Misbruiker vergeven

Ds. A. de Lange / Geen reacties

Vraag

Hoe kan ik de dader van mijn misbruik vergeven?

Antwoord

In deze korte vraag van negen woorden klinkt heel veel. Je hebt misbruik meegemaakt  - dat richt veel schade aan. In plaats van dat je de dader straf, verwensing en verbanning toewenst, denk je over vergeving. Dat is al heel wat. Ik hoef je kennelijk niet te overtuigen van het belang van vergevingsgezindheid, zeker ook voor jezelf!  Vergeving schenken is christelijk, maar nog niet eenvoudig. Het vraagt nogal wat. Hoe kun je het?

Eerst wil ik zeggen dat misbruik veel psychische schade kan aanrichten en dat je psychisch wel een bepaald herstel moet hebben meegemaakt om in praktische zin stappen in het vergevingsproces te kunnen zetten. Neem daar ook de tijd voor. Vergeving van een dader is wel een stap in het herstelproces van een slachtoffer van misbruik, maar niet de eerste stap.

Laat ik vervolgens maar heel eenvoudig zeggen: je dader vergeven, dat kun je niet en probeer dat zelf ook niet op te brengen. Vergeving komt van God. Het begint ermee dat God ons onze eigen zonden vergeeft. En vanuit Christus werkt Hij door Zijn Geest zo in ons, dat wij ook vergevingsgezind worden naar hen die ons kwaad hebben gedaan. We mogen het gaan beleven en inzien: als God mij mijn grote schuld tegenover Hem wil vergeven, dan mag ik ook de bereidheid krijgen om mijn naaste zijn kleinere zonden te vergeven (onze zonden tegen God zijn groot, omdat ze tegen GOD gedaan zijn, onze zonden tegen onze naasten zijn kleiner, omdat wij kleiner zijn dan God – niet omdat  ze niet erg en vreselijk zijn). De genade ervoor wil God ons geven op het gebed.

Het eerste antwoord op je vraag: Hoe kan ik de dader van mijn misbruik vergeven is: Zoek God, zoek voor jezelf vergeving bij God, bid om Zijn Geest, om de kracht van Christus in je, om genade om vergeving te willen schenken aan je dader.

Het volgende wat van belang is om je dader te kunnen vergeven is, dat je beseft dat jij zijn rechter niet kunt zijn en niet hoeft te zijn. Want dat is God. En ook een aardse rechter - misschien heb je je dader wel aangegeven bij een instantie; dat is in sommige gevallen zelfs geraden, om ze te stoppen op een weg van misbruik dat daders ook met anderen zouden kunnen voortzetten. In ieder geval mag je je dader overgeven aan God, die gezegd heeft: Mijn is de wraak: Ik zal het vergelden. En als we vanuit liefde voor onze vijanden bidden om hun bekering, zodat ze voor de Heere door de knieën gaan en hun zonde gaan inzien en belijden, mogen we dat ook voor daders van misbruik doen.  Dus: zoek de dader wat betreft de kwestie van vergelding aan God over te geven. Dat bidden voor je dader hoeft overigens -met name als het niet iemand is uit de eigen kring, die je toch steeds weer zou tegenkomen- niet jaren door te gaan. Het gebed mag er in een bepaalde periode zijn en dan mag je het ook afsluiten en los proberen te laten.

Als je zelf bereid bent om te vergeven, wil dat nog niet zeggen dat je ook daadwerkelijk vergeving kunt schenken aan de dader. Het zal ervan afhangen of de dader die vergeving ook kan ontvangen. Sommige daders erkennen hun misbruik niet, zien het niet als verkeerd, willen het ook niet als zodanig zien en staan er onbekeerlijk in. Naar hen toe kun je hoogstens laten weten: “je hebt iets vreselijks gedaan en grote schade bij mij aangericht. Ik hoop dat je het wilt inzien en er schuld over erkent en om vergeving vraagt, dan wil ik ze je graag geven.” Andere daders zijn na het misbruik buiten bereik geraakt vanwege verhuizing, vervreemding of overlijden. Aan hen kun je geen vergeving kwijt. Je mag in zo’n geval het feit dat je alles bij de Heere gebracht hebt zien als afdoende. Praktisch gezien kan het je helpen om dan toch de vergeving neer te schrijven. Dan staat het voor jezelf zwart op wit.

Wordt het van je gevraagd om contact met de dader te leggen om hem te laten weten, dat je hem wilt vergeven, terwijl er van zijn kant geen initiatieven zijn? Dat denk ik niet. Al is het natuurlijk niet verboden om het toch te doen, maar dat moet je wel aankunnen. Als de Heere je innerlijk sterk maakt en zegent, kun je wellicht toch veel bereiken. Ten opzichte van sommige figuren is het echter niet eens verstandig om zelf weer zo’n contact te leggen.

Hoe dan ook: je hebt om verder te kunnen de genade, de kracht, de zegen en de leiding van de Heere nodig. Die bid ik je in ruime mate toe. Bij alle schade die het misbruik heeft aangericht kun je dan toch een bijzonder gezegend mens zijn. En God wordt in jouw leven geëerd!

Ds. A. de Lange,
Nieuw-Lekkerland

Tags in dit artikel:

seksueel misbruikvergeving