Mystiek

Ds. A.A.F. van de Weg / 1 reactie

Vraag

Ik vernam dat er in sommige kerken sprake zou zijn van mystiek. Wat wordt daar mee bedoeld? Ik heb geen idee waar ik dan op moet letten. Graag een begrijpelijk antwoord omdat ik niet snel iets begrijp.

Antwoord

Beste vragensteller of -stelster,

Om heel eerlijk te zijn zou ik graag een wat gerichtere vraag van je krijgen. Om welke kerken gaat het? En welke mystiek bedoel je? Er is gezonde en ongezonde mystiek. Maar ik zou een specifiekere vraag moeten krijgen om een specifieker antwoord te kunnen geven. Wellicht hoor ik van je.

Een hartelijke groet,
Ds. A. van de Weg

1 reactie
Lize180
Mystiek, denk aan mysterieus heeft te maken met het verborgene.
Wanneer je denkt aan de psalmregel: Gods verborgen omgang vinden, zielen waar Zijn vrees in woont. Daar heeft het mee te maken.

Het heeft ook te maken met wat je beleeft in je ziel. Je zou het ook bevinding kunnen noemen.
Bv: diepe liefde tot God.

Een onder ons bekende dichteres, Jacqueline van der waals staat erom bekend mystieke gedichten te hebben geschreven.

Ik denk dat er bedoeld is dat er in desbetreffende kerken veel nadruk ligt op de bevinding.
Al te veel nadruk zou verkeerd kunnen zijn omdat het psychisch genot, als ik het zo mag noemen, haast verwordt tot een 'consumptieartikel'

Overigens zijn de psalmen ook vaak mystiek. Vol beleving en bevinding.

Mystiek speelt ook een centrale rol in new age kringen.
De mens als individu neemt daar een meer centrale rol in hoewel het in theorie daar zou moeten zijn dat een mens zijn verlangens opgeeft en zich helemaal leeg maakt.
Heel erg gevaarlijk en duivels!

M.i. is de 'goede' mystiek het vervullen van alle verlangens van de Christen door Hemzelf waarvoor Hij alle eer krijgt.