Hypercalvinist

Ds. J.D. Heikamp / 7 reacties

Vraag

Geachte dominee J. D. Heikamp. Sommige mensen zouden u als een hypercalvinist bestempelen, omdat u aan de rechterflank van de gereformeerde gezindte staat en u bekend staat als een behoudende predikant. Als zulke dingen worden gezegd, dan vraag ik me af: vanaf welke grens ben je dan een hypercalvinist? Waar leg je die grens?

Nu vind ik dit erg lastig. Ik zal uitleggen waarom. Hypercalvinisme is in mijn ogen niet goed, ik denk dat men dan te benauwd preekt. Een prediking moet spreken van zonde en genade, van dood en leven. Ik bemerk nu echter dat in sommige gemeenten, aan de linkerflank van de gereformeerde gezindte, de wereldgelijkvormigheid toeneemt, vooral onder jongeren en dat men de noodzaak van schuldbelijdenis minder inziet. Ik weet niet waar de oorzaak ligt, maar ik denk dat de prediking dan niet genoeg over zonde, berouw en schuld spreekt. Of dat men via internet andere preken beluisterd waar schuld, zonde en berouw minder aan de orde komen.

Aan de rechterkant van de gereformeerde gezindte zie ik veel mensen die netjes naar de kerk gaan, maar vaak zeggen dat ze eerst hun zonden moeten voelen of eerst moeten weten of ze uitverkoren zijn. Is de prediking ook een oorzaak van deze gedachten? Bekeerde mensen in deze kringen leven niet werelds, in eigen beleving wel, maar voor het oog van de mens niet.

Het ene kamp zegt dat het andere kamp te benauwd preekt en alleen voor ontdekte zondaren een boodschap heeft en dat men hypercalvinistisch is. Het andere kamp zegt, dat het eerst genoemde kamp te ruim preekt en dat men de zonden niet belijdt en over de zonde heen leeft. U heeft gezegd dat u aan de rechterkant van de gereformeerde gezindte staat. Kunt u mij uitleggen waarom mensen predikanten die zo preken als u, hypercalvinistisch noemen en waarom u en die andere predikanten dat niet zijn?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Dat kan ik echt niet goed uitleggen. Waarom niet? Omdat het een karikatuur is, waar ik me geenszins bij thuis voel. Ik heb het eens aan een prediker gevraagd die in een lezing deze titel meegaf aan hen die stonden aan de rechterflank van de gereformeerde gezindte. Hyper kan benauwd zijn of dat we op bepaalde geloofsvraagstukken de nadruk leggen. Hij zei ook dat dominees die de uitverkiezing leren en daar vanuit gaan in de prediking “hyper” zijn. Mijn opmerking was: bent u dan niet hyper omdat u zo’n nadruk legt op het verbond en de verantwoordelijkheid van de mens om antwoord te geven op de roepende God enz. Hij zei: “Predikers die leren hoe God een mens bekeert zijn meestal hyper bezig. Komt de mens centraal te staan in de prediking en wordt de verantwoordelijkheid van de mens op een zijspoor gezet” enz. Nou, dan moet u ze maar eens gaan beluisteren en uw hyperkarretje thuislaten.

Mijn gedachten zijn dat deze opmerking voortkomt uit de linkerflank van de kerk, maar ook van hen die een schriftuurlijke prediking brengen zonder bevinding. Om zichzelf te rechtvaardigen noemen ze ons dan hyper.

Het zij maar zo. Dan voel ik me vereerd om een hyper te zijn en te blijven die leert hoe God een mens uit de “hyper” verlost en in Christus vrijmaakt van zonde en schuld. Onze oudvaders predikten de drie stukken die nodig zijn om zalig te worden. Ook zij werden in een referaat hypercalvinistisch genoemd. Hun leer was schriftuurlijk-bevindelijk of ook genoemd voorwerpelijk- onderwerpelijk. Eenvoudig gezegd: zij leerden hoe God een zondaar van dood levend maakt en hen inplant in Christus, door het zaligmakend geloof.  Zo simpel is een hypercalvinistische prediking. Ik behoef zelf niets te doen, hij doet in Christus alles en leert dat zielsondervindelijk.

Wees in alles Gode bevolen en de hartelijke groeten van een hypercalvinist en die zich voor deze foute naam niet schaamt.

Ds. J. D. Heikamp

Ds. J.D. Heikamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Staphorst
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

    website: http://dsheikamp.refoweb.nl

Tags in dit artikel:

hypercalvinisme
7 reacties
boulanger
Dit is toch geen vraag? Ik vind dit meer stemmingmakerij...
sydneylover
Hoe de vraag op mij overkomt?

'Dominee, waarom zijn er mensen die oogkleppen ophebben?'

Antwoord: nou gewoon, omdat het zo is en oogkleppen verhinderen dat we te ver van ons af kijken'

Ik ben opgegroeid in de GG en ken beide 'flanken' van binnenuit. Maar ik ben dankbaar dat ik onder andere door een aantal keren in het buitenland te hebben gewoond een veel bredere kijk op christenen heb gekregen!
Onvergetelijk vond ik een bezoek aan een Methodistenkerk in Savannah, Georgia, nu een jaar of 3 geleden.
Ja, het ging er totaal anders aan toe dan wij gewend zijn. Maar de kernboodschap: wij zijn goed door God geschapen, door de zonde bezoedeld, maar Jezus heeft alles volbracht en daar mogen we dankbaar en blij voor zijn!
En vervolgens werd er naar hartelust geklapt, gezongen en een berg lawaai gemaakt :-).

En toch.. dit was precies de kern van het geloof: ellende verlossing en dankbaarheid.

Om het te zien moet je alleen wel je oogkleppen afzetten..
dorpeling
En toch zit ik liever onder een 'hypercalvinistische' preek, dan dat er verteld wordt dat het nog wel mee zal vallen en je zo gerust verder leeft, want God is toch liefde?
Om er dan aan het einde van je leven achter te komen dat het niét meevalt.. maar dan is het te laat.
Ron60
@boulanger
Stemmingmakerij?
Hypercalvinisme werkt zeer verlammend(ik spreek helaas uit ervaring).

@sydneylover
Fijn dat je dit zo mocht ervaren. Gods koninkrijk is gelukkig omvangrijker als ons nederlandje.

@dorpeling
Hypercalvinisme is zeker net zo gevaarlijk als het gevaar aan de andere kant die je beschrijft(die ik ook zeker zie).
Samanthi
Marrow men: Erskines, Boston
Hyper calvinisten: AW Pink
Beiden worden van af de kansel geciteerd.

Uit genade zalig worden, niets meebrengen ook geen zondekennis, ook niet al een beetje heilig, nee de rechtvaardiging van een goddeloze.
De drie stukken?JA! Je hebt ze of alle drie of je hebt er niet een.

Er wordt zo vaak gezegd, dit moet gekend worden en dat moet gekend worden, maar als je nog voor de zaak staat mag je komen, Hij staat op je te wacht met wijdt open armen, laat je met God verzoenen.
boulanger
@Ron60: helemaal met je eens!! Maar wat wil de vraagsteller nu met deze vraag? Als je zoiets tegen een dominee wil zeggen doe dat dan in een gesprek onder vier ogen, en niet anoniem op refoweb
arendsoog
Wellicht (hopelijk) dat predikanten die 'hyper' genoemd worden, ze prima op een rijtje hebben. De tweede vraag is dan echter wat hun prediking uitwerkt, hoe de gemeente het opvat, wat ze er (niet) mee doet.