Vallen in de geest

Redactie Refoweb / 7 reacties

Vraag

Waarom vallen mensen in evangelische kerken in de ‘geest’ en bij reformatorische christenen gebeuren die manifestaties nooit. Hoe kan dit?
Is het echt van de Heilige Geest en wat is de betekenis van het vallen? Soms lijkt het wel of het iets is waardoor je er bijhoort net als tongentaal,
terwijl in reformatorische kringen het volgens mij juist wordt afgekeurd. Kunt u mij hier duidelijkheid in geven ook aan de hand van bijbelteksten? Ik ben op zoek naar een gemeente en wil graag een bijbelgetrouwe gemeente vinden, maar ik vind het erg lastig omdat er zo ontzettend veel verschillen en (bijbelse) discussiepunten zijn. Ik probeer me te richten op wat bijbels is.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Onder de tag 'Gaven van de Geest' staan diverse relevante antwoorden uit het archief van de vragenrubriek.

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

7 reacties
tja
Geloof mij, ze 'vallen' niet altijd in de Geest, maar worden ook vaak geduwd in de geest. Ik hoorde eens het verhaal van iemand die zei zich op een gegeven moment maar liet vallen, anders had hij zijn nek gebroken. Ik twijfel zelf nog steeds of dit van God is. Als het wel van God is lijkt mij die duw van iemand anders niet nodig.
ErikJan64
Het vallen en met name achterover vallen in de geest is zeker niet bijbels, wel geeft de bijbel aan dat achterover vallen in de geest staat voor oordeel. Ik ben van mening dat als de Heilige Geest je aanraakt en je voorover op de knieën gaat in aanbidding niet meer. Deze houding geeft aan naar mijn idee wie God is en wie jij bent. God is verheven en heilig zo dienen wij Hem ook te benaderen in gebed door voor Hem te knielen. Zie Handelingen 5 waar je kunt lezen over Annanias en Saffira. Het moge duidelijk zijn dat wat men ook beweert je altijd de bijbel kunt raadplegen. God heeft ons een compleet woord gegeven en die is voltooid. Helaas komen je extreme dingen tegen met name de evangelische kringen en de charismatische kringen. Kijk maar eens op You tube dan heb je gelijk ook je antw. En weet wel wat je ziet is echt van de duisternis.
ErikJan64
En Tja ik geef je nog een advies, geloof niet wat de mensen allemaal beweren en zeggen, geloof het woord van God, dan zul je nooit bedrogen uit komen en ontdek je de waarheid in het woord van God de Vader.
3parels
Je kunt alles toetsen aan de Bijbel... nergens in de Bijbel komen we dit soort dingen tegen. In sommige charismatische kerken lachen ze in de Geest, dan komen ze niet meer bij, ze blaffen soms als een hond in Geest, sommige mensen gaat out en liggen uren helemaal uit op de grond. Het vredige gevoel dat mensen hebben wordt dan automatisch toegeschreven aan de Heilige Geest, Maar mensen die aan yoga doen of zich bezig houden met oosterse godsdiensten voelen ook vrede komen na meditatie. En dat is toch echt niet van God. Kortom er is ook valse rust!!
Toen de discipelen vervuld werden van de Geest gingen ze juist spreken in allerlei talen die door de andere mensen verstaan werden en er kwamen velen tot bekering. Een vrucht van de Geest is zelfbeheersing, dus als de Heilige Geest over je komt verlies je nooit de controle. Wel kun je in diep ontzag en eerbied op je knieën vallen omdat je je zo klein weet in aanwezigheid van zoveel van God maar je zult nooit uren bewusteloos op de grond liggen. In filmpjes uit de charismatische hoek zie je ook nog wel eens dat zo'n leider dan zijn handen over een groep uitstrekt en mensen tegen de vlakte gaan. Dat zie ik in de Bijbel ook nooit. Ik zie het Petrus en Paulus nooit doen en zij hadden toch duidelijk de Geest en deden ook wonderen.
Ook zijn er veel getuigenissen van mensen die zelfs occult belast uit de charismatische kerken zijn gekomen. Er wordt daar veel aan handoplegging gedaan. Soms zelfs door grote groepen tegelijk. Terwijl de Bijbel daar duidelijk voor waarschuwt, nooit zomaar handen op laten leggen door iemand.
Ook hechten veel charismatische kerken waarde aan openbaringen die aan mensen worden gedaan, buiten de Bijbel om. Directe ingeving van God zeggen ze dan. Visioenen en dromen die van God komen worden voor waar aangenomen of ze nou uitkomen of niet. Of ze tegen de schrift ingaan of niet. Kortom: het toetsen van de gaven en het onderscheiden van de geesten dat is iets waar ze in deze kerken echt nog een les in te leren hebben.
Daarnaast zijn ze erg gericht op spreken in tongen en het doen van genezingen en sommigen zijn dan echt op zoek om dat te kunnen, tongentaal wordt bijna als HET teken gezien van wedergeboorte... terwijl in 1 Korinthe 12, 13 en 14 tongentaal toch echt als de minste van de gaven wordt gezien en daar ook staat dat God de gaven schenkt aan Wie Hij wil. God bepaalt dus het moment en welke gave en aan wie.... God is daarin vrij. Het spreken in tongen zie je ook in andere godsdiensten waardoor bij mij dan alle bellen gaan rinkelen. Er is dus ook occulte tongentaal. Voorzichtigheid geboden dus!

Aan de andere kant denk ik dat het in de behoudende gemeentes te vaak veroordeelt wordt als iemand een getuigenis doet waarin hij op een niet gangbare wijze door God is bekeert of wat van God heeft gekregen. Zo kan God echt met kracht bijvoorbeeld een Bijbeltekst in je gedachten leggen, daar kan in de behoudende gemeentes dan veroordelend over gesproken worden.
Ook de kracht van het gebed is in de behoudende gemeentes ondergeschoven. In welke kerk worden er bidstonden georganiseerd om voor zieken te bidden? Gelukkig zijn ze er wel, maar wel schaars. En zou de Heere niet op de gebeden willen verhoren en wonderen doen? Ik mis dat enorm, wanneer we de Heere gaan aanlopen als een waterstroom als gemeente samen, gaat de Heere wonderen doen dat geloof ik vast. Waarom had Spurgeon zoveel zegen op zijn werk? Er werd door de gemeente bijna dag en nacht in bidstonden voor hem gebeden, de hele dienst werd er onder de preekstoel door een groep gebeden. Bidden is echt de sleutel. Bidt voortdurend en aanhoudend... de hele Bijbels spreekt over bidden.... waarom doen we het als gemeente dan niet?
De rechtse gezindte is hierin ook echt afgedwaald waardoor een grote tegenreactie komt... dicht bij de Bijbel blijven is dus voor elke kerk heel erg belangrijk.

Toets dus alles en laat je niet zomaar iets wijs maken... bid er voor en doorzoek de schriften... en wanneer iets je niet helder is moet je je er niet meer in laten. Ik heb liever een nauw geweten en een reine wandel dan een ruim geweten waardoor ik toch zondige dingen toesta zonder het te weten. Bid dus voor een nauw geweten!
johnknox46
erikjan64 ik ben het volledig met je eens, weet je ik ben eens in zo,n dienst geweest en daar gebeurde dat, ik kreeg zo,n naar gevoel vanbinnen en lang daarna gedacht dit lijkt wel satans werk, ik kan niet oordelen hierover maar de Bijbel gelukkig wel en laten we daar maar bijblijven.
Prisma23
Wat een wijze reacties allemaal. Jullie weten blijkbaar precies hoe God en de Heilige Geest werken!

Wel sneu voor mijn evangelische zusters en broeders dat zij zo liefdeloos worden afgeserveerd.
Johangroen
prisma niet wij weten hoe God en de Heilige Geest werken maar de Gods woord legt het duidelijk uit. ik bid voor deze mensen ook zij kunnen nog bekeerd worden.