Werkverbond, genadeverbond en verbond der verlossing

Ds. A.T. Vergunst / Geen reacties

06-08-2004, 00:00

Vraag

In de Ger. Gem. wordt geleerd dat er drie verbonden zijn. Maar hoe komen zij dan aan het verbond der verlossing dat de Heere opgericht heeft? Wordt dat wel ergens in de Bijbel genoemd? Er zijn toch maar twee verbonden die God Zelf heeft opgericht, nl. het werkverbond en het genadeverbond?


Antwoord

De vraagsteller(ster) is wat abuis over wat er in de Ger. Gem. geleerd wordt. De Ger. Gem. staan in de lijn van onze belijdenisgeschriften waarin ook duidelijk wordt geleerd dat er twee verbonden zijn, namelijk het werkverbond en het genadeverbond. Onlangs is er een mooi boekje verschenen dat op last van de Generale Synode 2001/2002 van de Gereformeerde Gemeente geschreven is. Het heet “Louter Genade.” Daarin is ook duidelijk verwoord wat er in de Ger. Gem. geleerd wordt in verband met de verbonden. Een van de leeruitspraken van de Generale Synode van de Ger. Gem. in 1931 luidt letterlijk, “Dat de Heilige Schrift slechts spreekt van twee verbonden in betrekking tot des mensen eeuwige staat, namelijk het verbond der werken en het verbond der genade.”

Misschien is de verwarring ontstaan uit het feit dat er in de behandeling van het genadeverbond gesproken wordt over het “verbond der verlossing” en het “verbond der genade.” Het verbond der verlossing refereert naar de eeuwigheid waarin God Zijn volk heeft verkoren en geschonken aan de Middelaar als Zijn bruid. In Jer. 31:3 staat, “Ja, Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde: daarom heb Ik u getrokken met goedertierenheid.” Zo God heeft Zijn volk van eeuwigheid verkoren maar in de tijd heeft Hij hen door de Heilige Geest getrokken. Dat werk van God in de zaliging van Zijn kerk is de uitvoering van dat eeuwig verbond.

Als we het over het verbond der genade hebben, dan wordt daar mee bedoeld de “uitvoering van het verbond der verlossing.” Maar beide zijn natuurlijk hetzelfde verbond en er is geen wezenlijk onderscheid tussen die twee. 

Ik hoop dat dit je vraag beantwoord.

Ds. A. T. Vergunst

Tags in dit artikel:

verbondsleer
Dit artikel is beantwoord door

Ds. A.T. Vergunst

  • Geboortedatum:
    22-09-1961
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Carterton (Nieuw-Zeeland)
  • Status:
    Actief
164 artikelen
Ds. A.T. Vergunst

Bijzonderheden:

Bekijk ook:


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

In ons gezin moeten de kinderen allemaal iedere dag helpen. Wij wonen met zes personen in een klein huis, dus het is snel rommelig. De kinderen moeten allemaal hun rommel opruimen voor ze wat anders g...
3 reacties
06-08-2013
In sommige boeken (romans) zijn zijn soms 'seksuele' handelingen beschreven. Als er bijvoorbeeld heel uitgebreid staat in details hoe mensen met elkaar naar bed gaan, is dat slecht/een zonde als je da...
2 reacties
06-08-2012
Aan ds. Harinck. Waar komt het idee vandaan dat ik gisteren vanaf onze kansel hoorde verkondigen, dat de meesten van Gods kinderen bekommerden zijn, dat slechts enkelen bevestigden zijn en dat die zel...
Geen reacties
06-08-2021
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering