Zorgen die er niet zijn

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik wil graag een relatie hebben en ik ben op zoek naar een partner. Maar ik ben me er ook van bewust dat ik dan zal moeten trouwen en voor altijd met die persoon zal moeten blijven. En dat idee beangstigt mij een beetje, omdat ik dan niet de kans heb om met verschillende vrouwen te daten en te ontdekken wie ik wil en wat ik precies wil in een relatie. Want als ik nu iemand leer kennen en probeer een relatie aan te gaan, dan moet ik ook meteen voor altijd bij die persoon blijven, vooral als er seks is geweest en dan zal ik ook moeten trouwen. En wat nou als ik na een jaar er achter kom dat ik toch niet van die persoon hou of dat ik me heb vergist of iemand anders leuk vind...

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat als, wat als... Ja, jezelf allerlei zorgen maken die er níét zijn maakt je een enorme twijfelaar. Ik zou maar bij het begin beginnen en bedenken wát je van een relatie verwacht. Daarna pas ga je op zoek naar een partner. Naar iemand die bij jou past. Heb je een aardig meisje ontmoet zorg dan dat je haar goed leert kennen. Zó goed, dat er sprake kan zijn van groeiende liefde. En dat is iets héél anders dan ‘seks’, zoals ik dat in jouw brief lees! Want dat heet bij mij ‘begeerte’! Némen. Alleen aan jezelf denken. Nee, beste (jonge)man: als je een meisje leert liefhebben dan láát je haar niet meer los. Dan wíl je graag bij haar zijn, bij haar blijven en met haar trouwen. Bij díé liefde die gericht is op de ander probeer je háár gelukkig te maken door haar geluk voorop te zetten. Géven heet dat. En dan komt er ook nog eens ‘trouw’ aan te pas. Trouw die te maken heeft met vertrouwen. Vertrouwen hebben in elkaar.

Zo’n relatie gaat niet over een dag ijs. En een keertje twijfelen is juist dan een goede reden om (opnieuw) met elkaar in gesprek te gaan.

Ik wens je alle goeds toe,
Marijke Rots