Jezelf een oordeel eten en drinken

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over het Heilig Avondmaal voor een dominee uit de Ger. Gem. Wat is jezelf een oordeel eten en drinken? Wat als je na je belijdenis automatisch aangaat aan de tafel des HEEREN, zonder een week van zelfbeproeving (wel voorbereidingspreek)? Sinds afgelopen week worstel ik hier ontzettend mee. Ik ben tot nu toe 3-4 keer aangegaan, zonder week van zelfbeproeving voorafgaand. Hier schaam ik mij diep voor, maar niet aangaan is voor mij onmogelijk vanwege de grote weldaden die er genoten worden. De twijfel is zo groot: wel aangaan met angst voor onwaardiglijk eten en drinken/jezelf een oordeel drinken en niet aangaan kan ik niet ten aanzien van de Heere en de voorsmaak van het eeuwige feestmaal. Wat moet ik doen dominee? Ik krijg geen rust en de twijfel slaat toe. Ik wil zo graag dicht bij de Heere leven.

Een zoekende jongere.

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

Allereerst wil ik ingaan op je vraag: Wat is jezelf een oordeel eten of drinken? Het oordeel gaat over het deelnemen aan het Heilig Avondmaal zonder ware boetvaardigheid over de zonde, het geloof in Christus en de ware dankbaarheid. Lees het formulier maar goed door. Dan eet men zich een oordeel, d.w.z. dan wordt men steeds harder en kouder. Want men geeft zich uit voor iemand die men niet is. Daar is de oprechte mee werkzaam.

Verder is er zoveel over deze zaak te zeggen, dat me dat in een kort bestek niet mogelijk is. Lees een catechismuspreek over zondag 30 van de Catechismus. Ook kan ik je het boekje van ds. J. J. van Eckeveld  over het gerechtigd zijn om deel te nemen aan het Heilig Avondmaal, aanbevelen. Het belangrijkste is het gebed om verlichting door de Heilige Geest.

Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul

Lees meer artikelen over:

Heilig Avondmaal