Statenvertaling aanschaffen

Ds. N. den Ouden / Geen reacties

Vraag

Beste dominee. Ik ben van plan om de Statenvertaling aan te schaffen, maar ik twijfel welke versie ik het beste kan kopen. Ik kwam het volgende tegen: Bijbel met uitleg (zowel met flexibele als harde band), SV met kanttekeningen en Psalmen en de SV met Psalmen. Nu ben ik al in het bezit van de HSV Jongerenbijbel en de HSV met Psalmen. Is de Statenvertaling wel begrijpelijk voor jongeren? Welke versie kan ik het beste kopen of kan ik het beter laten bij de HSV? Het gaat dan met name voor gebruik in de kerk en tijdens Bijbelstudie. Dit met het oog op het feit dat ik mij graag, indien de mogelijkheid er is, ik mij graag wil aansluiten bij de HHK. Nu heb ik die mogelijkheden nog niet, maar ik ben voor zover dankbaar voor de mogelijkheden van kerkdienstgemist.nl/kerkomroep.nl.

Een jongere die zoekende is naar God en naar een andere kerkelijke gemeente.

Antwoord

Hartelijk dank voor de vraag. Wat mooi als een jongere belangstelling heeft/krijgt voor de Bijbel. Het is meer dan de moeite waard om er in bezig te zijn! Het is het Woord van de levende God.

Je bent op een aantal versies van de Statenvertaling gestuit. Je maakt al gebruik van de HSV (Jongerenbijbel en HSV met Psalmen). Je vraag is welke versie geschikt is voor gebruik in kerk en tijdens Bijbelstudie. Voor mijn persoonlijke Bijbellezing maak ik gebruik van de SV met Kanttekeningen en Bijbel met Uitleg. Ik vind dat ze elkaar mooi aanvullen en goede basisinformatie geven over de tekst, zonder je met al te veel informatie te overspoelen.

Ik heb de HSV Jongerenbijbel niet in bezit. Ik neem aan dat daarin ook de nodige basisinformatie gegeven wordt. Persoonlijk zou ik dan de SV met kanttekeningen erbij nemen. Dan heb je de oude tekst van de Statenvertaling met de kanttekeningen erbij. Dat heeft m.i. echt wel een meerwaarde. Je kunt namelijk ook zien welke andere vertaalmogelijkheden de Statenvertalers gezien hebben, en terwijl je een korte toelichting krijgt van de Statenvertalers zelf.

Veel zegen toegewenst in het lezen en onderzoeken van Gods Woord!

Ds. N. den Ouden

Tags in dit artikel:

Bijbel met uitlegStatenvertaling