Twee collega’s gaan vreemd

Ds. P.C. van Keulen / Geen reacties

Vraag

Gisteren ben ik erachter gekomen dat twee collega’s vreemdgaan. Zij hebben beiden een gezin en hij heeft een verantwoordelijke functie binnen onze organisatie. Ik vind het erg moeilijk maar weet niet wat ik moet doen. Mijn man zegt dat ik hen hiermee moet confronteren voordat het erger wordt. Dat durf ik niet. Wat moet ik doen? Een collega in vertrouwen nemen is in dit geval echt niet mogelijk.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Twee van jouw collega’s gaan vreemd en jouw man vindt dat je hen daarmee moet confronteren voordat het erger wordt. Als jouw man dit zo zegt dan vermoed ik dat hij daarmee bedoelt dat aan het vreemdgaan van jouw collega’s eventuele gevolgen voor hun gezinnen verbonden zijn. Dat is een terechte zorg, want wat een ellende kan er uit zo’n relatie voortkomen. We worden wat geconfronteerd vandaag de dag met het verdriet en de ellende die vaak uit verbroken relaties voortkomen, zeker als er een ander in het spel is.

We moeten aan de andere kant niet vergeten dat vreemdgaan, overspel, allereerst zonde tegen God is. Ook dat moet ons zwaar wegen, zoals dat bij Johannes de Doper het geval was. Herodes, de viervorst, had de vrouw van zijn broer Filippus tot vrouw genomen. Nu is deze geschiedenis niet één op één over te zetten met wat je schrijft over jouw collega’s, maar de kern van de zaak wel, toen Johannes zei: “Het is u niet geoorloofd haar (hem) te hebben.” Niet geoorloofd omdat God het verbiedt en het zo dan ook zonde tegen God is.

Maar ja, moet je daar nou wat van zeggen? Veel redenen kunnen ons er benauwd voor maken, je positie, de sfeer op de werkvloer, enz. Johannes heeft het zijn leven gekost, hij werd in de gevangenis geworpen, Herodias  had het op hem gemunt en later kreeg zij het hoofd van Johannes op een schotel aangeboden. Vreselijk gevolg van het aanzeggen van deze zonde, van het door Johannes confronteren met de situatie die ontstaan was. En toch kon hij niet zwijgen.

Een collega in vertrouwen nemen is niet mogelijk. Dat kan zijn, maar je kunt God wel in vertrouwen nemen. Bidt Hem om wijsheid, om opening, om met je collega (‘s) in liefde te spreken over hun bezig zijn. En dan weet ik niet of jouw collega’s (n)iets hebben met het christelijk geloof, maar God kan en wil in alle situaties wegen openen om wat jou bezig houdt met hen te bespreken.

Ik wens je veel wijsheid toe.

Ds. P. C. van Keulen

Ds. P.C. van Keulen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Bodegraven
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

Tags in dit artikel:

collega'soverspel