Geen zin om te werken

C. M. Chr. Rots - de Weger / 12 reacties

Vraag

Ik ben een jongere van 18 en heb een vriend die nog niet veel ouder is. We hebben nu iets meer dan een jaar een relatie. Ik werk sinds een tijdje en ga ook nog naar school. De reden dat ik werk is dat ik geld wil verdienen: sparen, sparen, sparen. Maar ik heb helemaal geen ‘zin’ om te werken. Het is niet iets wat ik dagelijks zou willen doen. Het liefst wil ik trouwen, de huishouding doen en kinderen krijgen (als dat zo mag zijn). Ik vind het van mezelf echt een heel rare gedachte die iemand van 25 moet denken, in plaats van ikzelf die net begonnen is. Maar toch is het zo. Elke keer als ik weer ga werken denk ik: ik wil trouwen, ik wil helemaal niet heel de week werken. Ik wil mijn eigen baas zijn in mijn eigen huis. Ik wil elke dag bij mijn vriend kunnen zijn. Ik kan de gedachte niet van me afzetten en mijn werk lijdt eronder. En ik zal toch nog een paar jaar moeten wachten, het geld komt immers niet aanwaaien. Ik heb dus niet echt een vraag, maar ik hoop dat ik toch antwoord zal krijgen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste jongere,

Je wilt een antwoord op dat wat géén vraag is. Eigenlijk zoek je dus meer een bevestiging van je eigen gedachten en gevoelens. Prima, maar dan heb ik toch een paar vragen voor je waar jíj over na moet denken!

Hoe stel je je het getrouwd zijn voor? Hoef je dan niet meer te werken? Wat dacht je van een huishouding voeren... is dat geen werk (wat telkens terugkomt)? Elke dag bij je vriend zijn... als hij dan wel de kost moet gaan verdienen is hij echt niet de hele dag thuis, toch?

Kortom: verliefd zijn is fijn. In groeiende liefde naar een huwelijk toeleven is prachtig. Maar je moet ook gewoonweg keuzes maken in het leven en met twee benen op de grond staan.

Je wilt spáren: tja, dan moet je eerst geld verdienen. Dus werken. In welke baan dan ook. Je gaat ook nog naar school, schrijf je. Is het geen idee om je school en eventuele daaropvolgende studie eerst af te ronden voor je aan trouwen gaat denken? Wellicht kun je dan een baan zoeken die (beter) bij je talenten past, zodat je niet alleen geld verdient, maar ook nog voldoening uit je werk haalt.

Ik wens je wijsheid en vooral ook nuchterheid toe!,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

12 reacties
Autumn
Wat herkenbaar! Als 18-jarige had ik dat nog niet zo, maar nu ik moeder ben van 2 kinderen (en de 3e op komst) wil ik ook niets liever dan thuis moederen, tijd hebben voor het huishouden en daar alles op de rit te hebben. Helemaal geen raar verlangen hoor van je! Ik werk nu wel twee dagen, maar ik zou het graag afbouwen naar 1 dag en misschien ooit wel (tijdelijk) stoppen met werken. Financieel wordt dat wel een lastige, omdat we ons huis op twee salarissen hebben gekocht. Als jij en je vriend trouwplannen hebben, zou ik daar wel rekening mee houden als ik jou was: koop een huis op 1 salaris of ga huren, dan zou jij kunnen stoppen met werken als je dat wilt.
Hopelijk kun je tot die tijd nog wel genieten van je werk :-)
Lecram
Ik ken iemand die dit ook graag wilde. Totdat bleek dat ze na hun trouwen kinderloos moesten blijven. Dat was een stevige dobber met depressies tot gevolg.
Pin je niet vast op zaken die je niet in de hand hebt. Hou rekening met de mogelijkheid dat het niet gaat zoals je in je hoofd hebt.
Race406
Autumn: Een huis huren is tegenwoordig duurder dan kopen... Je mag een huis wel kopen met 2 salarissen als grondslag voor de berekening van de hypotheek (anders kunnen veel mensen niet eens kopen...), maar je moet, als de vrouw of de man thuis wil blijven om voor herbezinning te zorgen, wel zorgen dat je alle vaste lasten van 1 salaris kunt betalen. En dan moet je ook nog leven en allerlei andere zaken bekostigen.
Huis kopen op 2 salarissen is goed en vaak kan dat ook niet anders, maar je moet (op termijn) kunnen rondkomen van 1 salaris.
Race406
Edit: Herbezinning is natuurlijk het gezin. Stompzinnige autoaanvulling... :-)
leene
Zolang het belastingsstelsel in Nederland niet veranderd ga je een groot probleem krijgen als je niet samen werkt. Je kunt beter samen 30 duizend euro verdienen. Bijvoorbeeld je man 20.000 en jij 10.000 dan één alleen 30.000 euro. Raar systeem maar waar. En dan gaat het helemaal niet over materialisme. Eenverdieners lopen veel gevaar op armoede ook als je heel zuinig leeft.
Verder iets heel anders .... ik word een beetje iebelig van dit soort vragen. Ik snap het wel een klein beetje maar toch. Je hebt nog geen eens kinderen en dan wil je al niet werken. Kom nou. Als je nu 3 kinderen hebt!, ik wil ook wel eens thuis blijven en mijn huis goed op orde krijgen. Maar toch .. werken biedt ook voldoening en in de zorg waar ik werk zijn zoveel vacatures dat ik me moreel ook weer verplicht voel om mijn steentje bij te dragen. Ik kan me voorstellen dat een bijbaantje nu niet echt inspirerend is maar probeer wat te zoeken wat je meer ligt. Doe veel samen met je vriend maar ontwikkel ook je eigen persoonlijkheid. Ik kom helaas meiden tegen die niets leuk lijken te vinden. Overal een blauwe maandag werken en zich compleet richten op hun vriend/man. Maar wie ben je dan zelf? Je bent toch meer dan alleen een verlengstuk van...
Zoals Marijke Rots zegt... nuchterheid en met twee benen op de grond blijven staan is aan te raden. Als je bij elk zuchtje tegenwind al zucht 'dit wil ik niet' .. kop op of zoals de engelsen zeggen"Get yourself together"
Lekkerbek
Er zijn heel veel mensen die werken gewoon niet leuk vinden. En wat mij opvalt is dat veel jongeren dit wel hebben. De baantjes die je als jongere hebt zijn vaak ook niet leuk, je doet het om geld te verdienen.
Maar goed, het is ook wel een taak die we opgelegd hebben gekregen: wie niet werkt zal ook niet eten!
Het is een luxe als je straks als je kinderen mag krijgen niet hoeft te werken! Voor weinig mensen is dit weggelegd!
Maar wat als je man straks arbeidsongeschikt raakt? Dan zal je wel moeten werken! Ik ken een gezin waarbij de vrouw nu werkt, haar man kan dat niet meer. In huis kan hij ook niet zoveel dus als ze thuiskomt mag ze t huishouden erbij doen en kookt ze voor t gezin. Heel zwaar maar noodzakelijk. Ze heeft ook geen zin maar ze moet.
Er kunnen zoveel zaken zijn waarom je moet werken, financieel, of omstandigheden. Wat als je toch nog single wordt, of jong weduwe? Het leven is onzeker, je weet niet wat de dag van morgen je zal brengen!
Zet je tegenzin opzij, kijk of je werk kunt vinden waar je plezier in hebt, en bedenk dat we het in Nedeland zo luxe hebben! Er zijn landen waar je 12 uur per dag moet werken en dat 7 dagen per week! En daar denken ze niet over na of ze werken leuk vinden!
Klinkt heel negatief, zo wil ik t echt niet doen overkomen. Maar probeer iets verder te kijken!
Er zijn mensen die niet meer kúnnen werken maar dit o zo graag zouden willen!
Je schrijft dat je deze gedachte niet van een 18 jarige zou verwachten maar van een 25 jarige. Eerlijk gezegd zou ik dit van een 60 jarige verwachten: die moe zijn van de soms lichamelijk zeer zware omstandigheden en uitkijken naar een pensioen.
Maar misschien komt dit omdat je geen leuk werk hebt, als je werk hebt waar je blij van wordt ga je er fluitend naar toe! Probeer dat te zoeken en roep je zelf als het nodig is tot de orde: wees nuchter en bedenk dat we zonder werken niet veel verder komen! Succes!
naam
Leen en Lekkerbek doen het voorkomen dat je als vrouw wel moet werken. Hier ben ik het niet mee eens. In mijn familie en vriendenkring werkt welgeteld 1 moeder en dat ben ik ;-). En de mannen hebben 'gewone' beroepen (vrachtwagenchauffeur, verkoper, in de zorg etc). Ik heb ook niet het gevoel dat ik 'moet' werken. (Ik vind het wel handig voor het sparen, dagjes uit, auto en benzine, keer op vakantie, keer wat nieuws kopen ipv 2e hands, etc). Is gewoon stuk 'luxe' hoor.

Maar ik zou adviseren nu flink te sparen, blij zijn dat je werken kunt, je niet vastpinnen op het moederen (wie zegt dat je kinderen mag krijgen...).
En luieren is ook echt niet goed voor je. Kom op, aan de slag :-)
boulanger
De kunst is om zulk leuk werk te hebben,
dat je elke maand verrast bent dat je ervoor betaald krijgt
leene
@naam. Dat heb ik niet van mijzelf. Waarom denk je dat de SGP en de CU zo hard aan de bel trekken om de belangen van eenverdieners gezinnen te behartigen? Omdat zij veel! signalen krijgen dat gezinnen het niet meer redden Er hangt ook wel veel af van hoe duur je huis is. Goedkoop wonen is de oplossing.( maar ja als je in de Randstad woont...) Sommigen krijgen geld van ouders etc weet ik veel. Ik ken een familie die niet heel duur woont en waarvan de vrouw geen betaalde baan heeft maar het nu moeilijk hebben omdat de kinderen ook groter worden en de studie kosten hoog zijn.
Maar goed daar gaat de discussie nu niet over :)
AHHK76
Naast het nuchtere antwoord en de nuchtere reacties ook een andere invalshoek: Je mag ook voor deze dingen bidden!

Heer, wijs mij uw weg
en leid mij als een kind
dat heel de levensweg
slechts in U richting vindt.
Als mij de moed ontbreekt
om door te gaan,
troost mij dan liefdevol en moedig mij weer aan.

Heer, leer mij uw weg,
die zuiver is en goed.
Uw woord is onderweg
als een lamp voor mijn voet.
Als mij het zicht ontbreekt,
het donker is,
leid mij dan op uw weg, de weg die eeuwig is.

Heer, leer mij uw wil
aanvaarden als een kind
dat blindelings en stil
U vertrouwt, vrede vindt.
Als mij de wil ontbreekt
uw weg te gaan,
spreek door uw Woord en
Geest mijn hart en leven aan.

Heer toon mij uw plan;
maak door uw Geest bekend
hoe ik U dienen kan
en waarheen U mij zendt.
Als ik de weg niet weet,
de hoop opgeef,
toon mij dat Christus heel
mijn weg gelopen heeft.
Molly
Het probleem is hier niet zozeer dat je misschien met één verdiener niet rond kan komen (als deze verdiener mbo of hbo heeft moet dat kunnen maar het ligt vaak aan prioriteiten, vergelijken met anderen, luxeproblemen zoals uitjes, vakanties, te groot huis, te dure auto) maar het probleem ligt bij het 'niet willen werken'. Wat is daar de oorzaak van en hoe komt de vraagsteller aan een negatief werkbeeld? Een beetje ervaring opdoen kan geen kwaad, idd vanwege genoemde voorbeelden: wat als er geen kinderen komen, wat als man ongeschikt wordt door ziekte enz. Wellicht heeft de aanstaande echtgenote moeite met combineren/overzicht/draagkracht of faalangst of iets dergelijks. Dan is er wellicht méér aan de hand dan alleen maar het feit dat zij gemakzuchtig overkomt. Sterkte met werken aan jezelf en het zoeken van betaald of vrijwilligerswerk waar jij je ontspannen bij voelt en blij van wordt.
Lekkerbek
@naam ik heb het in mijn reactie niet over dat je als moeder moet werken, maar dat er situaties kunnen zijn dat je wel moet werken! Wie zegt dat vragensteller uiteindelijk trouwt? Relaties kunnen uitgaan, dan zal je toch de kost moeten verdienen. Of andere situaties die ik noemde.
Ik snap mensen heel goed dat als er kinderen mogen komen je thuis zou willen blijven om goed voor je gezin te kunnen zorgen! Maar een gezin of kinderen is niet voor iedereen weggelegd! Daarom mijn wat nuchtere reactie dat je jezelf ook wel eens moet aanpakken! Ik ben kostwinner maar heb echt niet iedere dag evenveel zin om naar mn werk te gaan. Maar meestal denk ik hier niet eens over na! Ik heb 2 handen gekregen en verstand, hoor hier gewoon wat mee te doen! En nogmaals, je houdt het het langste vol als je werk hebt wat echt naar je zin is, t zou dus goed zijn om daar echt over na te denken zodat je plezier in je werk gaat krijgen!