Voorbereidend werk voor de zondag

Dr. C. A. van der Sluijs / 2 reacties

Vraag

Ik werk in de horeca. Mijn werkgever heeft er geen problemen mee dat ik op zondag niet werk. Maar ik moet wel veel dingen voor de zondag klaar maken, zoals reserveringen, de kassa en nog veel meer. Eigenlijk heb ik hier wel moeite mee, net als de muziek die er aan staat. Maar aan de andere kant is het een restaurant dat veel bezocht wordt door mensen uit onze kringen. Dan zie ik het verschil er niet van of je er werkt of je gaat er eten. Hoe denkt u hierover?

Antwoord

Ja, wat zullen we daarvan zeggen? In ieder geval dat we hier geen geijkte antwoorden kunnen en mogen geven. En dit is maar goed ook. Want dan dreigt het wetticisme: dit mag (net) wel, en dat mag (net) niet! Maar dat is geen christendom, dat is (met alle respect) jodendom. En dan zou het ons te gemakkelijk worden gemaakt en op den duur te moeilijk. Word er maar eens wijs uit wat wel en wat niet mag. Die wijsheid krijgen we alleen in de genade en deze maakte tegelijk uiterst afhankelijk. Wat is je plaats in deze wereld en waar? Nou, die is er niet. Want die was en is er ook niet voor Christus en ten diepste voor God de Vader. Daarom worden christenen vervolgd van oord tot oord, niet alleen ver weg maar ook heel dichtbij. Soms in je eigen familie of in je eigen kerk. Alleen als er in jouw hart en  leven plaats komt en is voor God in Christus, maakt de Heilige Geest steeds opnieuw ruimte voor je. “Maak in Uw Woord mijn gang en treden vast” (Ps 119:67).

Jij leeft, zo te zien op de grens van kerk en wereld. Maar die grens ligt in je hart, als het goed is. Dit maakt diep afhankelijk, dag voor dag. Alleen zo kun je van nut zijn voor de ander vanwege die Ander in je leven. Al het andere lijkt er op, maar is het niet. Van harte sterkte en wijsheid bij God vandaan! Hij ziet al Zijn eenzame strijders, die Hij in Zijn regiment heeft opgenomen, of het nu in Noord-Korea is of in Nederland. Maakt als het er op aankomt eigenlijk geen verschil. Alleen als God in je leven is, maak jij verschil!

Met vriendelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs

Tags in dit artikel:

zondag
2 reacties
pannenkoek
De reserveringen zou een grensgeval kunnen zijn. maar het klaar maken vd kassa en zo. Zou geen probleem moeten zijn.
Er zijn mensen die de soep niet op zondag koken, maar op zaterdag.... Dat is toch ook geen probleem?
Er zijn dingen waar je misschien niet achter staat, maar we kunnen ook overal wel een probleem van maken, en dat is denk niet de bedoeling.
Zo hebben wij ooit een werktuig verhuurd aan iemand. Nu zagen we deze boer op zondag ons werktuig gebruiken.... Tja, niet meer verhuren aan hem? Zeggen dat ie hem niet op zondag mag gebruiken? Wie zegt dat er iemand op zondag middag niet ff aan onze trekker sleuteld als ie daar in de werkplaats staat? Zo zijn er meerdere zaken te zoeken.
Maak je druk om wat anders, en niet om dit.
DeM
Wat een held, die dr. Van der Sluijs.