Vader werkt veel te veel

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik maak mij erg veel zorgen over mijn ouders. Mijn vader werkt echt heel veel en ik vind eigenlijk echt veel te veel. ‘s Ochtends vroeg begint hij en ‘s avonds laat stopt hij pas. Ik vind dat echt vreselijk want ik zie gewoon dat dat ook enorm veel spanning oplevert tussen mijn ouders. Mijn ouders hebben hier ook al heel vaak ruzie over gehad. En ik word soms ook zo boos op mijn vader dat ik zo vaak de neiging heb om mij ermee te gaan bemoeien. Alleen ik denk dat dat ook niet goed is.

Ik merk dat bij mijn broers en zussen de frustatie ook hoog zitten. En de band tussen mijn vader en mijn broers en zussen en mij wordt er ook echt niet beter om. Mijn vader en ik groeien juist uit elkaar. En ik kan op dit moment erg weinig delen met mijn vader. Dat is ook mede omdat hij gewoon continu aan het werk is en zelfs onder het eten telefoontjes aanneemt. Ook mijn moeder is veel sneller geïrriteerd en boos op mijn vader vooral, maar ook op ons om haar frustraties te uiten. Wat moet of wat kan ik doen? Ik bid er regelmatig om.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Een hardwerkende vader... Je schrijft niet welk werk je vader doet. Misschien heeft hij een eigen zaak en voelt hij zich verantwoordelijk voor (vele) werknemers? Misschien verdient hij met een ‘normaal’ aantal uren niet genoeg om zijn gezin te onderhouden? Met andere woorden: er zullen redenen zijn voor het gedrag van je vader.

Máár al die redenen hoeven inderdaad geen verontschuldiging te zijn voor het áltijd werken. Tenslotte zijn er grenzen. Ook voor hardwerkende vaders. Maar ja, hoe maak je dat je vader nu duidelijk? Als ik jou was zou ik hem een brief schrijven. Gewoon met al je zorgen er in. Met je gedachten en je gevoelens. Zoals je die in je brief naar mij ook hebt beschreven. Mogelijk zíét je vader ineens dat hij niet helemaal goed bezig is (want dát vind ik ook, zelfs zonder hem of zijn redenen te kennen!). Je kunt ook jouw vraag en mijn antwoord uitprinten en hem geven. Enne... met hem praten wil ik ook wel, hoor! Maar dan moet hij zélf contact opnemen (via Refoweb)!

Het allerbeste toegewenst, voor jullie allemaal!
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

vader