Telefoonverslaving

Ds. H. Veldhuizen / 9 reacties

Vraag

Ik ben een gezonde, hoogopgeleide getrouwde vrouw met vier jonge kinderen. Heel ‘normaal’ zou je zeggen, maar ik heb al jaren een telefoonverslaving waar ik niet mee kan stoppen. Het lukt me gewoon niet. Ik doe niks ‘geks’ ofzo, vooral veel appen, nieuws, dingen opzoeken, kopen etc. Het staat mijn relatie met God in de weg, wat moet ik doen? Ik word er moedeloos van!

Antwoord

Beste vriendin,

Beste vriendin, ik kan natuurlijk wel zeggen: zo gauw mogelijk en radicaal ermee ophouden, maar daar word je natuurlijk niet wijzer van. Toch moet het, in ieder geval moet je telefoongebruik tot normale proporties worden teruggebracht.

Mag ik eens een paar dingen proberen te zeggen? In de eerste plaats: Het is goed dat je je verslaving zelf onderkent. Je bagatelliseert het niet, het achtervolgt je juist. Dat is al een hele stap, iets wat bij verslaving niet altijd voorkomt.

Maar in de tweede plaats: Zou het je wat kunnen helpen als je eens een aantal dingen op een rijtje zet? Ik denk bijvoorbeeld aan het feit dat je vier jonge kinderen hebt. Ik neem aan dat je een goede moeder voor ze wilt zijn. Je zou jezelf eens kunnen afvragen: Wat voor voorbeeld geef ik aan mijn kinderen? Over een aantal jaren moeten ze waarschijnlijk alle vier een mobieltje hebben (zo gaat dat in onze tijd). Hebben ze dan van mij geleerd hoe ze daar op een goede manier mee omgaan? Of zitten jullie over een aantal jaren alle vijf elk moment met een telefoontje in de hand (je man sla ik even over) en lijkt je dat leuk? Ik ken gezinnen waar zulke dingen voorkomen, maar ik ken ook gezinnen waar duidelijke afspraken zijn gemaakt, zoals: telefoontje alleen gebruiken als het nodig is, en niet als we aan de maaltijd zitten of bezoek hebben en ’s avonds de telefoontjes beneden laten, geen mobieltje mee naar bed, enz. Zou dat van jou dan ook niet moeten gelden en heb je dan het goede voorbeeld gegeven? Stel dat je kinderen later zeggen: mijn moeder zat altijd met haar mobieltje in de hand? Zou je dat leuk vinden?

En je man? Weet hij dat je je telefoongebruik als verslaving ervaart en wat vindt hij daarvan? Hoe gaat hij zelf met zijn mobieltje om? Hebben jullie daar samen afspraken over en zo niet, zou dat niet belangrijk zijn? Jullie zouden elkaar daarin kunnen helpen.

En je relatie met God? Je schrijft dat je telefoonverslaving je relatie met God in de weg staat. Ik weet niet in hoeverre dat zo is en hoe je dat bedoelt, maar weet je wat ik daarop zou willen zeggen? Probeer daar positief invulling aan te geven zodat je aan je telefoontje niet meer toekomt. Bijvoorbeeld: elke morgen of avond een meditatief (half)uurtje extra Bijbel lezen. Je zou een bijbelboek kunnen kiezen waar je weinig van weet (Job, Ezechiël, Hebreeën, Openbaring) en elke dag een hoofdstuk kunnen lezen met een goede verklaring (of Kanttekeningen) er bij. Het zou wel eens kunnen zijn dat zo’n bijbelboek bijzonder voor je gaat leven en je gedachten daarheen trekken in plaats van naar je telefoontje. In ieder geval zou het je geloofsleven kunnen verdiepen. Het kan natuurlijk ook een goed meditatief boek zijn of een boek uit de kerkgeschiedenis. Je hebt er, begrijp ik, opleiding genoeg voor gehad om daar interesse in te hebben. En: zou het ook niet goed zijn om met jezelf (en eventueel je man) af te spreken elke week één vaste telefoonvrije dag te hebben? Dat zou nog een goede oefening zijn ook. Die dag zou heel goed de zondag kunnen zijn, de dag dat je naar de kerk gaat en die je bijzonder doorbrengt in je gezin, met je man en kinderen. Hoe meer je dag in ieder geval gevuld is met andere zinvolle dingen, hoe minder je telefoontje zal trekken.

Hoe komt het overigens dat je zo dikwijls appt, nieuws wilt weten, dingen opzoekt, wilt kopen, e.d.? Ben je nieuwsgierig, weet je graag alles, ben je perfectionistisch, wil je bij anderen niet achterblijven, voor anderen niet onderdoen? Als dat het geval is, probeer dat dan te relativeren en wat gemakkelijker met zulke karaktertrekken om te gaan en ze tegen te gaan. Je schrijft dat je gemakkelijk verleid wordt om dingen te kopen. Zou het niet goed zijn een lijstje te maken van wat je echt nodig hebt en je daaraan te houden? Ik denk aan het onlangs verschenen boek van Gera van de Berg: “Op orde” (ondertitel: minimaliseren in het gezin; uitg. Boekencentrum), waarin een heel aantal dingen aan de orde komt om eenvoudig te leven, wat vooral in onze tijd nuttig en belangrijk is. Het lezen van dat boek zou je van veel waardoor jij in beslag genomen wordt kunnen afhelpen.

Het zijn maar een paar opmerkingen, waarvan ik hoop dat die je wat kunnen helpen. Je zult, beste vriendin, ‘de strijd’ zelf moeten aangaan en strakke discipline in je leefpatroon moeten zien aan te brengen. En: je zult het, maar dat weet je zelf wel, allemaal moeten doen met Gods hulp. Dagelijks in je gebed vragen of de Heere je wijsheid en kracht wil geven om de dag zinvol en verantwoord door te brengen. Soms zul je het gevoel hebben dat je het verloren hebt. Niet opgeven dan, maar opnieuw beginnen. Soms zal het twee weken goed gaan, dan één dag fout. Niet moedeloos worden, maar óp naar drie of vier weken goed, enz. Moeilijk? Dat geldt voor veel dingen in het leven. Maar denk steeds aan je relatie met God, aan je gezin en aan het voorbeeld voor je kinderen.

Ik hoop, beste vriendin, dat ik je wat geholpen heb. Van harte sterkte en zegen erbij.

Ds. H. Veldhuizen

Tags in dit artikel:

smartphoneverslaving
9 reacties
Johangroen
Waren er maar meer mensen die het zo voelde 1 miljard gebruikers zijn verslaafd aan de constante stroom van nieuws en appjes, iets wat hun hele leven beheerst maar wat zij niet doorhebben, en het ergste dit is niet meer terug te draaien of de mensen moeten er allemaal radicaal mee stoppen maar dat zou een enorme economische teneergang in werking brengen.

Vraagsteller als je wil stoppen stop desnoods met hulp.

Gods zegen
dorpeling
Om exact deze reden heb ik een ouderwets type mobiele telefoon, zonder internet en alleen als wekker en af en toe een sms in gebruik. De iphone is in de prullenbak belandt, bewust.

Zoveel tijd dat erin ging zitten, dat kon ik niet verantwoorden. En je wilt niet weten niet hoe een opluchting het is zonder! Meer vrije tijd, meer leuke dingen doen, het huis op orde en schoon, helpen met huiswerk, alles kan!

Mis ik veel? Ja, vast. Maar ik voel me zo veel gelukkiger en vrijer! Om alles toch een beetje bij te houden, kijk ik eens per dag of 2 dagen op de mail, facebook etc. De laatste nieuwtjes mis ik vast, maar als ze belangrijk zijn hoor ik het later ook wel. En ik heb ook nog steeds een vaste telefoon, dat weet iedereen! :)

Een aanrader hoor!

Als je dat echt niet kunt, ga jezelf anders grenzen stellen. Zo van, ik moet eerst de kamer gestofzuigd hebben en de was opgehangen, en dan kijk ik pas weer even.
RinusK
Wat dorpeling zegt: overschakelen naar een simpele telefoon, iPhone is hier ook weg. Ik kan het niet verantwoorden om zoveel tijd daaraan te besteden. Fb heb ik opgezegd.
Stoppen met jezelf excuseren voor dit soort gebruik van je waardevolle tijd, jij bent verantwoordelijk!

Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.
Johangroen
Volledig mee eens zowel van dorpeling als rinusk, een excuses is er niet, er zijn genoeg bewijzen dat we zonder kunnen, die apparaten nemen je zo in beslag dat idd God op de tweede of misschien wel laatste plaats komt.
Jeremiah
Andere telefoon zonder internet werkt niet, zeker omdat er veel familie/vrienden/kennissen op whatsapp zitten, en het is af en toe verdraaid handig, zoals routes plannen enz.

Misschien is het een optie om wel alle overbodige apps, nieuwsapps, en games eraf te gooien? Dat je een heel basale telefoon krijgt met alleen het hoogstnodige?
Johangroen
Jeremiah,

Wat gebeurd er als je die kennissen of familie gewoon belt of mailt? Via je pc bv, ook je routeplanners via je pc, of gewoon kaart lezen is ook beter voor je hersenen te trainen voorkomt misschien dementie? Het is een kwaad wat ons door de keel geduwd word terwijl als je er nuchter naar kijkt en je eerlijk afvraagt of het nodig is en of je al die info wel direct wil dan is er wetenschappelijk bewezen dat het allemaal niet hoeft.
dorpeling
@Jeremiah, met Johangroen eens.

Waarom zou het niet werken? Al mijn familie/vrienden/kennissen heb ik ook zonder app nog.
''Ja, maar je contacten!''
Als ik 'contact' heb, heb ik persoonlijk of telefonisch contact. Wel net zo prettig hoor.

Routes gaan via de pc en tomtom. Afval via de afvalkalender, folders via de papieren folder, buienrader via de pc, koken via een kookboek, etc etc.
Best te missen dus.

Het 'gevaar' van een basale telefoon met internet, zonder alle apps is denk ik toch wel de verleiding om ze weer te installeren of toch steeds het nieuws of webshops te bekijken, zodat je nog driekwart van je tijd met je iphone in de hand zit.

Een belangrijke overweging voor mezelf was/is, dat wanneer ik mezelf voorstel dat ik aan het eind van mijn leven voor Gods troon sta, en Hij vraagt wat ik met de genadetijd gedaan heb die ik gekregen heb, wat moet ik dan zeggen als ik meer dan de helft van mijn kostbare tijd gestoken heb in de computer of iphone? Dan is het toch zéker door eigen schuld?

Uiteindelijk is het natuurlijk ieders eigen verantwoording wat we met onze tijd doen. Daar wil ik geen discussie over beginnen.

"Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods".
pietermans
Probeer eens een lightphone. Voor overdag houd je die bij je en in het weekend of s avond pak je je smartphone weer.
Is een simpele telefoon die op dezelfde simcard werkt. Wordt meer gebruikt door mensen die snel worden afgeleid door hun smartphone.
Met een zoekmachine vind je m!
dpj
Dit is een erg goed boekje!

https://www.managementboek.nl/boek/9789492495051/leg-dat-ding-nou-ns-weg-marnix-Pauwels