Jakob Lorber

drs. C.D. (Constant) van den Heuvel / Geen reacties

Vraag

Mijn vraag is: kent u Jakob Lorber? Zo ja, wat vindt u van deze profeet uit de 18e eeuw? Hij schreef het Grote Johannes Evangelie, de Nieuwe Openbaringen, de brief van Paulus aan de Laodicenzen en nog veel meer over het leven van Jezus Christus. Men zegt over hem, dat hij op een gegeven moment van Jezus opdracht kreeg om alles op te schrijven wat Jezus hem zou ingeven. Dit heeft hij 40 jaar lang gedaan. Waarom heeft de kerk deze profeet niet erkend? Ik hoop dat iemand mij daar antwoord op kan geven. Ik ben namelijk nogal gefascineerd door de werken van Lorber en weet niet of dit de goede weg is.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Voor jouw vraag kende ik Jakob Lorber niet. Inmiddels weet ik dat hij een Oostenrijker was en leefde van 1800 tot 1864. Op 15 maart 1840 hoorde hij een innerlijke stem, die hem de boodschap gaf om allerlei dingen op te schrijven. Hij meende dat het de Heere Jezus Zelf was. En zo schreef Lorber ondermeer de boeken, die je noemt.

Hoewel ik Lorber niet kende, kende ik het idee van nieuwe Godsopenbaringen na de Bijbel wel. Zo beweerde Lorbers tijdgenoot, Joseph Smith (1805-1844), dat hij een nieuw Bijbelboek -het boek van Mormon- had opgegraven, waardoor de Bijbel nu echt compleet werd. En zo zijn er veel meer geweest.

Maar het verhaal van Lorber vertoont ook grote overeenkomst met de Arabier Mohammed. Die meende ook dat hij een nieuwe openbaring van God (via de engel Gabriël) gedicteerd kreeg. En dat leidde tot de Koran en de Islam. Na enig zoekwerk zie ik grote overeenkomsten tussen de boeken van Mohammed en Lorber. Beiden leren dat de Bijbel onvolledig is en dus onbetrouwbaar. Daarmee wordt Gods waarheid dus op losse schroeven gezet; een oude list van de satan. Verder erkennen beiden Jezus, vereren Hem, maar het hart van de Bijbelse leer ontbreekt. Ik bedoel het Evangelie dat de Heere Jezus plaatsvervangend leed en stierf voor de zonden. Dat tref je bij beiden niet aan. Terwijl het schuilen achter het bloed van Koning Jezus de enige weg is om weer met God verzoend te zijn.

De theoloog Hendrik Klaassens stelde in een lezing voor de stichting “In-zicht” op 8 november 2000: “Het idee dat Christus zou zijn gestorven voor onze zonden, zul je niet in de boeken van Lorber aantreffen.” De kruisiging was volgens Lorber nodig zodat Jezus tot totale vergeestelijking kwam. Zo gezien is Lorbers boodschap meer New Age.

De Bijbel is de volledige openbaring van God. Hoewel er veel verschillende auteurs zijn (en niet eentje, zoals bij Mohammed of Lorber) is er een duidelijke samenhang te ontdekken. Met name degenen, die over het leven van de Heere Jezus schreven, kenden Hem persoonlijk (bijvoorbeeld Mattheus, Johannes) of deden uitgebreid onderzoek bij ooggetuigen, zoals Lukas. Als je meer wilt weten over het ontstaan van de Bijbel zijn er voldoende goede boeken, zoals de “Het ontstaan van de Bijbel” van W. Glashouwer (ISBN 905560156X), “Het lezen van de Bijbel. Een inleiding” van dr. J. van Bruggen (ISBN 9024246121) of “Oriëntatie in de dogmageschiedenis” van prof.dr. J. van Genderen” (ISBN 9023903994)

De werken van Lorber houden je dus af van het schuilen bij de Heere Jezus als Verzoening voor jouw zonden. Vandaar dat ik je -uit liefde- moet waarschuwen. Ik begrijp je fascinatie, maar het is de goede weg niet! Neem er afstand van. et werkelijk bestuderen van de Bijbel biedt veel verrijkende verrassingen. Die fascinatie, waarbij de Heilige Geest je verstand verlicht, wens ik je vooral toe. God zegene je.

Drs. C. D. van den Heuvel

drs. C.D. (Constant) van den Heuvel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    docent Geschiedenis Ichthus-College Veenendaal