Jezus, het Woord

Ds. D. van der Wal / 2 reacties

Vraag

Waarom wordt Jezus in Johannes 1:1 “het Woord” en niet “de Woorden” genoemd?

Antwoord

Ik kan daarop een vrij kort en eenvoudig antwoord geven. In de Griekse grondtaal, waarin het evangelie naar Johannes geschreven is, zien we dat de schrijven het Griekse woord "ὁ λόγος" gebruikt. Dit woord is grammaticaal gezien een mannelijk zelfstandig naamwoord in de enkelvoud. Het Woord dus. Deze enkelvoudige vorm wordt in het Nieuwe Testament ook gebruikt om te spreken over de woorden of de boodschap van het Evangelie zoals we zien in Kollossenzen 3:16 waar staat: “Laat het woord van Christus in rijke mate in u wonen, in alle wijsheid.”

“Het Woord” als verwijzing naar de Heere Jezus komen we vaker tegen. Je kunt bijvoorbeeld denken aan Openbaring 19 waarin beschreven wordt dat Christus de valse profeet overwint. Vanaf vers 11 wordt beschreven hoe de Heere eruit ziet en dan lezen we in vers 13: “Zijn Naam luidt: Het Woord van God.”

Ds. D. van der Wal

2 reacties
Sammie2016
Jezus is "de Logos", dat is een titel die hij van zijn vader Jahweh heeft gekregen.
Deze titel maakt duidelijk dat hij, naast de miljoenen engelen=boodschappers die het woord van de Almachtige over mogen brengen, de belangrijkste woordvoerder is.
Jezus zal er ook zorg voor dragen dat Gods Woord=boodschap van goed nieuws (evangelie) overal op aarde wordt gehoord.
Waar Jezus ook zorg voor zal dragen is dat Gods wil overal op aarde gedaan zal word, in overeenstemming met het gebed dat hij ons heeft geleerd "uw wil zal geschieden" (mat 9).
Marisa
Jezus is EEN, met de Vader en de Heilige Geest. Hij is ook de Ene en de Enige. Het Woord dus - enkelvoud.