Beste vriend is homofiel

(MA) D. Rosbergen / Geen reacties

Vraag

Aan dhr. Rosbergen. Mijn beste vriend is homofiel. Al een tijd en dat weet ik ook al even. Toen ik erachter kwam heb ik gezegd dat hij blijft wie hij altijd was. Onze vriendschap is ook niet veranderd. Eén ding vind ik wel lastig: ik weet dat hij open staat voor een relatie. Vanuit mijzelf begrijp ik dat en gun ik hem ook een relatie. Aan de andere kant vind ik het ook erg lastig omdat ik niet goed weet hoe ik hiermee om moet gaan. Vanuit de Bijbel wordt het afgekeurd. Wat moet ik doen als hij een relatie aan gaat? Met hem daarover praten en het vanuit Bijbels oogpunt uitleggen vind ik lastig. Ik ben zelf geen haar beter...

Antwoord

Beste jongere,

Bedankt voor je vraag. In je vraag proef ik een bepaalde spanning. Enerzijds gun je hem het goede. Anderzijds weet je dat  de Bijbel hier duidelijk over is. En je ervaart: ik ben ook niet beter.

Dat laatste is goed om te bedenken. Ook als je er over nadenkt hoe je er mee om moet gaan. Je mag dit ook gerust tegen je vriend zeggen: “Ik ben ook niet beter dan jij.” Maar het gaat er om wat de norm is. Is dat mijn gevoel of wat ik iemand gun?... of de Bijbel? De Bijbel is norm. En in Gods Woord lees je een duidelijke afwijzing van homoseksualiteit (het praktisch uitleven). In de Bijbel lezen we juist positief van de samenlevingsvorm tussen één man met één vrouw.

Een tweede is dat je het naar je vriend toe daarbij niet hoeft te laten. Je mag om hem heen staan, er voor hem zijn. Moeilijker wordt het als hij een relatie zou krijgen. En toch: probeer altijd contact te houden! Contact houden met hem is niet hetzelfde als het accepteren van zijn levenswijze. Ook de Heere Jezus ging om met hoeren en zondaren. Hij at er zelfs mee.  De zondaar niet afwijzen, maar wel de zonde!

Daarnaast mag je voor elkaar bidden of de Heere dit kruis (vanwege onze gezamenlijke zondeval) wil heiligen aan het hart. Dan brengt het kruis aan de voeten van de Heere. Over “het goede voor elkaar zoeken” gesproken.

Van harte Gods zegen hierbij gewenst.

Hartelijke groet,
D. Rosbergen

Tags in dit artikel:

geaardheid