Eleos vanuit het buitenland

M. Geluk / Geen reacties

Vraag

Zou iemand van Eleos deze vraag willen beantwoorden? Deze week bekeek ik een aflevering over iemand die autisme heeft. Daarin vertelde de jongen waar hij, door zijn autisme, last van had. Zo vertelde hij onder andere dat hij moeilijk hoofd- en bijzaken kan scheiden, heel veel prikkels binnenkrijgt en die niet goed kan filteren. Zo ging het nog even door. Al kijkend zei ik: “Dat ben ik, dat heb ik ook.” Op mijn stage kreeg ik onder andere vaak te horen, tijdens notuleren, dat ik geen hoofd- van bijzaken kan scheiden. Daarnaast krijg ik heel veel prikkels binnen en nieuwe situaties/omgevingen leveren veel stress op en daardoor word ik heel erg moe. Zelf dacht ik eerst dat ik HSP ben, maar als ik lees over autisme, past dat ook helaas heel goed bij mij. Ik wil niet op de zaken vooruit lopen, maar als het autisme zou zijn zou dat zoveel verklaringen geven op hoe ik de dingen doe zoals ik ze doe.

Nu wil ik mij graag aanmelden bij jullie (Eleos), maar omdat ik in het buitenland woon bij mijn ouders en dus geen Nederlandse zorgverzekering heb, is dit helaas niet mogelijk. Daarvoor zou ik eerst werk moeten vinden, dan woonruimte en daarna pas aanmelden. Maar misschien ben ik wel meer gebaad bij begeleid wonen/werken en dat is dus nu nog niet mogelijk. Komt dit vaker voor en heeft u tips? In mijn huidige land naar de huisarts/ggz gaan is geen optie i.v.m. het taalprobleem.

Antwoord

Dag,

Van harte welkom bij Eleos. Het is passend om verdere diagnostiek en begeleiding in te zetten bij de klachten die je beschrijft. Over de praktische mogelijkheden zijn wel de nodige vragen te stellen. Bij Eleos is het ook mogelijk om hulp te krijgen buiten de zorgverzekering in de zin van zelf betalen. Het lijkt me goed om nader contact te hebben over de mogelijkheden. Je kunt contact met mij opnemen voor verder overleg via vragen@refoweb.nl

Met vriendelijke groet,
Rien Geluk

Lees meer artikelen over:

psycholoog