Nervensaft bij slaapproblemen

M. M. Methorst / 1 reactie

Vraag

Een bekende van mij slaapt al lange poos niet goed (inslapen duurt lang en extreem vroeg wakker). Soms slikt hij/zij hiervoor een slaappilletje, om toch maar in slaap te vallen. Via via hoorde deze persoon over Nervensaft. Dit is een slaapdrankje wat in Duitsland (apotheek in Kleef) wordt verkocht. Toen ik dit hoorde, had ik direct al wel enkele vraagtekens over dit drankje. Op internet heb ik daarom gezocht naar artsen/dokters/wetenschappers o.i.d. die daar iets over geschreven hebben. Dit kon ik helaas niet vinden. Er zijn met name fora en ervaringsverhalen van mensen waarin Nervensaft wordt besproken. Graag zou ik van een dokter/arts oid horen wat hij/zij hiervan vindt. Met name of het schadelijk is en zo ja, wat goede alternatieven zijn.

Hartelijke groet, Een bezorgde jonge vrouw.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Helaas kan ik u niet heel goed helpen, omdat ik ook weinig informatie kan vinden over Nervensaft. Hierdoor is mij ook weinig bekend over de stoffen die erin zitten of hoe de werking is. Zo ver als ik kan vinden is er ook geen wetenschappelijk onderzoek gedaan naar dit middel. Ik kan er dus helaas ook geen uitspraak over doen. Vaak zijn dit soort middelen gebaseerd op homeopathische basis, maar ook kunnen er vele soorten kruiden worden toegepast. Als arts zou ik adviseren om terughoudend te zijn, helemaal als de bekende van u ook nog andere medicatie gebruikt. Door mogelijk interactie met elkaar kan het ene middel juist minder of te goed werken.

Voor meer adviezen wil ik vooral graag verwijzen naar thuisarts.nl: https://www.thuisarts.nl/slaapproblemen/ik-wil-beter-slapen en https://www.thuisarts.nl/slaapproblemen/ik-overweeg-slaapmiddel-te-gebruiken

Voor ondersteuning is het toch raadzaam om naar de huisarts te gaan of om een gesprek aan te vragen bij de praktijkondersteuner GGZ.

Met vriendelijke groet,
Martijn Methorst

Tags in dit artikel:

homeopathienatuurgeneeskunde
1 reactie
Marleen1987
Ik gebruik zelf ook nervensaft. Ik heb het voorgeschreven gekregen door een alternatief arts. En ik slaap er erg goed op. Het zijn vooral kruiden die er in zitten. Niets om je zorgen om te maken.
En ja ik heb er voor gekozen om vooral homeopathische middelen te gebruiken ipv medicijnen die voorgeschreven worden door een arts, maar dat is gewoon mijn eigen keuze.