Stoppen met roddelen

drs. E.J. (Els) van Dijk / 4 reacties

Vraag

Hoe kan ik stoppen met roddelen? Ik praat vaak negatief over anderen met vrienden, zodat we er samen om kunnen lachen. Het is verschrikkelijk van me. Elke keer bid ik er voor en doe ik zo mijn best om het niet te doen, toch doe ik het iedere keer weer. Vaak geniet ik er stiekem nog van ook. Ik haat het, schaam me er enorm voor en voel me zo enorm schuldig als ik weer eens geroddeld heb. Iedere keer doe ik de Heere er verdriet mee en iedere keer vergeeft Hij me, ook dat begint me op te breken... die vergeving terwijl ik eigenlijk de ergste straf verdien.

Een tijdje geleden heb ik zelfs om straf gevraagd, een beetje raar misschien, maar ik wil het gewoon zo graag afleren wat het me ook kost. Ik wil dit niet meer, wil Hem die me altijd vergeeft hier niet telkens weer verdriet mee doen, wil geen negativiteit de wereld in helpen en de kans lopen anderen pijn te doen en te beschadigen. Heel soms sluit ik mezelf zelfs af, zodat ik de kans niet krijg deze zonde te doen, maar dat lijkt me ook niet echt de goede manier. Ik ben God enorm dankbaar dat Hij er ondanks mijn geroddel voor me is en van me houdt, dat Hij me vergeeft en me soms zelfs enorm troost hierin. Des te meer wil ik stoppen met deze zonde, maar ik kan het niet en het lijkt het alsof de Heere me het zelf laat doen. Hoe moet ik dit aanpakken?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste,

Mensen zijn aan elkaar gegeven zodat je van betekenis kunt zijn voor die personen die God op je pad plaatst. Dat vind ik een heerlijk en helder uitgangspunt. Dat haalt meteen ook het verlangen weg om grapjes te maken ten koste van een ander.

Als je het omdraait heb je namelijk een heel ander verlangen: hoe kan jij van betekenis zijn in de ontmoetingen die het leven kent. Soms is dat niet meteen duidelijk, maar dan kan je natuurlijk wel gewoon vriendelijk zijn, en soms is het wel duidelijk dat jij van toegevoegde waarde kunt zijn voor iemand.

Om deze houding tot een goede gewoonte te laten worden, kan het helpend zijn om elke ochtend te danken voor de dag die God aan je toevertrouwt en te bidden voor de ontmoetingen (die al dan niet gepland) zullen plaatsvinden. Vraag of je vandaag van betekenis mag zijn voor de personen waar je mee te maken hebt. Bid om fijngevoeligheid in ontmoetingen. Op die manier leer je van mensen te houden en dooft het verlangen om grapjes over anderen te maken.

Dit is geen lang en ingewikkeld antwoord. Maar dat is ook niet nodig, volgens mij. Treed anderen met een positieve houding tegemoet en je zult zien dat er dan prachtige dingen kunnen gebeuren. Wees een betekenisvol medemens en je zult zien dat je dan ook prachtige dingen zult ontvangen!

Heb het goed met je medemens!

Drs. Els J. van Dijk

drs. E.J. (Els) van Dijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Voormalig directeur Evangelische Hogeschool. Nu begeleiding en advies.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

roddelen
4 reacties
mortlach
Van één ding kun je zeker zijn als het over roddelen gaat: wat anderen mét jou doen, doen ze ook over jou. Dus de volgende keer dat je het nodig vindt om over anderen te roddelen en ze uit te lachen, bedenk je dan dat je "vrienden" dat net zo hard over jou doet zodra je rug is gekeerd. Dat maakt het idee al stukken minder appetijtelijk. Je moet dan natuurlijk ook het gesprek afkappen als iemand anders begint.

Verder gaat het gewoon om respect voor mensen. Dat respect houdt niet op wanneer de persoon in kwestie toevallig buiten gehoorsafstand is. En als je jezelf heel eerlijk de vraag stelt: ben ik iemand die mensen wil respecteren of die mensen niet wil respecteren, kan ik me nauwelijks voorstellen dat je het tweede antwoord kiest.
evantorisch
Aangenomen dat je niet zelf begint met roddelen, zou je eens kunnen proberen om elke keer als een vriend of vriendin iets negatiefs zegt over iemand anders, zelf iets positiefs over die persoon te zeggen.
Waarschijnlijk wordt er op den duur in jouw aanwezigheid minder geroddeld, en kom jij daardoor weer minder in de verleiding.
En grote kans dat je er zelf ook van verandert.
Helpt het allemaal niet zou een beetje selectiever worden over wie je tot je vrienden rekent ook geen kwaad kunnen.
Marisa
Beste vraagsteller,

Je bent niet de enige die weleens iets zegt waarvan je later denkt: oei!, had ik niet moeten doen. Mij overkomt het ook met enige regelmaat. En ook ik wil het niet.
Gebed helpt! Als je je in situaties begeeft waarvan je weet dat het kan gebeuren dat je iets vervelends over iemand gaat zeggen, vraag dan aan de Heer of Hij je gedachten wil zegenen, of Hij liefde in je hart wil leggen voor de mensen die je gaat ontmoeten, en vraag om beheersing van je tong. Op den duur wordt het dan echt beter!
Unionist
Misschien een tip: Stel, je was het niet van plan en hebt toch geroddeld. Je kwam Marietje tegen en hebt iets verteld over Willemien. Daar heb je spijt van. Zoek dan Marietje weer op en zeg haar: Ik heb je dat vanmiddag verteld, maar dat had ik niet moeten doen.
Je schaamt je dan behoorlijk, en dat zal je helpen voortaan eerder na te denken. Ook zal het je roddelpartner bewust maken van haar gedrag.
(Bij mij heeft dit geholpen...!)