Geen makkelijk huwelijk en een andere man ontmoet

Ds. P. van der Kraan / 5 reacties

Vraag

Er is iets in mijn leven dat ik al jaren met mij meedraag. Ik ben getrouwd maar heb geen makkelijk huwelijk. Zo’n 20 jaar geleden zijn we getrouwd. Helaas hebben we gemeenschap gehad voor ons huwelijk, niet zwanger geworden, maar ik voelde voor mezelf dat ik toch moest trouwen met deze man. Heel naïef allemaal, maar het is gebeurd.

Zo’n drie jaar geleden heb ik een man ontmoet en het klikt enorm tussen ons. Echt, nog nooit heb ik zulke fijne gesprekken gehad als met hem. Kortom... ik ben enorm verliefd, nee ik voel echt liefde voor hem. En ik weet zeker dat het wederzijds is. Nu weet ik welk antwoord ik ga krijgen; de bewuste man niet meer ontmoeten... Helaas kan dat niet, want ik zit in een situatie dat ik hem steeds moet ontmoeten.

Nog zo’n antwoord: wat God samen gevoegd heeft, scheidde de mens niet. En daar heb ik het nu juist zo moeilijk mee. Want heeft God ons wel samen gevoegd? Want ik denk namelijk dat ik 20 jaar geleden mijn eigen weg heb gekozen. Ik was toen er helemaal niet mee bezig met wat Gods weg zou zijn. Wat moet ik toch doen? Ontzettend graag zou ik met die andere man een relatie willen.

Antwoord

Beste worstelaar,

Je weet de antwoorden al, zo blijkt uit je vraag. Toch hak je de knoop niet door. Waarom niet? Voel je diep in je hart dat wat je wilt de weg niet is en dat God er Zijn zegen niet aan kan verbinden als je voor die andere man kiest? Je wilt nu van anderen bevestiging horen op je keuze waarvan je, vermoed ik, aanvoelt dat die niet goed kan zijn.

Maar, zo vraag je,  is de keuze van 20 jaar geleden dan wel goed geweest? Heeft God jullie samengevoegd? Wellicht weet je het antwoord. Ik probeer één en ander op een rij te zetten.

Het huwelijk is een goddelijke instelling. Op het moment dat man en een vrouw trouwen en/of huwelijksgemeenschap hebben, stappen zij als het ware deze goddelijke instelling binnen en zijn ze man en vrouw voor Gods aangezicht. Zo is het vanaf het begin geweest. Ook al ervaar je niet dat je door God samengebracht bent. De gedachte destijds dat je met deze man moest trouwen omdat je met hem voorhuwelijkse gemeenschap hebt gehad, is volkomen terecht en Bijbels. Maar dat huwelijk is niet geworden wat je ervan hebt verwacht. Dat is triest. Maar wat heb je gedaan om van het huwelijk te maken wat God ermee bedoelt? Daar schrijf je niets over. Hoe vaak en hoeveel heb je gebeden of God jullie huwelijk, ondanks de verkeerde start, wilde zegenen? Heb je wel voldoende geïnvesteerd in je huwelijk?

Ooit was er een Engelse prinses die op heel jonge leeftijd trouwde met een Nederlandse Oranjeprins. Het was een verstandshuwelijk en hij had volstrekt geen oog voor haar. Maar haar voortdurend gebed voor haar man had tot gevolg dat het een zeer gelukkig huwelijk werd.

In ieder geval adviseer ik je dringend het contact met die andere man te verbreken. Je schrijft dat dit niet kan/gaat. Maar is het een kwestie van ‘het gaat niet’ of ten diepste van ‘ik wil niet’? Waar een wil is, is toch ook een weg?! Ik ben me ervan bewust dat het heel veel pijn zal doen om te breken en dat je het als een groot verlies zult ervaren. Daar moet je doorheen en daar kun je ook doorheen. De vraag waar tenslotte alles om draait, is of je bereid bent het kruis van zelfverloochening op je te nemen en zo het voorbeeld van Christus te volgen. De vraag is of je uitsluitend kiest voor geluk op de korte termijn of dat je oog hebt voor geluk op de lange termijn (en dan denk ik aan eeuwig geluk). Om die dingen draait het ten diepste. De keuze is aan jou!

Overweeg al deze invalshoeken biddend. Als je dan de weg gaat die God je wijst door voor je eigen man te kiezen en biddend en zelfverloochenend en liefhebbend die weg gaat, zou God dan geen wonderen willen en kunnen doen? Ik ben ervan overtuigd dat Hij dat zal doen. Denk aan de belofte van Psalm 50:23: “...wie zijn weg wel aanstelt, die zal Ik Gods heil doen zien.”

Ds. P. van der Kraan

Tags in dit artikel:

overspel
5 reacties
AHHK76
Richt je alsjeblieft op je eigen huwelijk. Zoek event. hulp voor jezelf en/of relatietherapie voor jullie samen. Probeer er biddend het beste van te maken! Daarop kan en mag je zegen van God verwachten.... Maar niet op de zonde van scheiden en hertrouwen. Hoe menselijk en begrijpelijk ik je verlangens ook vind. Het is niet de weg naar geluk en zegen.
Een scheiding heeft zoveel consequenties, maakt zoveel kapot, ook bij de kinderen. Je bent echt niet van elkaar af, als je samen kinderen hebt.
Probeer uit te zien naar straks, richt je op de eeuwige dingen. Dan mag je bij de mooiste bruiloft zijn! Daar kan niets tegenop...
Ik wens je sterkte en volharding in het vragen en doen van Gods wil.
JM4
Beste vraagsteller,

Wellicht heb ik nog een kleine aanvulling;
Ik kan begrijpen dat ze de relatie met de andere man als een ideaal ziet. Bedenk altijd dat elke relatie niet alleen maar rozengeur en maneschijn zal zijn.
een relatie bestaat uit : veel geven en weinig ontvangen.
het is goed om, zoals het advies van Ds. P.vd Kraam is zijn mooie antwoord is, om professionele hulp te zoeken. Mooi hoe hij in zijn antwoord je wijst om het voor Hem neer te leggen,
het goede toegewenst!
Nickname
Wie denkt dat een huwelijk makkelijk is en vanzelf gaat kan beter niet trouwen. Een huwelijk is keihard werken. Bespreek je onzekerheid met elkaar. Als dit niet samen lukt zoek dan hulp.
moedertje4
Beste vraagstelster, een aantal dingen herken ik in jouw verhaal. Wat eerder gezegd is: Het lijkt met een ander ideaal maar ook dat gaat tegenvallen. Maar belangrijker: Je bent getrouwd en daarom wil ik het je, bij wijze van spreken, wel toeschreeuwen: Stop met die andere man. Investeer in je eigen huwelijk. Je zegt dat je niet kunt breken (reden weet ik niet) maar het kan, met Gods hulp!! Stort je hart uit voor de Heere en smeek of Hij je ogen wil openen voor het gevaar dat op de loer ligt. Ik kan jouw ogen niet openen, hoe graag ik het zou willen. Daarnaast, zoals eerder gezegd: Misschien is het wel verstandig om professionele hulp te zoeken. Ik hoop dat je gaat doen wat de Heere van je wil en dat je je eigen wil los mag (gaan) laten.
arendine
"Ik zit in een situatie dat ik hem steeds moet ontmoeten."

Ik kan me geen situatie voorstellen waarbij je gedwongen bent iemand te ontmoeten. Ik kan me wel een situatie voorstellen dat de vraagstelster zo verliefd is, dat ze geen stappen wil nemen om deze persoon niet meer te zien. Waarschijnlijk net zo verliefd als ze 20 jaar geleden was op de man die nu haar echtgenoot is.

Een man die zich met een getrouwde vrouw inlaat, heeft het moreel besef van een pannekoek is geen geschikte partner om een relatie mee aan te gaan.

Je maakt de "fout" van een slecht huwelijk niet goed door buiten dit huwelijk een relatie aan te gaan met een ander. De slechtste basis voor een nieuwe relatie is overspel. Een relatie gebaseerd op bedrog kan geen stand houden.

Deze nieuwe man is niet door God op je pad geplaatst, hoe goed het nu ook voelt. Alle verliefde mensen voelen zich of ze hun zielsverwant hebben gevonden en vergeten dat ze ook ooit zo over de vorige dachten.

Verbreek het contact, stop met alle activiteiten waarbij je de ander ziet en leg verantwoording af aan de Allerhoogste.