Bang om verkracht te worden

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 15 jaar en heb bijna 3 maanden verkering. Ik heb elke dag grote angst om alleen naar school te moeten fietsen. Ik ben bang om verkracht te worden. Zelf denk ik dat het komt omdat ik rein wil blijven voor mijn vriend. Kan dat en hoe moet ik daar mee omgaan?

Antwoord

Lief meisje van 15,

Wat geweldig om verkering te hebben, vind je niet? Behalve vlinders in je buik als je ‘hem’ ziet, komt er echter ineens veel meer op je af! Bij volwassen worden hoort ook steeds meer verantwoordelijkheid krijgen. Dat  komt nu op je af. Jij verwoordt het zo: ik ben bang om alleen naar school te gaan, bang om verkracht te worden. Je denkt dat die angst ontstaat omdat je rein wil blijven voor je vriend.

Rein willen blijven: ik vind het ontroerende woorden! Welk meisje wil niet het ene, speciale, reine, mooie en lieve meisje zijn voor de jongen waar ze verliefd op is geworden? Waar ze later mee wil trouwen, een gezin mee wil hebben en mee ouder wil worden... stel je je vriend eens voor als opa, ver weg he?

Als je 15 bent, heb je nog zo’n heerlijk onbezorgd leven (nou ja, ik reken zorgen om goede schoolcijfers even niet mee!). En dan ontmoet je een aardige jongen, word je smoorverliefd en als hij ook naar jou kijkt heb je ineens verkering. Ben je niet meer alleen, maar moet rekening houden met hem en met de toekomst. Met andere woorden, dan krijg je verantwoordelijkheden naar elkaar.

Hoe ga je daar nu mee om? In de eerste plaats: geniet van het verkering hebben! Wat betekent dat? Leer elkaar kennen door heel veel te praten, te wandelen, samen dingen te ondernemen. Hoever mag hij je aanraken? Oef, hand in hand lopen kan al zo’n kick geven! En een arm om je heen kan zo’n geweldig gevoel zijn! Maar verder...? Lees erover (Mevrouw A. Hoek-van Kooten heeft mooie boeken over verkering en seksualitiet geschreven), praat erover met je ouders, je vriend.

En let op: als jij iets niet goed vindt, doe het niet!! Laat je niet meeslepen door allerlei reclame of verkeerde voorlichting! Of door een verliefde jongen, die soms meer wil (nemen) dan jij wilt (geven)!! Rein blijven voor elkaar betekent ook, dat je niet geeft wat je niet wilt geven. Dat hij niet mag nemen, ook al is hij nog zo verliefd. Al denk jij misschien dat je hem kwijtraakt als je niet toegeeft (wanneer je dat denkt, vraag je dan af of dit de jongen is waar je mee verder wilt).Maar nu draaf ik, geloof ik, door... je hebt immers nog maar pas verkering?

In de tweede plaats een paar praktische tips. Wanneer je niet alleen over straat durft: zorg dat je niet alleen bent! Spreek af met iemand (hoeft natuurlijk niet altijd je vriend te zijn, een vriendin kan ook of je broer, je moeder, je vader). Als het niet anders is en je moet alleen van A naar B, spreek dan met iemand af die je ‘controleert’: je doet er bijvoorbeeld 15 minuten over om van A naar B te komen, maar na 25 minuten heb je nog geen seintje gegeven dat je gearriveerd bent. De  ander gaat jou dan ‘zoeken’. Een mobiele telefoon is een enorm goed hulpmiddel, via je mobieltje kun je snel en gemakkelijk laten weten of alles met je naar wens is! Voor de zekerheid: zet als eerste in het geheugen van je telefoon diegene die jij snel wilt waarschuwen in geval van nood, zodat na 2x intoetsen ergens alarm-bellen gaan rinkelen.

Als je voorzorgsmaatregelen genomen hebt waar je die kunt en moet nemen, ben je al weer een stapje op weg naar volwassenheid, want dan toon je aan dat je meer en meer voor jezelf en voor de ander kunt zorgdragen!

Kun je iets met mijn antwoord? Een heel fijne verkeringstijd toegewenst!

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

angst