Vriend die niet gelovig is

Ds. R. W. van Mourik / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag waar ik mee zit. Ik heb nu twee jaar een vriend die niet gelovig is. De laatste maanden is hij erg nieuwsgierig. We lezen samen uit de Bijbel, luisteren naar liederen, kijken films over Jezus en verdiepen ons samen in het geloof. Op feestdagen gaat hij mee naar de kerk en is geïnteresseerd in catechisatie, wat wij daar doen en waar we ons mee bezig houden. We houden de zondag in ere. Ondanks deze mooie stappen vind ik het soms toch lastig om te vertrouwen op God en of deze weg voor mij is weggelegd, ook al ben ik erg blij met de dingen die hij wel doet en zijn respect en nieuwsgierigheid. In de Bijbel staat dat leven met een niet-christen onverstandig is. Is dat ook in deze situatie? Ik vind het erg moeilijk los te laten. Is dit Gods plan met mij?

Antwoord

Jullie hebben al behoorlijk lang een relatie. Blijkbaar is er wel een bepaalde basis waardoor jullie het gevoel hebben met elkaar verder te willen. Natuurlijk is het wel lastig dat er nog steeds sprake is van het gevoel dat je geestelijk (nog) niet op één lijn zit. Gelukkig zijn er tekenen die moed geven dat er belangstelling is voor de dingen die met het geloof te maken hebben. Alleen is het nog beperkt en misschien alleen maar interesse en geen echte innerlijke behoefte om God te leren kennen. Moet je dan zo’n relatie verbreken?

Wat je schrijft over het niet verstandig zijn om een relatie te hebben met een ongelovige, is aan de ene kant wel waar, maar aan de andere kant is er al twee jaar een relatie. Blijkbaar ben je die in het vertrouwen aangegaan met de wens dat er geloof gewekt zou worden bij je vriend. Dat vertrouwen wordt op de proef gesteld, maar God is in staat om hierin een doorbraak en een verdieping te geven. Daar mag je om bidden. Ook samen. Natuurlijk zijn er voorbeelden van relaties waar er één van de twee ongelovig blijft, maar er zijn ook andere voorbeelden waar er geloof mag ontstaan bij een ongelovige in de relatie. Daar mag je op hopen en om bidden. Belangrijk is in ieder geval wel dat je zelf steeds het voorbeeld geeft wat nu echt geloven is. Dat kan de Heere gebruiken om ook die ander te overtuigen van de waarde van het geloof. Wij weten niet van te voren het plan wat God met ons leven heeft, maar Hij wil het wel van tijd tot tijd voor je bevestigen dat je op de goede weg zit. Laat dat gebed er steeds mogen zijn.

Ds. R. W. van Mourik,
Alblasserdam

Lees meer artikelen over:

relatie met niet-gelovige