Gezoend na een aantal drankjes

C. M. Chr. Rots - de Weger / 6 reacties

Vraag

Ik zit met iets wat me behoorlijk dwars zit. Afgelopen weekend ben ik met paar vrienden naar de kroeg gegaan en ik had iets teveel op, randje van dronken. Ik weet er niet veel meer van (door de drank, daar ging het al fout) maar ik weet nog wel dat ik heb gezoend (met tong) met een meisje die ik verder niet kende. Die avond had ik er totaal geen gevoel bij maar de volgende ochtend voelde ik me er wel rot over. Wat me extra dwars zit is dat dit mijn eerste tongzoen was, een zogenaamde ontgroening. Is dit echt een zonde? En is het net zo erg als seks voor het huwelijk?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ja, je hebt het zelf al gezegd: door die drank ging het fout. Dan word je overmoedig en doe je gemakkelijk dingen die je niet wilt. Nu hoef ìk niet te oordelen over de ene of de andere zonde, maar voor mij is er nog iets anders, namelijk jouw woorden: “een meisje, dat ik verder niet kende.” Hoe haal je het in je hoofd, zou ik zeggen. Het gaat er niet om dat die tongzoen nou zo erg was, want een ‘gewone’ zoen zou voor mij net zo erg zijn geweest. Het gaat erom, dat je alleen maar bezig was met éígen begeerten. En dáár gebrúíkte je een onbekend meisje voor. Wat dit met het meisje gedaan moet hebben... dat lijkt je niet veel te interesseren, want het gaat alleen over jouw gevoel van de day-after. Je had er niet eens een gevoel bij, schrijf je, op het moment dat je haar ‘pakte’ (ik neem tenminste maar aan, dat je je handen niet op je rug hield). Wie ben je? En hoe leef je? Wat zijn je waarden en normen, je principes? Seks voor het huwelijk? Man, er is nog lang geen sprake van een huwelijk wanneer jij zó leeft als je hebt beschreven. Ja, drank maakt véél meer kapot dan je (hopelijk) lief is!

Misschien had je dit antwoord niet verwacht, maar ik wens je toe dat je een (levens)les hebt geleerd, want meisjes zijn géén gebruiksvoorwerpen! Niet voor (bijna) dronken jongens. Niet voor nuchtere kerels! Nu niet en nooit niet!

Je voelde je ‘rot’, schrijf je. Ik zou zeggen: als je berouw voelt ga je op de knieën en vraag je vergeving voor het hele rijtje zonden dat begón met het eerste glaasje! En pas je in het vervolg op wanneer je met vrienden gaat stappen!

Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

alcoholzoenen
6 reacties
Race406
Waarvan akte!!!!!!!
mortlach
Lijkt me allemaal vrij duidelijk: je hebt gedronken en dingen gedaan waar je nu spijt van hebt. Oplossing: niet meer zo veel drinken!
VrouwkeZondernaam
En wat voor 'n zinnigs zoek je in een kroeg?
Wat wil je met je leven?
Waar leef je voor?
Race406
Zo is dat Mortlach!
Vrouwke: Met je vrienden stappen is op zich niets mis mee. Alleen moet je jezelf wel in de hand houden. En dat is voor velen een leerproces.
Bloemkool
Verstandig antwoord. Dat overmatig drankgebruik kan leiden tot dingen waar je later spijt van kunt krijgen, wisten we al, maar mensen leren nou eenmaal vaak sneller door het in de praktijk te ervaren.

Als is het meisje in kwestie natuurlijk ook geen willoos slachtoffer. Tenzij er sprake is geweest van dwang (maar daar ga ik niet vanuit), is zij evengoed en in gelijke mate verantwoordelijk voor het gebeurde.
EsDee
Even wachten en de volgende vraag komt binnen:

Ik zit met iets wat me behoorlijk dwars zit. Afgelopen weekend ben ik met paar vriendinnen naar de kroeg gegaan en ik had iets teveel op, randje van dronken. Ik weet er niet veel meer van (door de drank, daar ging het al fout) maar ik weet nog wel dat ik heb gezoend (met tong) met een jongen die ik verder niet kende......