Onbekeerd voortleven

Ds. A. van Vuuren / 2 reacties

Vraag

Hoe erg is het als ik onbekeerd doorleef? In de kerk waar ik nu nog lid van ben blijf ik onbekeerd. Hier kom ik nu pas achter doordat ik naar een kerkdienst ben geweest van een ander kerkverband. Inmiddels ben ik 21 en heb ik altijd op dezelfde manier doorgeleefd, zonder dat ik geraakt werd door een preek of aan het denken ben gezet. Mijn hart was niet brandende. Als ik sommige kleine kinderen zie die al zoveel weten over de Bijbel en zo mooi praten over hun relatie met Jezus, doet mij dat pijn. Ik heb als kind netjes geleefd, ging trouw met mijn ouders naar de kerk, maar door de preken in de andere kerk ben ik aan het veranderen. Ik ben voor het eerst aan het denken gezet.

Op dit moment lees ik de Bijbel wel, bid ik wel, maar het dringt niet door. De woorden raken mijn hart niet. Het lijkt wel van steen. Hoe kan ik een nieuw hart krijgen, hoe wordt mijn hart brandende voor de Heere Jezus. Hoe kan ik bekeerd worden? Wat is bekering en hoe weet je of je bekeerd bent? De woorden zaligheid en rampzaligheid heb ik, voordat ik de andere eredienst bezocht, niet eerder gehoord. Ik wist van eeuwig bij God zijn en zonder Hem verloren zijn, maar eeuwige rampzaligheid dringt nu pas diep door... Hoe vreselijk voor hen die Hem niet kennen of willen kennen. Wilt u mij helpen, door Gods kracht? Het lijkt alsof ik vroom leef, maar het is van binnen zo dor en dood, zo hart als steen.. Ik wil niet langer wereldsgezind leven, bezet zijn door deze wereld.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Aan de bekering zitten veel kanten. De Bijbel spreekt er in zoveel toonaarden over dat er boeken vol over geschreven zijn. Ik kan de zaken waar je naar vraagt dus slechts even aanstippen.

-Om maar met de deur in huis te vallen: onbekeerd voortleven is heel erg. Voor je zelf, want je ligt verloren en als dat niet verandert wacht de eeuwige rampzaligheid. Maar het is ook erg voor God, want je leven draagt dan geen vrucht tot Zijn eer. Niemand heeft het recht om onbekeerd te blijven. God heeft als je Schepper en Verbondsgod recht op je leven. Ik weet niet of je als kind gedoopt bent. Maar die doop vermaant en verplicht je tot een nieuwe gehoorzaamheid. God is bij de bekering van mensen overigens niet afhankelijk van welk kerkverband dan ook.

-Hoe kan ik bekeerd worden? Dat kan alleen als God die bekering in je werkt. Jeremia bad: “Heere bekeer me, dan zal ik bekeerd zijn.” Daarbij mag je pleiten op je doopverbond waarin God je de bekering, de dagelijkse vernieuwing heeft beloofd (zie doopformulier). Daarbij mag je vooral terug vallen op Gods woord zelf, Ezechiel 36, waar God belooft: “Ik zal het stenen hart uit u wegnemen en u een vlezen hart geven.” Een vlezen hart is een hart dat God niet kan missen, dat gevoelig is voor Hem en de dingen van Zijn Koninkrijk.

-Bekering is volgens de Bijbel gave, maar ook opgave. Dus je moet niet gaan zitten afwachten. Bekering is ook iets wat je moet doen. Vaak klinkt het in de Bijbel de oproep: “Bekeert u.” Bekering is voor 100 procent Gods werk en voor 100 procent ons werk. Je dient dus de middelen te gebruiken: bidden, Bijbellezen, kerkgang. Je hebt ook een eerlijke, voedzame Bijbelse prediking nodig. Want de Heilige Geest werkt de bekering niet buiten het gebruik van de middelen om. De Heere Jezus preekte: “Bekeert u en gelooft het evangelie.” Hoedt je er dus voor om de bekering  los te koppelen van het geloof in de Heere Jezus. Zoek de kracht voor je bekering in Hem, Die in de hemeltroon heeft plaatsgenomen om bekering te geven (Handelingen 5:31). Petrus zegt in zijn eerste zendbrief tegen de gelovigen: “Jullie zijn nu bekeerd tot de Herder en Opziener uwer zielen, namelijk Jezus.” De bekering is dus allereerst bekering tot Hem. Zonder de Heere Jezus kun je niets doen. Bekering zonder een levende geloofsrelatie met de Heere Jezus is een vruchteloze en vreugdeloze bezigheid. Met Hem wordt de bekering iets rijks en moois.

-Wat is bekering? Letterlijk betekent het woord voor bekering: ommekeer. Vanuit onszelf, van nature lopen we van God weg. Bekering is ommekeer, naar God toe lopen je leven richten op Hem. Het Nieuwe Testament in de grondtaal kent twee verschillende woorden voor bekering. Het ene woord duidt op een innerlijke verandering, een mentaliteitsverandering. Je gaat anders denken, willen, voelen. Het tweede woord duidt op een andere gang in je leven, een andere levenswandel, dat blijkt dus uit je woorden en daden. Vroeger vatte men de bekering zo samen. Bekering is inkeer, afkeer en toekeer. Inkeer tot je zelf, zodat je je zonden ziende berouw krijgt, afkeer van die zonden d.w.z. je gaat er mee breken. Toekeer tot God, Die je hebt lief gekregen.

-Hoe weet je dat je bekeerd bent? Onthoud: je bent nooit afbekeerd. Bekering is altijd onvolkomen in dit leven. Het is een doorgaand proces (zie Heidelberger Catechismus zondag 33). Aan Wulfert Floor werd eens gevraagd “bent u bekeerd?” Hij antwoordde: “Ik ben bekeerlijk. God is met me bezig.” Dat merk je, je ervaart namelijk iets van de genoemde inkeer, afkeer en toekeer. Een christen vindt vanwege dit onvolkomene van de bekering dan ook nooit rust in zijn bekering. Daarvoor ervaart hij te sterk de voortdurende kracht van de zonde. Rust vindt het hart alleen door het geloof in Christus en Zijn verzoeningswerk dat volkomen is. Christus is mijn enige troost, mijn enig houvast, in leven en sterven. Niet mijn bekering.

Tenslotte, wanhoop nooit als het gaat om je bekering. “Neem deze woorden met u mee, bekeer u tot de HEERE. Zeg tegen Hem: ...Immers zal een wees bij u ontfermd worden" (Hosea 14:3-4). Het is de Heere zelf die ons deze woorden in de mond legt.

Hartelijke groet,
Ds. A. van Vuuren

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Capelle a/d IJssel
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus-predikant

Tags in dit artikel:

bekeringonbekeerd
2 reacties
Jesaja40
Beste vraagsteller,

Als eerste mijn compliment dat u trouw mee bent gegaan met uw ouders. Dat is een zegen als kinderen mee gaan met hun ouders, want niets is vanzelfsprekend in dit leven. Het zal hun diepste wens zijn dat u bij het volwassen worden een bewuste keuze gaat maken om de God van Israël te dienen. Zij moeten u loslaten en u gaat uw eigen levensweg bepalen.

Een stapje “buiten de deur” heeft u doen beseffen dat u niet opbloeit in uw oude kerkelijke gemeente. Het kijken “buiten de deur” heeft uw ogen geopend en ziet u het verschil ten opzichte van vroegere jaren. Dat klinkt veelbelovend.

De door u gemaakte keuze voor een andere kerk zou u gerust mogen zien als de trekkende liefde van God. Op een verrassende weg wordt u naar Hem toe getrokken die in uw geval loopt via een andere kerk. Ik hoop dat u daar heel hartelijk welkom wordt geheten en u zich thuis zult gaan voelen.

U staat versteld van de parate kennis en het uitdragen van Bijbelse verhalen. U bent er klaar voor om kennis en inzicht te krijgen en staat helemaal aan het begin. Zij, die daar in uw nieuwe kerk zitten, hebben deze kennis niet vanzelf gekregen. Ook zij hebben daarvoor hard moeten leren en studeren. Kijk er open en onbevangen naar.

Iedereen die honger heeft naar het Woord zal zeker gevoed worden. Ga die uitdaging gewoon aan. Er komt een zeker moment dat u mee kunt spreken met hen waar u nu tegen op kijkt.

De Bijbelse Boodschap bevat woorden die voor iedereen geschikt is. Het doel van iedere preek, meditatie of pastoraal gesprek is om u te wijzen op de God van Israël en Zijn Zoon Jezus. Hij zal de gids zijn in uw leven en van Zijn kant heeft Hij er alles aan gedaan wat gedaan moest worden. Wat Hij gewoon vraagt is: volg Mij. En natuurlijk mag je Zijn hand vasthouden als het moeilijk gaat worden in je leven.

Verander de vraag ben ik onbekeerd in een antwoord: Lieve Hemelse Vader wilt U dicht bij U houden en mij helpen op mijn levenspad.

Dat was de les voor mijn volksgenoten, dicht bij de Eeuwige te blijven en de zeer sociale leefregels en geboden te onderhouden. Dat is niet zwaar maar heel erg gemakkelijk.

Heel veel zegen op uw nieuwe levensweg. Velen zullen met u meelopen op weg naar de heerlijkheid die ons te wachten staat.

Dat is de Bijbelse terugkeer naar God.
11_10
Beste vinder,

Want ja, wie zoekt, die vindt (Lukas 11). God doet wat Hij beloofd. Geloof je dat? Die kerk waar je nu lid van bent, zal je inderdaad niet bekeren. Trouwens, die andere kerk ook niet. Daarvoor zal je moeten zien en geloven wie Jezus Christus is. Weet je wie Jezus de Messias is? De Zoon die de Vader gestuurd heeft, om zondaren zalig te maken (1 Tim. 1:15). Je schrijft dat je weet dat je een zondaar bent. Juist voor mensen zoals jou is Jezus Christus gekomen om mensen die in Hem geloven, eeuwig leven te geven (Johannes 6:40, 47). Geloof je dat? Jezus zelf vraagt van jou om je te bekeren en het evangelie te geloven (Markus 1:15). Dus stop met de dingen die God verdriet doen en geloof het evangelie. Je weet wel, dat evangelie van de enige Zoon die stierf aan het kruis om de zonden van de mensen te vergeven (Johannes 3:16).

Je vind mijn reactie misschien een beetje flauw, maar het is niet voor niets het 'christelijk geloof', dus geloof in Jezus Christus. Hij is het fundament, Hij is de Bron van leven (Johannes 7:38).

Lees het Woord van God, geloof het en je zal leven (Johannes 5:24)!