Zonden uit het verleden oplepelen

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Een vraag aan Alie Hoek-van Kooten. Een aantal weken geleden heb ik een ontzettend lieve meid leren kennen. We zijn om elkaar gaan geven en langzaam een relatie aan het opbouwen. We praten veel, ook over eerdere relaties en we voelen allebei dat we steeds meer om elkaar gaan geven. Tijdens zo'n gesprek over eerdere relaties vroeg ze aan me hoe ik in die vorige relaties met seksualiteit om ben gegaan. Ik heb in eerdere relaties het bed gedeeld, zij niet. Ook heb ik toen verteld dat ik ook buiten relaties te ver ben gegaan. Ik heb hier verschrikkelijk veel spijt van, dit ook al eerder besproken en vergeving gevraagd aan God, maar tegelijkertijd is dat zo makkelijk gezegd en kan ik het ook niet ongedaan maken. Ze vond dit heel moeilijk, maar reageerde ook heel positief: samen naar de toekomst kijken, bezig zijn met hoe we er nu in staan (wachten tot het huwelijk), elkaar in het nu leren kennen en niet teveel wroeten in eerdere relaties/het verleden. Ik ben haar hier erg dankbaar voor.

Maar vanavond kwam opeens iets anders uit het verleden in mijn hoofd op: ik heb weleens porno gekeken. Niet frequent of regelmatig (vandaar ook dat dit nu pas boven komt), maar het is wel gebeurd. Ik twijfel of ik dit op moet/wil biechten. In hoeverre kun je te eerlijk zijn in een (beginnende) relatie? Ergens wil ik dit delen, anderzijds denk ik dat dit niet nodig is en dat het voldoende is geweest het tegenover God te belijden. Waar is de grens tussen openheid (dat vinden we allebei verschrikkelijk belangrijk!) en doorslaan in het oplepelen van al je (pekel?)zonden (uit het verleden)?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je ziet aan jouw vraag dat wanneer je verkering gaat krijgen, je ook je verleden met je vriendin moet gaan delen en andersom. Ik vind het moedig van je dat je alles eerlijk verteld hebt. Je schrijft dat ze het moeilijk vond, maar toch ook positief reageerde om zo samen naar de toekomst te kijken. Dat vind ik erg goed van haar. Toch denk ik wel dat hoewel ze het jou vergeven heeft, ze er af en toe misschien nog best wel last van kan hebben. Ik hoop dat je haar dan ook de ruimte geeft dat ze er met jou over kan praten en dat je dan niet iets zegt in de trant van, “daar hebben we het al over gehad en dat hebben we toen en toen toch afgesloten.” Een vrouw kan iets alleen maar goed verwerken als ze -wanneer het toch weer even moeilijk wordt- er over kan praten. Want anders blijft ze er alleen mee zitten.

Ook kan het moeilijk zijn om tijdens het knuffelen de grenzen goed in acht te nemen. In eerdere relaties kwam het dan tot gemeenschap en dat kan nu dus niet meer. En dat is best erg moeilijk. Veel moeilijker als wanneer je nog geen gemeenschap zou hebben gehad. Dat zal extra inzet van je vragen.

Maar nu je eigenlijke vraag. Ik denk dat het het beste is om nu maar helemaal schoon schip te maken. Als ze het later hoort, voedt dat alleen maar het wantrouwen. Ze wil echt graag als het ware helemaal opnieuw met je beginnen. Zoals je het in je vraag hebt geschreven, komt het over als dat je wel eens porno hebt gekeken maar dat dat nu echt al lang verleden tijd is en dat dat nu dus geen rol meer speelt. Het komt bij mij over dat je het hebt opgeschreven zoals het is. Niet gek trouwens om de vraag zoals je die hebt gesteld aan mij, haar toe te sturen of samen met haar te lezen. Daarmee laat je zien dat je nu echt alles hebt verteld. Anders blijft het ook maar in jouw gedachten hangen.

Alie Hoek-van Kooten

Alie Hoek - van kooten