Gradaties in heerlijkheid en rampzaligheid (2)

Ds. C.G. Vreugdenhil / 1 reactie

Vraag

Aan dominee Vreugdenhil als reactie op “Gradaties in heerlijkheid en rampzaligheid.” Als ik het goed begrijp zegt u dat die gradaties in Gods Woord staan tot aansporing van de heiligen. Alleen ik begrijp niet waarom er straks in de hemel ook onderscheid is. Het gaat daar toch niet om de christen? Maar alleen om het verheerlijken van God?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Trappen in de heerlijkheid en de rampzaligheid zullen er zijn. Dat staat in de Bijbel: Daniel, 1 Kor. 15, 2 Kor. 5, Openbaring 14, Openbaring 22 enz. Lees de schriftbewijzen maar in mijn boek. Heere gebruikt dit inderdaad om ons aan te sporen om heilig voor Hem te leven en getrouw te zijn in onze roeping.

Het gaat in de eeuwige heerlijkheid niet om de christen, maar om de verheerlijking van God? Waarom is de sterrenhemel zo prachtig? Omdat de ene ster meer pinkelt dan de andere ster. Lees maar in 1 Kor. 15. Laten we maar niet wijzer zijn dan God want Hij heeft het in Zijn Woord geopenbaard.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Ds. C.G. Vreugdenhil

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Houten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus-predikant

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

Nieuwe hemel en aarde
1 reactie
CorsdeKort
Ik heb betreffende boek niet gelezen maar denk de schrijver wel te begrijpen. Je kunt onze hedendaagse samenleving vergelijke met de toekomstige. In onze samenleving zijn allerlei wensen en behoefte dus ook verschillende mensen en beroepen nodig.

De één heeft veel hersens gekregen en kan later (als hij die hersens goed gebruikt, om te leren) werk gaan doen dat bij hem past. Een ander heeft minder verstandelijke gaven maar kan wellicht goed lichamelijk werk doen dat dan bij hem past.

Hoe dan ook, alle kinderen in ons land gaan naar school en als die hun best doen dan kunnen de ouders blij en trots zijn op hun kind. Een kind die wel kan, maar niet wil leren, zijn tijd verknoeid aan onzin en slechtigheid doet weldenkende ouders verdriet en heeft in onze huidige samenleving later waarschijnlijk minder kans van slagen.

Ook in de toekomstige eeuw moet er veel worden gedaan en daar zijn dan GEESTELIJKE mensen voor nodig. En God is dan blij dat hij de juiste mensen op de juiste pekken kan inzetten. Geestelijke mensen dus, die hun tijd op aarde gebruikt hebben om geestelijk te groeien; die een gekruisigd leven hebben geleid en waarin Gods deugden daardoor rijkelijk tevoorschijn konden komen.

Kol 1 vers 9 …..dat gij met de rechte kennis van zijn wil vervuld moogt worden, in alle wijsheid en geestelijk inzicht, 10 om de Here waardig te wandelen, Hem in alles te behagen, in alle goed werk vrucht te dragen en OP TE WASSEN (te groeien) in de rechte kennis van God. 11 Zo wordt gij met alle kracht bekrachtigd naar de macht zijner heerlijkheid tot alle volharding en geduld..”

Kol 1 vers 19 :” Want het heeft de ganse volheid behaagd in Hem woning te maken” Jezus had die volheid bij zijn geboorte niet maar die kwam gaande de weg in hem.

Hebr 5 vers 7 :”Tijdens zijn dagen in het vlees heeft Hij gebeden en smekingen onder sterk geroep en tranen geofferd aan Hem, die Hem uit de dood kon redden, en Hij is verhoord uit zijn angst, 8 en zo heeft Hij, hoewel Hij de Zoon was, de gehoorzaamheid GELEERD uit hetgeen Hij heeft geleden, 9 en toen Hij het einde (de volmaaktheid) had bereikt, is Hij voor allen, die Hem gehoorzamen (dus niet in Hem geloven maar Hem gehoorzamen), een oorzaak van eeuwig heil geworden.

Zo kunnen ook wij door gehoorzaamheid aan de HG, God leren kennen, zijn gedachten, zijn wezen. Met als Jezus, onze broer. En als wij ijverig zijn kan door Gods genade ook een deel van die volheid ook in ons woning maken. Daarom is het zaak dat wij onze talenten benutten ten einde die te vermeerderen.

Als t.z.t. de hemelse regering in Jeruzalem zit en de Satan in de kerker dan heeft die weinig macht en wordt de zonde illegaal. Per saldo is er dan nog veel te doen. De wapens worden dan afgeschaft en daar kan men dan tractoren van maken. De mensen moeten leren zichzelf te oordelen ipv de ander. Alle knie zal zich gaan buigen en die mensen moeten dus bereikt en geestelijk worden opgevoed. Dat wordt een mooie tijd en dankbare taak met de Heilige Geest als de tijdgeest!
Alleen zij die in hun aardse bestaan zich hebben laten vormen kunnen mee zijn in dit werk en wel in die mate dat zij zelf zijn trouw geweest en licht hebben.

Jezus kwam om ons te redden van de zonde. Zij die daar dan mee door blijven leven hebben het niet begrepen en dat voelen ze zelf ook wel aan. Vergeving van zonde is (met als melk) voor geestelijke kinderen maar als wij in hem opgroeien dan leren wij om onze voorloper na te volgen, een gekruisigd leven te lijden (Rom 6 en Gal 2 vers 20) en krijgen wij deel aan goddelijke natuur (2 Pet 1 vers 4).

Hiertoe is allereerst bekering en later wederom geboorte nodig.
Anders is dat onmogelijk.

God wordt juist door ons verheerlijkt als wij in Hem groeien, als Zijn beeld in ons tevoorschijn komt. Laten wij dus daarom altijd trouw zijn aan Zijn stem. God was destijds geweldig enthousiast over Job. Job 1 vers 8 :”Toen zeide de Here tot de satan: Hebt gij ook acht geslagen op mijn knecht Job? Want niemand op aarde is als hij, zó vroom en oprecht, godvrezend en wijkende van het kwaad. Moge er ook nu vele mensen zijn over wie God zich kan verheugen.
cors.dekort@anico.nl