Leuke, manisch depressieve man ontmoet

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Ik ben een jonge vrouw met een fijne baan en een leuk sociaal leven. Kort geleden heb ik een leuke man leren kennen. We delen het geloof in God en willen elkaar beter leren kennen. Hij vertelde mij dat hij manisch depressief is, gebruikt hiervoor medicijnen en heeft een goed behandelplan. Hij erkent zijn ziekte en gaat hier goed mee om. Eigenlijk merk je niet dat hij dit heeft. We zijn in een date-fase, maar er is zeker aantrekkingskracht! Kun je een relatie aangaan met iemand die manisch depressief is!?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ja, je kunt een relatie aangaan met iemand die ‘iets’ heeft. Ik zeg het expres zo, want iedereen heeft wel ‘iets’. De een dit en de ander dat. Het gaat dan even niet om ‘de mate van’, want dat is je vraag niet. Manisch-depressief-zijn is geen belemmering om iemand líéf te hebben. Het gaat er niet om wat iemand heeft, maar hoe hij is.

Dat deze man over zijn medische dossier aan jou verteld heeft vind ik te prijzen. Hij wil eerlijk en open zijn. Nu is het aan jou of jij genoeg liefde kunt opbrengen om geen belemmering te zien maar een uitdaging in het leven met hém!

Over de ernst en het medicijngebruik dat daarbij hoort kun je misschien samen met een arts eens spreken. Maar éérst moet er van LIEFDE (met hoofdletters!) sprake zijn.

Ik wens je alle goeds toe met een lieve, open en eerlijke man!
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

manisch-depressiefverliefdheid
3 reacties
dorpeling
Je moet zelf wel heel sterk zijn om hier mee om te kunnen gaan. Ook in tegenspoed! Bedenk dat wel. Een huwelijk is niet alleen in voorspoed, maar ook wanneer het niet goed gaat en hij een terugval zou krijgen.
Kun je dat?

Het is erg zwaar om 24/7 met een depressief persoon rekening te moeten houden. Dan is het niet zoals zo mooi gezegt wordt 'geven en nemen', maar alleen maar geven, geven, geven en niets terug krijgen. En dat vaak over een lange periode.

Wijsheid toegewenst.
Sjocklet
Leuk dat je een man ontmoet hebt waarmee het klikt! Maar er is inderdaad meer nodig, zoals Mw. Rots het zegt. Tis heel sterk en open dat die man het tegen jou heeft gezegd want het schrikt mensen af. Manisch-depressiviteit is absoluut niet niks. niet alleen de depressieve kanten vragen omgangsvaardigheden maar ook de manische.. Het kan behoorlijk energie van je vragen als hij een van de twee kanten op gaat. Ik zou zeggen: verdiep je in het ziektebeeld. Als het goed is krijgt hij medicijnen en wordt er een keer in de zoveel tijd bloed geprikt om te kijken of de spiegel in zijn bloed goed is, wat betekent dat de medicatie goed zijn ingesteld. En dan kan het zijn dat hij zich prima voelt en dat jij het nauwelijks merkt, klopt. De depressieve en manische periodes worden dan, als ze er zijn, afgevlakt en zijn minder diep/hoog.
Ik wens je veel wijsheid toe!
Vanille
Ik was na het lezen van de vraag heel benieuwd naar het antwoord... waar ik overigens erg blij mee was! De vraag is wat mij betreft niet of je een relatie kán hebben met een iemand met een bipolaire stoornis, maar of je die relatie wílt! Daarbij kan iemand een prima leven leiden als de aandoening onder controle is. Laat je ook niet teveel afschrikken door dramaverhalen bijvoorbeeld op internet. Natuurlijk kan het heel heftig zijn maar dat hoeft helemaal niet. Een goede website voor meer informatie is www.psychosenet.nl. Ook daar kun je anoniem online vragen stellen maar meer inhoudelijk over de aandoening bijvoorbeeld aan psychiaters of aan (familie) ervaringsdeskundigen.