Vuur van geloof en rook van twijfel

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Door Gods oneindige goedheid mag ik geloven dat mijn zonden vergeven zijn. Ik voel hoe langer hoe meer wat voor grote zondaar ik ben en hoe genadig God is. Alleen ik twijfel bijna nooit. Nu weet ik wel dat twijfel zonde is, maar mensen die zichzelf wijs maken dat ze God lief hebben twijfelen toch ook niet? En Calvijn heeft gezegd: waar het vuur van het geloof is, is de rook van de twijfel. Ik vind dit lastig te begrijpen.

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

De Heere houdt de Zijnen op een onderscheiden wijze arm. Leerzaam is te lezen wat dr. A. Comrie schrijft in zijn boek “Het ABC des geloofs” bij het woord "armoede". Daarin schrijft hij o.a., dat de Heere sommigen arm houdt door het verbergen van de genade die zij bezitten. Anderen doordat zij veel bij hun verdorvenheid en zondige aard worden bepaald. We mogen de Heere geen weg voorschrijven.  Psalm 139 blijft mede inhoud van ons gebed.

Hartelijke groet,
Ds. H. Paul

Lees meer artikelen over:

geloofstwijfel