Werkverbond, genadeverbond en verbond der verlossing

Ds. A.T. Vergunst / Geen reacties

Vraag

In de Ger. Gem. wordt geleerd dat er drie verbonden zijn. Maar hoe komen zij dan aan het verbond der verlossing dat de Heere opgericht heeft? Wordt dat wel ergens in de Bijbel genoemd? Er zijn toch maar twee verbonden die God Zelf heeft opgericht, nl. het werkverbond en het genadeverbond?

Antwoord

De vraagsteller(ster) is wat abuis over wat er in de Ger. Gem. geleerd wordt. De Ger. Gem. staan in de lijn van onze belijdenisgeschriften waarin ook duidelijk wordt geleerd dat er twee verbonden zijn, namelijk het werkverbond en het genadeverbond. Onlangs is er een mooi boekje verschenen dat op last van de Generale Synode 2001/2002 van de Gereformeerde Gemeente geschreven is. Het heet “Louter Genade.” Daarin is ook duidelijk verwoord wat er in de Ger. Gem. geleerd wordt in verband met de verbonden. Een van de leeruitspraken van de Generale Synode van de Ger. Gem. in 1931 luidt letterlijk, “Dat de Heilige Schrift slechts spreekt van twee verbonden in betrekking tot des mensen eeuwige staat, namelijk het verbond der werken en het verbond der genade.”

Misschien is de verwarring ontstaan uit het feit dat er in de behandeling van het genadeverbond gesproken wordt over het “verbond der verlossing” en het “verbond der genade.” Het verbond der verlossing refereert naar de eeuwigheid waarin God Zijn volk heeft verkoren en geschonken aan de Middelaar als Zijn bruid. In Jer. 31:3 staat, “Ja, Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde: daarom heb Ik u getrokken met goedertierenheid.” Zo God heeft Zijn volk van eeuwigheid verkoren maar in de tijd heeft Hij hen door de Heilige Geest getrokken. Dat werk van God in de zaliging van Zijn kerk is de uitvoering van dat eeuwig verbond.

Als we het over het verbond der genade hebben, dan wordt daar mee bedoeld de “uitvoering van het verbond der verlossing.” Maar beide zijn natuurlijk hetzelfde verbond en er is geen wezenlijk onderscheid tussen die twee.

Ik hoop dat dit je vraag beantwoord.

Ds. A. T. Vergunst

Tags in dit artikel:

verbondsleer