Ik geloof, hij niet meer

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Ik ben een jonge vrouw (begin 20) en verlangde al een tijdje erg naar een vriend/man om mijn leven mee te delen. Kort daarna raakte ik in contact met een oud-klasgenoot en het klikte heel erg goed tussen ons. Zo goed dat we inmiddels een relatie hebben. Nu zie ik een relatie echt als voorbereidingstijd voor een huwelijk. Het voelt heel goed en we houden erg veel van elkaar. Nu is het lastige dat ik gelovig ben en hij niet (meer). Door vervelende ervaringen en een verkeerde manier van opvoeding m.b.t. de kerk etc (veel dwang, plicht, verkeerde interpretaties van de Bijbel, moeilijke jeugd) is hij het geloof eigenlijk kwijtgeraakt.

Nu is mijn vraag en waar ik veel mee bezig ben: is dit de man die God op mijn pad heeft gebracht en wil God mij misschien gebruiken om hem weer bij God te brengen? En hoe versta ik Zijn wil daarin? Veel dingen wijzen er wel op. Hij had bijvoorbeeld een gelovige moeder (echt een kind van God) die waarschijnlijk veel voor hem gebeden zal hebben. Hij zei tegen me: mijn moeder zou vast gewild hebben dat ik een meisje als jou (gelovig) zou krijgen. Ik probeer hem de mooie kant van het geloof en het leven met God te laten zien. Ik bid om geloof voor hem. Dit alles ervaar ik als erg mooi en bijzonder en misschien ook wel als een roeping, maar tegelijkertijd zeggen mensen en lees ik in de Bijbel over dat God waarschuwt voor een relatie/huwelijk met een ongelovige. Hoe moet ik dit zien? Zijn er uitzonderingen? Is elke situatie anders? Kan en wil God mij inderdaad gebruiken? Of loopt dit altijd verkeerd omdat het nou eenmaal zo in de Bijbel staat het beter niet te kunnen aangaan? Ik vind dit erg lastig. Onze liefde tot elkaar is sterk. Ik zal alles geven. Kunt u mij misschien tips/adviezen/hulp geven in mijn situatie?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

2 reacties
Mona
Het zoeken van een antwoord op de vraag of deze relatie Gods wil is, zou er aan vooraf moeten gaan.
Nu je in de relatie zit, heb je hier zelf al een stap ingenomen, en nu je al met elkaar op weg bent, vraag je je af of het Gods wil is, en wat je moet doen.
Als het niet Gods wil is, wordt het een moeilijk dilemma om de relatie te beëindigen, omdat er al intimiteit gegroeid is.

Als je echt een eerlijk (!) antwoord wil van de Heere, buig dan je knieën, vraag Hem of Hij je hart wil doorzoeken, en zeg dat je bereid te doen wat Hij van je vraagt. Daarop wil de Heere echt een antwoord geven!
Sammie2016
Romeinen 11:33 ... O de diepte van Gods rijkdom en wijsheid en kennis! Hoe ondoorgrondelijk [zijn] zijn oordelen en hoe onnaspeurlijk zijn wegen!

Deze tekst maakt duidelijk dat het niet makkelijk is om te weten hoe God denkt over bepaalde situaties en welke raad hij dan heeft.

Natuurlijk kan je veel over Gods gedachten te weten komen door ijverig Gods Woord te bestuderen.
Goddelijke raad die we in de Bijbel vinden leidt tot geluk dat is zeker, toepassen van Gods woord moet een levensweg zijn zoals Salomo het zegt ...
Prediker 12:13-14 ... heb ontzag voor de ware God en leef zijn geboden na, want dat is de hele verplichting van de mens. 14 Van alles wat je doet, ook wat verborgen is, zal de ware God oordelen of het goed is of slecht.

We kunnen echter niet bij alles zeggen "dit of dat is Gods weg voor mij".
God heeft ons verstand, een geweten en een eigen wil gegeven om dingen en omstandigheden naar waarde in te kunnen schatten, zeker als ons geweten op Zijn volmaakte Woord is gebaseerd.

Je haalt zelf al een Bijbelse principe aan die misschien wel passend is voor jullie situatie, hij staat in ...
2Kor. 6:14-18 ...Komt niet onder een ongelijk juk met ongelovigen. Want wat voor deelgenootschap hebben rechtvaardigheid en wetteloosheid?
Of wat heeft licht met duisternis gemeen? 15 Welke overeenstemming bestaat er voorts tussen Christus en Be̱lial (niets waardige persoon of satan)? Of welk deel heeft een gelovige met een ongelovige? 16 En welke overeenkomst heeft Gods tempel met afgoden? … ik zal hun God zijn en zij zullen mijn volk zijn.” 17 … raakt het onreine niet langer aan’”; „’en ik wil U aannemen.’” 18 „’En ik zal U tot een vader zijn en GIJ zult mij tot zonen en dochters zijn’, zegt Jahweh, de Almachtige.”

Het huwelijk is een ernstige zaak, de Almachtige God is de insteller van het huwelijk.
'Eros' de romantische, lichamelijk ingestelde liefde vertroebelt misschien wel de hogere vorm van liefde 'agape' de op Bijbelse beginselen gebaseerde liefde.

Heel veel wijsheid toegewenst lieve zus.