Geen schaamte voor naaktheid

Kand. G.A. van Ginkel / 3 reacties

Vraag

Adam en Eva schaamden zich na de zondeval voor elkaar. Ze kregen kleding om hun naaktheid te bedekken. Voor wie schaamden zij zich? Toch niet voor elkaar? Op een onbewoond eiland zou ik namelijk gerust zo nu en dan naakt willen leven met mijn vrouw. Zodra er kinderen bijkomen of andere mensen, lijkt me dat weer ongepast en zou ik me zeker schamen. En waarom zijn er dan nu wel mensen die zich schaamteloos kleden of zelfs niet kleden? Denk aan nudisten of sommige tv-programma’s. Het gevolg van de val zou nu toch nog steeds moeten zijn dat we ons schamen? Het tegendeel is waar. Men kleedt zich uitdagend en schaamteloos of geheel niet. Hoe kan dat?

Antwoord

In Gen. 3, waar de val in ongehoorzaamheid aan God wordt beschreven, lees je niet dat Adam en Eva zich schaamden, maar dat zij gewaar werden dat zij naakt waren. Daarbij ligt mijns inziens de nadruk op het feit dat zij inzien dat zij hun onschuld voor God hebben verloren. Zij zijn hun mantel van gehoorzaamheid en gerechtigheid kwijt. Door eigen schuld. Dat is werkelijk om je diep te schamen voor God!

Schaamden zij zich  voor elkaar vanwege hun letterlijke, lichamelijke naaktheid? Dat lees ik niet. Hoewel Gods Woord elders wel spreekt over “de schaamte (het geslachtsdeel) bedekken” (Zie o.a. Ex.28:42).

Vandaag de dag etaleren mensen hun schaamteloos afrekenen met God ook door kleding of althans gebrek daaraan. Ik bedoel: met gebrekkig gekleed gaan of zelfs in het geheel geen kleding dragen, etaleert de gevallen mens anno nu dat hij louter zichzelf tot norm stelt. Dat betekent nog niet direct dat onze samenleving van hedonisme aan elkaar hangt. Het betekent wel dat met God schaamteloos niet wordt gerekend. Alle besef van zonde, schuld en vloekwaardigheid lijkt verdwenen... Typerend voor de huidige samenleving. Des te meer een taak voor ons om, goed gekleed, onze naaste op te roepen zich tot God te wenden. “HEERE, bekleed mij met het bloed van hert Lam. Uit genade.”

Kand. G. A. van Ginkel

Tags in dit artikel:

naaktzondeval
3 reacties
Spiderman
naaktheid en schaamte:
ik schrijf dit even uit het BLOTE hoofd ha.
ja eerst staat daar dat zij zich niet schaamden en toen God riep schaamden zij zich omdat zij naakt waren.
Daarom maakte God kleren voor hen.
Het is duidelijk dat mensen zich om hun naaktheid schamen en die liever niet laten zien: neem nou Noach .
Intens beledigd omdat zijn kleinzoon niet de moeite nam om zijn opa's naaktheid te bedekken of om er niet om te spotten.
Man en vrouw zijn een 1 vlees en dat is wat anders dan voor de rest van de mensheid en we hebben nog een uitzondering dat is bij de dokter.
Maar normale mensen hebben schaamte ja voor hun naakt zijn tenzij je dus alle gevoel voor schaamte hebt verloren en schaamteloos leeft en dus ook gerust naar een naaktstrand gaat omdat daar de afspraak is dat je naakt mag zijn (dus ook voor andere mannen )
en Jezus waarschuwde dat een ieder die naar een vrouw blijft kijken etc
nou waarom zou je als man of als vrouw je broeder of zuster willen "aanraken"door je naaktheid te tonen (die je normaal alleen aan je huwelijkspartner zou tonen en dan nog met terughoudendheid)?
nou schamen en blozen is een heel oprecht gevoel : het hoort bij onze zondige staat : maar we zijn het een beetje verleerd .
De sluier van lang haar ? In Israel ging toch iedere vrouw gesluierd ?
nee ik ben ook niet meegegaan met de wilde wereld en ben graag gekleed .
waarom zou ik die grens verleggen?
Spiderman
ja ik ontvang graag reacties op mijn artikel over naaktheid
Justinus
@Spiderman zal naar ik vermoed niet snel gebruik van een sauna-instelling gaan maken.... Ik ook niet hoor!
Toch ken ik er die dat wel doen. Ik keur het niet af... men zal zelf rekening en verantwoording moeten afleggen aan onze Heer.