Separerende preek van Paulus

Ds. C. Oorschot / 1 reactie

10-08-2017, 07:55

Vraag

Jezus preekt vaak heel separerend. Hij spreekt over kaf en koren, schapen en bokken (kijk alleen al naar de gelijkenis van de wijze en de dwaze maagden). Wij geloven ook dat de gemeente niet bestaat uit alleen ware gelovigen, maar ook uit kaf en koren, gelovigen en ongelovigen. Mijn vraag is: waarom schrijft Paulus in zijn brieven niet separerend? Hij spreekt vaak over eertijds en laat dus zien dat geadresseerden van de brief vroeger onbekeerd waren, maar ik heb altijd de indruk dat de gemeenten waaraan Paulus de brieven schreef, bestonden uit alleen ware gelovigen. Is dat zo?


Antwoord

Inderdaad schrijft in de Bijbel de apostel Paulus anders dan dat zijn Meester doet, maar daarom is Paulus’ boodschap niet minder separerend dan die van onze Heere en Zaligmaker. Jezus sprak als Machthebbende en Paulus als van de Heilige Geest geleerd en gezonden. De prediking van de Heiland was uniek omdat Hij Zelf het Lam Gods was Dat de zonde der wereld wegnam. 

Door de komst en het werk van de Zaligmaker komen er velen tot geloof en door de prediking en de uitstorting alsook door de bediening van de Heilige Geest ontstaan er christelijke gemeenten. Als de apostel Paulus hen schrijft, dan richt hij zich niet tot de wereld, maar tot Christus’ Kerk. Niet dat dit uitsluitend ‘bekeerde’ mensen zijn, maar hij ziet ze en spreekt ze aan als de gemeente des Heeren. Het woord “heiligen” betekent niet dat zij zonder zonden zijn, maar dat zij heilig, dat is afgezonderd van de wereld zijn en als zodanig ook behoren te leven. M.a.w. heiligmaking moet volgen op de rechtvaardigmaking.

De volgende teksten (ik zou nog tientallen andere uit zijn brieven kunnen noemen) tonen aan dat zowel de Heiland als ook Zijn apostel separerend spreekt en schrijft. Lees hiertoe: Rom. 2:4 en 5; 1 Cor. 16:22;  2 Cor. 2:15 en 16; Gal. 3:1-3, enz. enz. Tenslotte noem ik nog een tekst waaruit duidelijk wordt dat Paulus m.b.t. zichzelf ook geen ‘automatisme’ en gearriveerd zijn kent:  “...daar ik anderen gepredikt heb, zelf verwerpelijk worde” (1 Cor. 9:27).

Met hartelijke groet,
Ds. C. Oorschot

Dit artikel is beantwoord door

Ds. C. Oorschot

  • Geboortedatum:
    25-08-1933
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Stellendam
  • Status:
    Inactief
47 artikelen
Ds. C. Oorschot

Bijzonderheden:

Ds. Oorschot is op 17 april 2021 overleden.


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
1 reactie
Sammie2016
10-08-2017 / 08:32
Jezus wilde juist mensen verenigen door hen de Waarheid van en omtrent Jahweh, zijn hemelse Vader, te onderwijzen.
In zijn onderwijs gebruikte hij vele illustraties en vergelijkingen

Als meester onderwijzer en hartenkenner legde hij natuurlijk de ware aard van mensen bloot.
Door zijn prediking en onderwijs ontstond er een scheiding tussen voor en tegenstanders.
Zo is het nu nog steeds. Jezus Christus is nog steeds mensen bijeen aan het brengen voor de aanbidding jegens de ware God.
Maar zoals toen zijn ook de meeste mensen nu niet geïnteresseerd in God en wensen hun eigen leven te leiden zonder God.

Mat 11 ...28 Kom bij mij als je vermoeid bent en gebukt gaat onder een zware last, dan zal ik je nieuwe kracht geven. 29 Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtaardig en nederig van hart. Dan zul je nieuwe kracht krijgen. 30 Want mijn juk is makkelijk te dragen en mijn last is licht.’

Terug in de tijd

Ik heb een vriendin die momenteel in verwachting is. Ze heeft al een aantal kinderen. Ze gebruikte anticonceptie i.v.m. gezondheidsproblemen. Ze mocht absoluut niet meer zwanger raken. Dit zou een gev...
18 reacties
08-08-2018
Ik heb een vervolgvraag op 'Mensen geloven mijn geloof niet'. Ik ben niet de vraagsteller, maar bevind me in een zelfde soort situatie. Ik ben opgegroeid in een setting waar je vooral mee krijg dat Go...
1 reactie
08-08-2019
Wij zitten als gezin met een lastige kwestie. Ik als vrouw kamp met psychische problemen. Ongeveer een jaar geleden is bij mij een depressieve stoornis vastgesteld en is aangeraden medicijnen te gaan ...
9 reacties
08-08-2012
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering