Vriend biecht pornoverslaving op

C. den Hamer / 3 reacties

Vraag

Na al 2,5 jaar een relatie gehad te hebben, heeft mijn vriend mij verteld dat hij tot een half jaar terug pornoverslaafd was. Hij heeft echter dit al die tijd voor zichzelf gehouden en mij voorgelogen wanneer wij het over zulke onderwerpen hadden. Dit terwijl we normaal heel goed kunnen praten en we hadden afgesproken over alles eerlijk te zijn. Nu wil ik hem vergeven voor wat hij heeft gedaan, maar hij heeft mij wel 2,5 jaar bedrogen. Hij zegt dat hij er spijt van heeft, maar in hoeverre kan ik hem geloven als hij 2,5 jaar tegen mij heeft kunnen liegen?

Antwoord

Beste jongedame,

Je stelt een moeilijke kwestie aan de orde en dat betreft vertrouwen in de ander kunnen hebben die vertrouwen geschonden heeft. Vertrouwen in de ander kunnen hebben is nodig  om je veilig en geborgen te kunnen voelen in een relatie van liefde en trouw. Ik begrijp heel goed dat je met name van slag bent door zijn niet oprecht reageren als het ging over zijn persoonlijk omgaan met seksualiteit. Leugen en onoprechtheid maakt relaties stuk.

Natuurlijk had hij beter eerlijk tegen je moeten zijn. Ook dan is het uitermate vervelend en onwenselijk wat je hoort, maar wel betrouwbaar in wat hij zegt en doet. Mooi is wel dat hij kennelijk in staat is geweest om de porno sinds een half jaar de rug toe te kunnen keren.

Het is mij niet geheel duidelijk uit je schrijven of jullie nu nog een relatie hebben of dat het onderlinge contact op een laag pitje staat. Maar er is verlangen van jouw kant om hem te willen vergeven en een wens, met de nodige aarzeling, hem weer te kunnen gaan vertrouwen. Vertrouwen opbouwen kun je niet afdwingen.  Vertrouwen herwinnen kost tijd.

Je meldt dat hij zegt er spijt te hebben. Geloof je dat hij in zijn spijtbetuigingen oprecht is? Heb jij voldoende ruimte in jezelf en de tijd om samen een basis te vinden waarin het onderling vertrouwen weer kan groeien? Vertrouwen kan alleen maar weer ontstaan als je elkaar oprecht ontmoet en eerlijk de dingen bespreekt. Ook dan is het belangrijk, als oude gevoelens weer als verleidelijk naar boven komen deze eerlijk besproken  kunnen worden om (stiekeme) grensoverschrijding te voorkomen.

Uiteindelijk is kunnen vergeven noodzakelijk om een streep te kunnen trekken door wat er gebeurd is om samen te kunnen groeien maar een relatie in liefde en trouw en verbondenheid. Dat hoeven jullie echter niet alleen te doen.  Er is een Schepper die voluit in liefde en trouw betrokken wil zijn in jullie leven. Geef bij het bespreken van jullie relatie Hem een royale plaats in woord en daad. Vertrouw er dan op dat Hij leidt naar wat mogelijk is richting herstel of anders.

Kees den Hamer,
Psychotherapeut-BIG/ Seksuoloog NVVS-SH

Lees meer artikelen over:

porno
3 reacties
ERAn11
Ha vragensteller,

Wat naar om te horen. Ik kijk niet vaak op deze website, maar zag de vraag voor bij komen. Mijn man is, nee was, pornoverslaafd. Hij heeft dit voordat wij een relatie kregen opgebiecht. Zelf heb ik toen nooit de ernst en de diepte ervan begrepen. Want ja, een porno verslaving zit diep.
Mijn man kan lastig met negatieve emoties omgaan. Zodra hij negatieve feedback krijgt op zijn werk oid was vroeger eerste reactie om porno te kijken. Vervolgens voelde hij zich falen en dat gaf een negatieve emotie wat weer een trigger was om porno te kijken. Goed, de cirkel is rond en heeft zich jaren vaak en veel herhaald.

Mijn man is therapie gegaan en heeft daar veel geleerd. Inmiddels is hij met hulp van God al 2 jaar vrij van het kijken naar porno. Dat betekent dat hij niet meer kijkt naar blote vrouwen en filmpjes e.d. Helaas gebeurt het nog wel af en toe dat hij grens opzoekend gedrag vertoond. Dat houdt in dat hij kijkt naar plaatjes van vrouwen die uitdagend gekleed gaan (bikini e.d.). Kortom, ondanks dat hij heel erg op de goede weg is (waar ik enorm trots op ben!!), blijft de duivel hem bijna dagelijks aanvallen en verleiden.

Omdat pornoverslaving vaak een diepere oorzaak heeft (bij mijn man was dat het niet kunnen omgaan met negatieve emoties en onzekerheid over zichzelf) en omdat deze diepere oorzaak vaak niet eenvoudig is op te lossen, zal het een proces zijn. De wortels van een pornoverslaving zitten diep. Mogelijk is dit niet bij iedere man het geval die verslaafd, maar bij mijn man wel. Inmiddels heb ik met diverse mannen er over gepraat die ook verslaafd zijn (want ja, het komt echt meer voor dan je maar kan denken!) en ook zij geven aan dat het een blijvende strijd is.

Goed, wat een verhaal. Ik wil negatief eindigen. Ik hou enorm veel van mijn man en hij van mij. Het is een lastig onderwerp waar we ruzie over hebben, wat afstand geeft, wat boosheid geeft, maar toch kunnen we er door kracht van God samen over praten. En vanuit de liefde en vergeving van de Heere Jezus mogen we elkaar ook steeds vergeven.

Wij bespreken het onderwerp wekelijks. Ik vraag daarbij goed door en ik wil dat hij open en eerlijk is. Hoewel ik niet hoeft te weten wat hij heeft gezien. Ik heb dan heel sterk de neiging om mijzelf met die vrouwen te vergelijken.

Als je wil mailen met mij om er eens over door te praten: voel je vrij.

Ps: bovenstaand zijn wat gedachte spinsels van mijn kant. Niet heel geordend geloof ik, maar goed :)

Pps: heel veel sterkte. Ga ermee naar de Heere toe en bid om Zijn hulp en aanwezigheid in jullie relatie!
AHHK76
Beste vriendin,
Jouw vertrouwen is behoorlijk beschadigd en er is tijd en inzet voor nodig om dat weer te laten groeien. Ook veel samen praten en openheid en eerlijkheid van jouw vriend zijn nodig voor herstel. En dat hij breekt met dit gedrag en er niet meer mee begint. Jouw vraag of je hem hierin nog kunt vertrouwen, is heel begrijpelijk. Ik hoop dat jouw vriend hier echt voor wil gaan. Als je dat niet ziet, kan het beter zijn om jullie relatie te beëindigen. Want leven met iemand die zulke dingen doet, is niet makkelijk en niet wat je wilt... lijkt mij.
Ik zou heel veel tegen je willen zeggen, maar ik adviseer je om eens een kijkje te nemen op www.kostbaarvaatwerk.nl
Dat kan je echt helpen om de juiste stappen te zetten en (samen) verder te komen.
Sterkte toegewenst in alles!
TheAtheist
Ik vind dat er op dit blog veel te snel word gesproken van een 'pornoverslaving'. Als ik alles lees over dit onderwerp is het blijkbaar zo dat iedereen die porno kijkt, pornoverslaafd is. Dat is wel een rare gedachte. Volgens Wikipedia is dit de definitie van een verslaving:

Verslaving is een toestand waarin een persoon fysiek en/of mentaal van een gewoonte of stof afhankelijk is, zodanig dat hij/zij deze gewoonte of stof niet, of heel moeilijk los kan laten. Het gedrag van de persoon is voornamelijk gericht op het verkrijgen en innemen van het middel, of het handelen naar de gewoonte, ten koste van de meeste andere activiteiten. Als het lichaam deze stof of gewoonte dan moet loslaten kunnen er ernstige ontwenningsverschijnselen optreden bij deze persoon.

Het is natuurlijk niet zo dat iedereen die porno kijkt zich in deze staat bevind.
Vreemde redenatie van jullie.