De (im)passibiliteit van God

Ds. M. Baan / 4 reacties

Vraag

Voor mijn scriptie verdiep ik me in de (im)passibiliteit van God, de vraag of God kan lijden of niet. Daarvoor ben ik op zoek naar Bijbelteksten hierover, maar dit is een grote zoektocht. Het lijden van de Heere Jezus, daar wordt veel over geschreven, maar ik ben ook op zoek naar teksten uit het Oude Testament. Zou er iemand zijn die suggesties voor mij heeft hiervoor?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik denk dat het boekje van drs. J. Westland met als titel “God onze troost in noden” ISBN 90-242-4128-6, de vragensteller een beetje vooruit kan helpen.

Overigens ontbreken in alle mij bekende dogmatieken hoofdstukken over het al dan niet lijden van God Zelf, om de simpele reden, dat er -naar mijn bescheiden mening- geen teksten in het Oude (en Nieuwe) Testament te vinden die tenderen in de richting van een lijden door God. Het ontbreken van dergelijke teksten lijkt mij het duidelijkste Schriftbewijs dat van een dergelijk lijden geen sprake kan zijn. Het lijden van God Zelf is een thema dat door niet al te rechtzinnige theologen in de jaren 60 de theologie is binnengeloodst met als ‘toegangsdeur’ het lijden van Christus, de Zoon van God.

Met een hartelijke groet,
Ds. M. Baan,
Veenendaal

Tags in dit artikel:

Pasen
4 reacties
johnknox46
Waarom zou je dit willen weten? De bijbel zegt er niks over dan is het ook niet mogelijk hier ooit een antwoord op te krijgen, wat voegt het toe aan je geestelijk leven?
Ellenoor
We kunnen de Heere groot verdriet doen door te zondigen en telkens weer van Hem weg te lopen ("Veertig jaar heb Ik
verdriet gehad van dit geslacht", Psalm 95). Is dat geen (vorm van) lijden?
Het kan voor je geestelijk leven best nuttig zijn om hierover na te denken, lijkt me.
cicero
Ik denk dat de vragensteller beter kan gaan kijken naar discussies in de vroege kerk hierover. De apologeten hebben over dit onderwerp geschreven, omdat het een bezwaar was van Griekse zijde dat als Jezus God is dat dat onverzoenlijk is met zijn lijden.
Ik denk bijv aan Origenes, Contra Celsum (Tegen Celsus), Gregorius Thaumaturgus, Aan Theopompus over de impassibiliteit van God, Cyrillus van Alexandrië en Gregorius van Nazianze tegen keizer Julianus, en ook de Antiocheners (Diodorus van Tarsus o.a.) hebben hierop gereageerd met hun tweenaturenleer.
Meer informatie kun je vinden in een encyclopedie van het (vroege) christendom bij de betreffende namen en termen. Kijk dan ook bij 'patripassianisme'. Elke goede bibliotheek heeft wel zo'n encyclopedie op dit gebied, of een algemene grote encyclopedie over het christendom, of een inleiding op de patristische literatuur.
beiteltje
Lees het boek "De Profeten" van Abraham Joshua Heschel (ISBN 978-94-92183-15-6)