Belijdenishoed

Ds. J.D. Heikamp / 7 reacties

Vraag

Ik ben bekend met de regel dat vrouwen het hoofd bedekt moeten hebben in de kerk. Maar wat is een belijdenishoed? Is dat een speciale hoed, specifiek te dragen door hen die belijdenis doen? Beschikt u over afbeeldingen?

Antwoord

Echt een humoristische vraag. Soms moet ik lachen om een vraag die serieus gemeend kan zijn. Zelfs mijn vrouw, als hoedenfan, heeft hier nog nooit van gehoord.

Vaak is het gewoonte om met belijdenisdienst uitwendig goed voor de dag te komen. Nieuwe kleren en dan ook een nieuw hoedje of pet erbij en zie daar: uitwendig een nieuw mens. In een bepaalde kerk ofzo wordt dat denk ik een belijdenishoed genoemd. Een andere betekenis is mij niet bekend.

In de toespraak zeg ik dan: jullie zien er mooi uit. Is het van binnen ook zo schoon gewassen door het bloed van Christus? Dan doe je belijdenis van het ware geloof vanuit een beleefd geloof. In Efeze 6 staat dan het nieuwe hoofdbedeksel: de helm der zaligheid.

Hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

belijdenishoofdbedekking
7 reacties
pannenkoek
Ik (GG) heb er ook nog nooit over gehoord! Mooi antwoord vd Ds.
Molly
Een belijdenishoed is wellicht een term voor een 'verplicht' hoofddeksel tijdens bijzondere diensten zoals doop, avondmaal, belijdenis enz. In sommige kerken is die ongeschreven regel een traditie (geworden) nadat de wekelijkse hoedendragerij geen hoofdzaak meer bleef maar een bijzaak werd.
Unionist
Zo heb ik ook nog lang mijn trouwschoenen gedragen. Gewone zwarte stappers, maar de eerste keer dat ik ze droeg was op mijn trouwdag.
Overigens kan ik me bij de vraag wel wat voorstellen. Je hebt ook een doopjurk, dus waarom geen belijdenishoed?
Race406
Eenvoudige reactie van de dominee. En tegelijk heel eerlijk: De buitenkant kan er prachtig uitzien. Maar ben je van binnen ook zo prachtig? Dat is nodig namelijk!
De buitenkant mag ertoe doen. Maar het gaat eerst en vooral om de binnenkant!
3parels
Ik herken het gedrag van de belijdenishoed ook.... bij doop avondmaal en belijdenis doen draagt men ineens wel een hoed. Wat voor soort gedachten hier toch achter zitten, weet ik niet, maar vreemd vindt ik het wel. Dan denk ik: altijd op of altijd af.....
aleph
Maak van de hoed geen hoofdzaak. Het gaat om het hart!
Janno123
Dominee noemt mijn vraag humoristisch. Een vraag, zoals hij schrijft, die "serieus gemeend kan zijn".
Dominee mag er van uitgaan dat mijn vragen serieus zijn.
Dat zijn vrouw, zelf "hoedenfan", er nog nooit van gehoord heeft zegt niet zo heel veel. Waar staat dat een liefhebber ("fan") ook een deskundige is?
Even met Google zoeken levert meerdere advertenties op waarin belijdenishoeden te koop worden aangeboden. Ik vond een advertentie in de Edesche Courant ban 10 maart 1934. Maar helaas vond ik geen enkele afbeelding.
Ik kan mij echter voorstellen dat kleding, waaronder belijdenishoeden, net als trouw- en begrafenishoeden, vroeger aan bepaalde (religieuze) eisen dienden te voldoen. Vroeger, en ik meen ook nu nog, was dat bij sommige religieuze stromingen wel degelijk het geval.
Vandaar mijn wel degelijk serieuze, niet humoristisch bedoelde vraag.