Boeken over zelfontwikkeling

Ds. H. Veldhuizen / 5 reacties

Vraag

De laatste tijd lees ik veel managementboeken en boeken over zelfontwikkeling (zoals van Stephen R. Covey). Ik vind dit heel interessant en leer hier veel van voor mijn werk en dagelijks leven. Nu zou ik dit graag kaderen in mijn geloof en zoek dus ook boeken die dit vanuit christelijk perspectief benaderen. Ik kwam tot nu toe uit bij schrijvers als Zig Ziglar, Rick Warren en Max Lucado. Die zeggen heel waardevolle en bruikbare dingen, maar ze zijn doorgaans evangelicaal en het lijkt nogal maakbaar. Zijn er ook schrijvers of sprekers die gereformeerd of reformatorisch zijn die zich op dit terrein begeven? Kunt u mij boeken en/of auteurs aanraden?

Antwoord

Beste vriend of vriendin,

Nu, als ik eerlijk ben, weet ik daar niet zo goed een antwoord op. Mijn eerste reactie is: Zou je zelf door het lezen van de boeken van de genoemde schrijvers niet tot goede inzichten kunnen komen die gereformeerd of reformatorisch zijn? Het lijkt me dat je inzicht genoeg hebt, omdat je (m.i. terecht) schrijft dat de boeken van die schrijvers je nogal maakbaar lijken. Dan zul je ook wel weten dat we het in de eerste plaats niet moeten zoeken in ontplooiing en ontwikkeling van wat in ons mensen zit, maar van wat God door zijn Heilige Geest in mensen legt of heeft gelegd, wat voor elk mens, omdat elk mens uniek is, verschillend is. Dat maakt ons, als het goed is, van God en Diens leiding afhankelijk en brengt ons er toe onze handel en wandel dagelijks te toetsen aan de beloften en geboden van God.

Maar in de tweede plaats: ik besef dat je toch graag wat titels van boeken verneemt. Ik doe een poging: Dr. R. Kranenborg, “Zelfverwerkelijking; oosterse religies binnen een westerse subcultuur” (Kok, Kampen, 1974). Dit boek geeft, zoals de ondertitel aangeeft, een goed inzicht welke plaats zelfverwerkelijking in oosterse religies heeft en wat onze reactie als christen daarop is. Ik denk dat dat best interessant voor je is, omdat veel cursussen over zelfontwikkeling e.d. in het algemeen door oosterse gedachten beïnvloed zijn.

Een heel ander boekje is: Drs. H. G. de Graaff, “Onbekwaam tot enig goed!?; de plaats van de ‘totale verdorvenheid’ in prediking en pastoraat” (Boekencentrum, 1996). Ik weet niet of dat een boek is dat je direct zoekt, maar ik denk toch dat het je zou kunnen helpen, omdat het gaat over wat de Bijbel wil zeggen over zelfacceptatie en zelfwaardering, waarbij de belijdenis “onbekwaam tot enig goed” voluit mee doet. Vandaar zowel het uitroepteken als het vraagteken achter de titel. Het geeft m.i. een goed zicht op de gereformeerde mensvisie.

In de derde plaats raad ik je een goede christelijke dogmatiek aan. Ik denk daarbij aan de “Christelijke dogmatiek” van dr. G. van den Brink en dr. C. van der Kooi (Boekencentrum, 2012). Toegegeven, dat is een heel lijvig werk (ruim 700 blz.), maar je zou daarin kunnen lezen wat we belijden van ons mensbeeld dat is geschonden door de zonden en dat de Heilige Geest door het geloof in Christus wil vernieuwen. Een dogmatiek die prijzig is, maar die zeer de moeite waard is om aan te schaffen (of te lenen van een ander).

Beste vriend(in), mooi dat je zo aan het lezen bent en dat je daarbij zoekt naar een verantwoorde bijbelse visie. Van harte zegen daarbij. Ik hoop dat ik je wat geholpen heb.

Ds. H. Veldhuizen

Lees meer artikelen over:

boeken
5 reacties
sydneylover
Leuke vraag!

Ik ben ook een fan van de boeken van Covey en heb er al veel aan gehad. Misschien daarom dat ik de vraag niet helemaal begrijp: ik denk dat de theorieën zoals die van de '7 habits' prima te hanteren zijn ook op het kerkelijk vlak.
Bovendien was Covey een Mormoon en je merkt duidelijk zijn christelijke achtergrond in zijn boeken.
Ellenoor
Je zou eens iets kunnen lezen van Ben Tiggelaar. Hij is christen en schrijft Covey-achtige boeken. Lees https://www.rd.nl/meer-rd/onderwijs/managementgoeroe-tiggelaar-leer-de-juiste-kunstjes-1.647683 en kijk eens of het wat voor je is.
Omega
@Sydneylover Dat Covey mormoon (en dus lid van een wonderlijke sekte) is zou voor mij een reden zijn om zijn boeken links te laten liggen. Bedenker van dit vreemde geloof, Joseph Smith, heeft de Bijbel herschreven en beweert dat we niet alleen een goddelijke vader, maar ook een goddelijke moeder hebben. Die twee zijn namelijk met elkaar getrouwd.
Unionist
@omega De boeken van Covey zijn niet theologisch, maar psychologsich van aard. Ik heb meerdere boeken van hem gelezen en ze grijpen vooral terug op universele (en dus ook christelijke) waarden zoals zelfbeheersing, bewust leven, luisteren naar elkaar. In tegenstelling tot veel moderne Europese bestsellerauteurs had Covey door zijn achtergrond geen last van religiestress, wat een verademing is. Hij schrijft heel onbevangen over geloof, kerk en godsdienst. In die zin zijn ze heel herkenbaar.
Maar, zoals alles, moet je met onderscheid lezen.
John61
@omega: het is off topic, in Genesis staat: man en vrouw schiep Hij hen, naar Zijn beeld schiep Hij hen. Dat naar Zijn beeld geschapen zijn van man en vrouw, betekent dat Hij zowel mannelijke als vrouwelijke eigenschappen heeft (voor zover je daar bij God over kunt spreken).