Huwelijk loopt stroef

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Ik wil graag even praten over ons huwelijk, niet echt een vraag maar het loopt wat stroef. Even wat info: We zijn een aantal jaren getrouwd met nog een kind op komst.  Man werkt fultime en ik ben thuis. Nu is het zo dat wij allebei erg op onszelf zijn. In het begin van ons huwelijk viel dat minder op, je wilt dan zoveel mogelijk bij elkaar zijn, alles samen doen etc. Toen de kinderen kwamen veranderde het (mijn) leven erg. Ik heb veel slaap nodig en kon toen niet meer uitslapen, dus ga ik elke avond vroeg naar bed. Mijn man is juist een avondmens, voor 23.00 uur gaat hij meestal niet naar bed. Daarbij heeft hij het altijd wel ergens druk mee. Zo is het gegroeid. Hij heeft dit niet gezocht en probeert ook afstand te houden, maar er wordt veel aan hem getrokken. Dit resulteert in altijd wel bezig zijn met mailen, telefoneren en dingen regelen. Ik begrijp dat het nodig is en schik me er in. Wat dat betreft een voordeel dat ik op mezelf ben en graag thuis.

Maar we gaan zo erg langs elkaar heen leven. Praters zijn we geen van beiden, dus is er eens niet veel te doen (dan hebben we het over de zondag meestal...) dan kan ik niet verplicht praten, er is ook niet echt iets. Maar als ik bijvoorbeeld ergens boos om ben en er iets uit flap, praten we gewoon dagen niet tegen elkaar. We komen dan niet uit die cirkel. Uiteindelijk wel een keer, maar ik voel dat het niet goed is. Zou dit kunnen veranderen en zo ja hoe? We gaan regelmatig weg met de kids, samen nooit. We hebben er geen oppas voor meestal. Eén keer een nacht over weggeweest, maar dat stelde niks voor. Mijn man neemt de problemen mee in z’n hoofd dus aan elkaar kom je dan nog niet toe.

Antwoord

Beste mevrouw,

Er is inderdaad geen echte vraag te lezen in uw relaas. Meer het idee dat u eens van u af wilt praten. Prima, natuurlijk.

Het gaat in alle huwelijken zo dat er een bepaald patroon ontstaat in de loop van de tijd. Waarbij actie reactie is: u hebt geaccepteerd dat uw echtgenoot is zoals hij is en doet zoals hij doet. Andersom zal het net zo zijn. Ik wil het woord ‘sleur’ niet gebruiken, dat klinkt negatief. Gewoontevorming is misschien een betere benaming. Wanneer u nu veranderingen wilt, zult u toch over die gegroeide gewoonten eens met elkaar moeten praten. Doorbreek de bestaande patronen door ineens iets héél anders te gaan doen. Regel oppas en neem uw man mee uit. Zet eens géén warme maaltijd op tafel, of juist zijn lievelingsgerecht. Schrijf hem een brief. Koop een cadeautje om hem te verrassen. Zorg dat hij u ziet door een leuk nieuw kledingstuk... ik noem maar wat. Doorbreek de cirkel. Met een beetje creativiteit is er vast iets te bereiken! En probeer het met humor te doen!

Soms gebeuren er wonderen. Soms moet je een handje helpen richting een ‘wonder’.

Alle goeds toegewenst,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

relatieproblemensleur
2 reacties
VrouwkeZondernaam
www.abconsults.nl/huwelijk-relatietherapie
John61
Beste vraagsteller, je situatie is nogal herkenbaar voor mij. Ook wij kwamen steeds verder van elkaar af te staan door drukte. Op aanraden van een collega hebben mijn vrouw en ik eenmaal per week op vrijdag "Onze Avond" ingesteld. Dan nemen we de telefoon niet op, checken we geen mails, maar hebben we tijd voor elkaar. Toen de kinderen klein waren, lieten we hen eerst samen eten (wij zaten er bij) en terwijl zij naar bed werden gebracht, ging een van ons uitgebreid iets lekkers koken voor ons tweeën, met een lekker dessert en een lekker drankje er bij. Nu onze kinderen de deur uit zijn doen we dit nog steeds. Dan kijken we tijdens het eten naar een leuke film of serie. Daarna bespreken we "Onze Agenda" en stellen we elkaar een aantal vragen (alleen aangeven wat je niet wilt is daarbij geen geldig antwoord; voor sommige mensen is het moeilijk aan te geven wat ze juist wèl willen):

1: Waarmee heb ik jou afgelopen week gelukkig gemaakt?
2: Waarmee kan ik je komende week gelukkig maken?
3: Wat vond je afgelopen week fijn aan de intimiteit (ook lichamelijk)?
4: Hoe kan ik de komende week de intimiteit fijn voor je maken?
5: Wat houdt je bezig?
6: Waar kan ik voor jou voor bidden?

Zo'n agenda om te bespreken komt in eerste instantie misschien gekunsteld over, maar het helpt om oog voor elkaar te blijven houden.