Vreselijk depressief

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Aan dhr. Van Heijningen. Ik heb hulp nodig. Ben vreselijk depressief. Nu dring ik het elke dag weg. Ik ben een wrak. Al mijn lusten maken het nog erger. Hoe kan ik ooit terug naar God en naar mezelf?

Antwoord

Beste vriend(in),

Goed dat je een eerste stap zet en om hulp vraagt. Het is nooit goed om zelf te blijven aantobben. Tegelijk maak ik direct de opmerking: laat deze eerste (!) stap gevolgd worden door andere stappen (ik denk daarbij als eerste vervolgstappen aan contact met een pastor en een huisarts). Daarbij wil ik je, als dat nodig is, op een meer directe manier verder helpen. Via deze site kan je mijn mailadres krijgen voor direct contact, schroom niet...

Wat je misschien op dit moment zou kunnen helpen is het volgende. Je beschrijft dat je er diep doorheen zit. Je zit in een put, je leeft in een dal. Hoe kom je daar ooit weer uit? Je voelt je alleen. In de Bijbel (en trouwens ook in de praktijk) kom ik soms dezelfde geluiden tegen, denk bijvoorbeeld aan Psalm 22: “Mijn God, waarom hebt U mij verlaten? Ik roep, maar U antwoord niet.” Dat zijn woorden van een mens in een diepe nood. David beleefde zulke zware dagen. Dat betekent: hij zit naast je. Maak zijn gebed tot het jouwe. Wellicht heb je zelf geen woorden, bid dan Psalm 22 of 88 en ik zou zeggen, doe het hardop

Wanneer je die woorden in de mond neemt, kan het zijn dat je zomaar denkt aan Jezus. Hij bad die woorden ook. Hij werd verlaten door Zijn Vader. In de nood van het leven ontdek je soms mensen naast je en zie je tegelijk Jezus onder je. Hoe diep jouw put ook is, Hij ging dieper.

Hoe kom je terug naar God? Die vraag stel je. Omhoog kijken en uit de put klimmen lukt je niet. Dat hoeft ook niet. Jezus is bij je, zelfs onder je. De diepste nood peilt Hij. Hij ging dieper dan wij. Daarom is Hij een hogepriester die meelijdt met ons. Tegelijk is Hij degene die helpen kan en wil. Zie op Hem.

Ik bedoel het niet simpel, maar ik zou willen zeggen, je hebt Jezus nodig. Hij helpt echt. Soms gebruikt Hij daar andere mensen voor. Mijn gebed is dat dit antwoord van mij je een klein beetje helpt en dat je snel anderen vindt die je verder kunnen helpen.

Ik geef je de tekst door van lied 584 uit de bundel van Johannes de Heer:

Daar is een helper, groot van kracht, steeds bereid.
Hij hoort als Vriend naar elke klacht, steeds bereid.
Is ook uw weg soms steil en ruw, roep Hem te hulp Hij zoekt naar u,
Hij was voorheen ook is Hij nu steeds bereid.

Hij kent de noden van uw hart, Jezus leeft!
Hij weet uw wensen, deelt uw smart, Jezus leeft!
Werpt al uw zorgen op Hem vrij hoor naar de stem,
die nodigt blij: komt, gij vermoeiden, komt tot Mij Jezus leeft!

Hartelijke groet,
Michel van Heijningen

Lees meer artikelen over:

depressief