Weekdienst tijdens nationale dodenherdenking

Ds. M.W. Muilwijk / Geen reacties

Vraag

In sommige kerkelijke gemeenten zijn weekdiensten gehouden tijdens de dodenherdenking. Waarom kan dit nu niet éénmaal per jaar op een andere avond gehouden worden? Zelf woon ik de dodenherdenking meestal bij in mijn eigen woonplaats. Ik vind het altijd erg indrukwekkend om samen met mensen uit alle lagen van de bevolking samen te herdenken en naar onder andere de geestelijke liederen te luisteren. Ik begrijp er helemaal niets van waarom sommige kerkelijke mensen deze bijzondere gelegenheid negeren. Als je wilt dat mensen bijvoorbeeld op zondag respect voor onze kerkdiensten hebben door in ieder geval geen activiteiten tijdens en in de buurt van een kerkgebouw te houden, dan mag je dit kleine stukje respect ook verwachten van kerkelijke mensen naar anderen tijdens de nationale dodenherdenking toch?

Antwoord

Beste vragensteller/-ster,

Volgens mij stel je twee vragen: enerzijds waarom er op 4 mei weekdiensten belegd zijn. Anderzijds waarom kerkmensen deze 4 mei helemaal negeren.

Op beide vragen kan ik eigenlijk geen antwoord geven: persoonlijk voel ik met je voorkeur mee. Ik houd deze bijzondere gelegenheid om te gedenken hoevelen in oorlogen hun leven (voor anderen) hebben gelaten. Persoonlijk vind ik het ook niet te verkiezen om op 4 mei een weekdienst te beleggen, tenzij de gehele gemeente om stipt 20.00 uur twee minuten stilte in acht neemt en deze weekdienst ook in dat licht staat.

Ik proef een beetje in je vraag dat de weekdienst op 4 mei een verstorend effect zou hebben naar de dodenherdenking. Ik zou je adviseren bij de kerkenraad in kwestie aan te kaarten. Die kunnen een antwoord geven, waarom zij dat wel doen.

Hartelijke groet,
Ds. M. W. Muilwijk