TV-kijken in gezamenlijke woonkamer

Ds. C. Oorschot / 1 reactie

Vraag

Ik woon in een christelijke gezinshuis/begeleidwonen voor 18-plus en er wordt bij ons in de gezamenlijke woonkamer tv gekeken. Zelf wil ik geen tv kijken omdat ik van mening ben dat dat niet goed voor mij is. Dit heeft tot gevolg dat ik, wanneer er tv word gekeken in de gezamenlijke woonkamer, wegga. In ieder geval als er een actiefilm of iets dergelijks opstaat. Nu is mijn vraag of het goed is om er wel bij te gaan zitten als er bijvoorbeeld Formule 1 opstaat of een natuurfilm. Dan kan ik tenminste wel met de groep en de begeleiders thee drinken. Zelf zou ik het liefst helemaal geen tv kijken, maar ik vind dat soms moeilijk uit te leggen aan de andere mensen die hier wonen.

Antwoord

Een goede vraag en ik begrijp dat het deze jongeman/vrouw hoog zit. Gode zij dank dat er ook in een besloten woonvorm, ook al heet die ‘christelijk’, nog mensen zijn die niet klakkeloos met alles meegaan. Het zijn zij die wel in de wereld maar niet van de wereld zijn.

De grote vraag is: Wat zou Jezus doen? Nu was er in de tijd dat Hij op aarde was uiteraard geen tv maar de Heiland is wel op veel plaatsen geweest waar alle reden was om er weg te lopen. Ik denk bijv. aan de tijd toen Hij jong was en de oudste Zoon in het gezin van Jozef en Maria of als Hij at met zondaren en tollenaars. Wij zijn niet aan de Meester gelijk maar worden wel geroepen Zijn voetstappen te drukken. Dit houdt volgens mij in dat je niet te gauw je aan het gezelschap mag onttrekken. De tv op zich is niet zondig maar de programma’s die te zien zijn vaak wel. Zou er bijv. na het nieuws iets opkomen waarbij gevloekt of gespot wordt, dan geef je een getuigenis door direct op te staan en het gezelschap te verlaten. Bid dan in de beslotenheid van je eigen kamer om wijsheid en liefde, die beide nodig zijn om de andere leden van de gemeenschap inclusief de leiding verantwoording van je daden af te leggen. De vragen of opmerkingen komen vanzelf, maar de antwoorden hierop zal naar Zijn belofte de Heere je geven, zo je in oprechtheid voor Zijn Aangezicht wandelt, spreekt en handelt.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. Oorschot

Tags in dit artikel:

tv
1 reactie
Lekkerbek
Misschien zou je kunnen vragen of er een tv kamer kan komen zodat je de gezellige woonkamer houdt voor koffie drinken en praten. Als men naar een ongezelligere ruimte moet om een programma te kijken blijft men misschien vaker in de huiskamer zitten.
Misschien wil de ds nog hierop reageren: u schrijft dat de Heere Jezus ook op plaatsen kwam wat we niet verwachten. Maar dat was toch om zondaren te waarschuwen, te roepen? Het was toch niet Zijn thuissituatie? Hij ging hier toch niet naast zitten en meedoen of meekijken?