Huis van God

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Waarom wordt heel vaak het kerkgebouw onterecht als Gods huis aangeduid, terwijl Paulus in 1 Tim. 3:15 zeer duidelijk is dat het huis van God tegenwoordig de gemeente is? Dus niet een gebouw, maar de gelovigen bij elkaar vormen Gods huis. De tempel was in de oude bedeling Gods huis, maar de tempel is er niet meer. God woont niet meer in een stenen gebouw maar in Zijn kinderen.

Antwoord

Zie voor het antwoord onderstaand artikel:

www.refoweb.nl/vragenrubriek/21542/kerkgebouw-huis-van-god

2 reacties
lin1991
Als je in een leeg kerkgebouw staat (zonder dienst en mensen) merk je inderdaad weinig de tegenwoordigheid van God. Maar zondags of doordeweeks als de Bijbel open gaat en Gods knechten het Woord mogen verkondigen dan mag je wel ervaren dat God er woont / tegenwoordig is. Misschien moet je het wonen van God in de kerk niet losmaken van de Woordverkondiging. De Heere belooft: Waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen. En dat is mijn inziens vooral waar Gods Woord open gaat en waar de sacramenten bediend mogen worden door Gods knechten.
Lecram
Jammer dat deze vraag niet wordt beantwoord. In de verwijzing is met geen woord gerept over 1 Tim. 3:15, waar de bijbel (daar baseren wij onze leer en uitspraken op, toch?) duidelijk is over het huis van God.
Ook Hebr. 3:6 is daar duidelijk over:
Christus echter is getrouw over Zijn huis als Zoon. Zijn huis zijn wij, als wij tenminste de vrijmoedigheid en de roem van de hoop tot het einde toe onwrikbaar vasthouden.

De enige aangehaalde tekst is Matthéüs 18:20, die slaat op alle situaties waar twee of 3 in de Naam van Jezus bij elkaar zijn, dus ook op straat, thuis, of waar dan ook. Niet specifiek of exclusief in een kerkgebouw.

Misschien is herbezinning op ingeslopen zaken die niet zo in de bijbel staan helemaal niet zo verkeerd.