23 september 2017

Ds. P.D.J. Buijs / 11 reacties

Vraag

Hoe denkt u over 23 september 2017 in combinatie met Openbaring 12?

Antwoord

Beste lezer,

Deze vraag begrijp ik eerlijk gezegd niet, maar dat zal wel aan mij liggen.

In zijn algemeenheid wil ik opmerken dat we uiterst voorzichtig moeten zijn om allerlei concrete (of verwachte) gebeurtenissen zomaar te koppelen aan teksten uit het boek Openbaring. Daar zijn in de geschiedenis al veel fouten mee gemaakt.

Het boek Openbaring is bedoeld als troostboek voor de kerk en niet om onze nieuwsgierigheid over de eindtijd te bevredigen. Het vergt ook een bepaalde manier van lezen, omdat het een profetisch/apocalyptisch boek is, waarin heel veel symboliek wordt gebruikt. Zo’n boek moet anders gelezen worden dan een historisch of dichterlijk Bijbelboek. Zo moeten rekening gehouden met de spiraalvormige structuur van het boek Openbaring: dezelfde dingen komen steeds terug, maar worden heftiger. Daarom: voorzichtig met snelle koppelingen tussen data nu en een hoofdstuk uit de Openbaring.

Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs

Lees meer artikelen over:

Openbaring
11 reacties
mortlach
Is er weer een datumpje uitgerekend dat de Eindtijd gaat aanbreken? Nou, poe, dat wordt spannend hoor. Ben reuze benieuwd of er dit keer wél wat gebeurt.
Jaleco
Een tijdje geleden stond hier iets over in het Weet magazine
http://www.wimjongman.nl/nieuws/2014/grote%20tekenen.html
Gerard
Ook wel interresant: https://answersingenesis.org/astronomy/stars/what-will-happen-september-23-2017/
Jaleco
Dank voor de mooie toevoeging Gerard.
Sammie2016
Kan iemand in de toekomst kijken. Niemand kan weten wat er op die datum gaat gebeuren. De dominee heeft gelijk, oppassen dat we profetieën niet verbinden met datums!

Echter, wat beschreven staat in Openbaring 12 is volgens velen reeds gebeurd.
Het mannelijk kind stelt symbolisch 'het koninkrijk van God' voor dat een voortbrengsel is van Gods hemelse organisatie van engelen (de vrouw).
De draak is natuurlijk satan de duivel, hij wil als het ware het kind (Gods regering) verslinden en tenietdoen, maar dat gaat hem niet lukken.
(Onze Vader in de hemelen .... Uw koninkrijk kome .....)

De duivel wordt uit de hemel geslingerd nadat er in de hemel oorlog was tussen Jezus (Michael) en zijn engelen en satan en zijn demonen (vervulling van Genesis 3:15). Zie ook Psalm 110:2 ‘Ga, onderwerp te midden van je vijanden.

De duivel heeft 1/3 deel van de engelen weten op te zetten tegen de Almachtige God en deze gevallen engelen, demonen, zijn met satan nu op aarde. Daarom is er 'een grote wee' op aarde (wee de aarde), in een relatief korte tijd wil satan zo veel mogelijk mensen het verderf in jagen.
Mensen dat gebeurt nu al.

De duivel is woedend op degenen die Gods geboden onderhouden en het evangelie (goede nieuws) omtrent Gods Koninkrijk prediken, Openb12:17.

Dus niet bang zijn hoor, Openb. hoofdstuk 20 laat zien dat satan door Michael wordt uitgeschakeld zodat hij de mensheid niet meer kan misleiden. De Almachtige heeft alles onder controle.
Naald
De keerzijde is dat we bijbelteksten ook weer niet te snel af moeten doen als symboliek.
Daardoor heeft de kerk het herstel van Israël niet gezien begin vorige eeuw en de jodenvervolging die daarop volgde. Johannes de Heer zag het als een van de weinigen destijds wel.

Daarnaast hebben profetieën meestal meerdere vervullingen die inderdaad in heftigheid toenemen. Drie vervullingen, mijns inziens. Op dit momenteel komt Gods volk terug uit de derde(!) diapora.

Ten slotte is bekend dat de Eeuwige keerpunten markeert door middel van hemellichamen. De ster van Bethlehem markeerde de start van de tijd van de volken. Als het getal der heidenen vol is, gaat Hij verder met het herstelde huis van Israël, het Koninkrijk. Ook dat zal niet onwaarschijnlijk met een teken aan de hemel, verduistering en aardbevingen gepaard gaan en slechts enkele 'wijzen' zullen het kennen en zien.

Kortom, op een paar elementen na, is het scenario van het keerpunt klaar. Er mist nog een stam, de Tempel, enz, maar ook daarin is veel roering door de plotselinge aanwezigheid van Trump, Kushner en Poetin.

Wat ons verbindt is alleen Christus die redt wie zich aan Hem hebben toevertrouwd. We mogen deze tekenen der tijden best opvatten als een extra waarschuwing om juist nu bij Hem te gaan schuilen,niet in angst, maar in de wetenschap dat Hij komt met recht, troost en herstel.
Lisette96
Wat misschien belangrijk is om te bekijken of voor ons zelf te lezen is dat er in openbaring over een 2000 oude profetie word gesproken wat zich afspeelt op 23 sept 2017. Wat eenmalig gebeurd in de gehele geschiedenis en daarna nooit meer zal gebeuren..
Helaas zijn er veel voorspellingen gedaan die misschien wel of niet uitgekomen zijn.. Het groote en belangrijke verschil is dat die voorspelling zijn voorspeld door mensen. De voorspellingen die God geeft zijn uitgekomen en sommige nog niet vervuld.. over openbaring 12 spreken wij over een voorspelling die onze Almachtige God ons geeft. En zegt wat er gaat gebeuren. Zeggen wij mensen dat dit niet uitkomt? Gaan wij tegen God in of geloven wij dat hij dit niet kan? Misschien moeten wij onze grote vragen niet aan de mensen stellen maar aan onze Heerser onze God. Wat er ook de aankomende tijd gebeurd of gaat gebeuren is niet aan ons om te bepalen, wel is de vraag aan ons zijn wij 'wakker'? Menig Christen zal slapen,
Misschien moeten wij ons afvragen waar wij bang voor zijn. Zijn wij bang omdat we nog niet klaar zijn voor de komst van Jezus Christus? En zijn we te druk met ons eigen leventje inplaats van Leven uit verwachting.
Wees wakker en waakzaam, hij komt als een dief in de nacht, broeders en zusters u leeft echter niet in het donker die dag zal u niet overvallen als een dief in de nacht.

‘Huichelaars! U ziet dus aan de lucht wat voor weer het wordt. Maar de tekenen des tijds ziet u niet.’
‭‭Lucas‬ ‭12:56‬ ‭HTB‬‬
http://bible.com/75/luk.12.56.htb
Jesaja40
Ach op 23 september is het Sjabbat, de Bijbellezing komt dan uit Deut. 32-1-52, 2 Samuel 22:1-51 en Johannes 20:1-31

Het is dan de 3e dag van het Joodse jaar 5778.

De week daarop is het Yom Kipoer (Grote verzoendag).

Gewoon de wekelijks feestdag. Meer is het niet. Als de vraagsteller bedoelt: zou dan de Messias terugkeren is deze altijd legitiem. Stel dat die dag inderdaad zou uitkomen dan is er nog maar een korte tijd van voorbereiding en het hier en daar goed maken van misstappen die begaan zijn.

Dan kan die dag wel eens een interessant gegeven gaan worden. Maar wie weet halen we die dag niet, dan zou er toch wat eerder actie ondernomen moeten worden richting de ander en richting onze G'd toch?
Sammie2016
Jezus maakte duidelijk dat Alleen zijn hemelse Vader weet wanneer Hij gaat ingrijpen en het bestuur over de aarde zal overnemen, zelfs Jezus weet dat moment/die datum niet!
Handelingen 1:7 .. Hij antwoordde: ‘Het komt jullie niet toe de tijden of tijdperken te kennen die de Vader onder zijn eigen gezag heeft geplaatst.
Dus het heeft niet zo veel zin om datums in acht te nemen want wij weten toch niet wanneer dingen gaan gebeuren (als Jezus dat al niet weet!).
We moeten elke dag laten zien dat we van God houden en alleen Hem, Jahweh, willen aanbidden, elke dag in de voetstappen van zijn zoon Jezus willen stappen.
Elke dag is een dag om te bewijzen dat we goedgekeurd zijn ....
JulianP
Misschien een interessante video voor sommigen van jullie: https://www.youtube.com/watch?v=xn_l2yS6H2o
henkie
Heel interessant ;-) Het roept wel wat vragen op. Bijvoorbeeld:

"Astronomen zeggen dat dit de ster van Bethlehem is en dat deze een keer in de 2000 jaar verschijnt."

-Welke astronomen zeggen dat en waar?
-Waar maak je uit op dat Abraham deze ster zag?
-Als dat zo is, hoe weet je dat Abraham die rond 2000 v.Chr. zag? Hij werd 175 jaar, alleen de naam noemen geeft wel een erg grote foutmarge.