SM

W.E. (Wilbert) Weerd / Geen reacties

Vraag

Ik zit met een heel lastig probleem. Ik word opgewonden van mannen in pak die heel dominant tegen me doen of me zelfs slaan. Ik vind dit heel raar en heb geen idee waar het vandaan komt, die gevoelens worden steeds heftiger. Ik doe dingen die erg gevaarlijk zijn. Bijvoorbeeld afspreken met mannen en dan SM bedrijven. Waarna ik me vreselijk schuldig en rot voel. Vandaag liep het heel erg uit de hand. Ik ben geschopt en vreselijk behandeld. Die man dreigde zelfs dat hij me dood zou slaan. Ik voel dat dit moet stoppen, maar ik heb de kracht niet. De verlangens zijn zo sterk en met m’n ouders durf ik er niet goed over te praten. Ik lijd er onder. Waarom heb ik dit en ben ik niet normaal?

Ik ben zelf vroeger regelmatig geslagen door mijn vader en vaak vernedert met scheldwoorden. Kan dat een oorzaak zijn of is dit aangeboren? Zijn er forums, christelijke sites of hulpverleners waarmee ik hierover kan praten? Ik merk dat ik diep van binnen gewoon heel erg naar liefde en acceptatie verlang. Ik heb geen goede band met mijn ouders en er spelen veel problemen thuis. Daardoor merk ik dat ik naar mannen toe trek die de leeftijd van mijn vader hebben, maar ze zien mij niet als een dochter en dat begrijp ik ook wel. Maar hoe moet ik hiermee omgaan. Zodra ik een vader zie die lief voor zijn kind is voel ik pijn... En zodra ik een man zie die dominant of op een bepaalde manier gekleed is (pak meestal) krijg ik seksuele behoeften. Waarom? Ik vind mezelf zo raar en bidden durf ik niet meer... Ik voel me vies en zondig en ik heb God al zo vaak teleurgesteld en pijn gedaan. Ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik heb vaak gedacht dat het beter was als ik nooit geboren zou zijn. Er gaat zoveel mis in mijn leven en nu heb ik ook nog een afwijking op seksueel gebied waardoor relaties met mannen die niet van SM houden erg lastig zijn.

Ik wil nooit meer meemaken wat er vanmiddag is gebeurd. Het was vreselijk, maar elke keer word de drang zo sterk en ontmoet ik weer mannen die dat bij me willen doen en dan kan ik mezelf niet goed meer in de hand houden. Ik doe ook dingen die duidelijk schadelijk voor me zijn terwijl ik niet weet waarom. Mezelf pijnigen bijvoorbeeld. Of bewust gevaarlijke situaties opzoeken. Ben ik psychisch ziek? Ik ben soms erg destructief. Dan haat ik mezelf en denk ik dat ik pijn verdien. Als een man mij slaat voelt het daarom ook goed. Verder heb ik paniekaanvallen en heb ik soms het gevoel dat iemand anders in mij zit en ik het zelf niet ben. Als ik bijvoorbeeld een man verleid en hem overhaal tot SM-praktijken dan weet ik niet of ik dat zelf wel ben. Ik wil absoluut zo niet zijn! Ik lijk soms de macht of de controle over mezelf kwijt te zijn en laat me meeslepen of zoek zelf dingen op die me schade toebrengen. Weet u wat mij mankeert? Ik hoop echt dat u me kunt helpen.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Bedankt voor je vragen, omdat het knap is en ook nodig is om deze vragen te stellen en je verhaal te delen. Wat een intense, heftige en moeilijke worsteling omschrijf je. Zeker het laatste incident waar je met de dood bedreigd werd moet je enorm angstig hebben gemaakt. Ik wil proberen al je vragen te beantwoorden en je een volgende stap mee te geven die je kunt zetten.

Je vraagt je af waarom je de neiging hebt SM op te zoeken en waarom deze neiging zelfs steeds sterker wordt. Dat heeft te maken met een verstoorde seksuele ontwikkeling. Voor de ontwikkeling van een gezonde seksualiteit zijn een aantal elementen nodig, al vanaf jonge leeftijd en met name in de puberteit. Een belangrijk element is het opgroeien in een veilig, warm gezin, waarin je veiligheid, affectie en liefde kent. Dit helpt om later in je leven lust en liefde op een positieve manier aan elkaar te koppelen. Als je deze liefde niet kent, raken lustgevoelens en gevoelens van verbondenheid uit elkaar. Als liefde en lust losgekoppeld raakt, kan het zelfs moeilijk zijn om seksualiteit te ervaren bij iemand waar je je juist wel veilig bij voelt.

Daarnaast helpt het om seksuele voorlichting te hebben gehad en een voorbeeld van liefde tussen je ouders (en nog een aantal elementen). Als je dit niet hebt gehad kan er een parafilie ontstaan (= liefde voor het ongewone). Er ontstaat een vreemd soort gevoel van bekendheid en veiligheid in de ‘herhaling’ van hoe je vroeger behandeld bent.

Wat knap van je is, is je vraag of er een mogelijk verband is tussen hoe je door je vader bent behandeld en je seksuele gedrag. Dat is er zeker. Een parafilie, zoals SM, is nooit aangeboren, maar treedt op door een verstoring van de seksuele ontwikkeling. Je hebt deze ongewone voorkeur waarschijnlijk ontwikkeld vanuit een diep, intens verlangen naar veiligheid, liefde en aanvaarding, maar je weet totaal niet of dit voor jou mogelijk en hoe je dit ooit zou kunnen krijgen. Je ziet geen uitweg meer uit de pijn die je hebt ervaren en wat je hebt meegemaakt heeft je nu het gevoel gegeven nergens goed voor te zijn. Je hebt ervaren dat je seksuele aandacht van mannen kunt krijgen door hen te verleiden. Je behoefte aan aandacht is seksuele aandacht geworden en een machtsspel. De macht van jouw seksuele aantrekkingskracht geeft je het gevoel dat je wel iets kunt en waard bent. Als dat het enige goede gevoel is wat je kent is dat verslavend. Een gebrek aan affectie maakt dat jij je seksualiteit gekoppeld hebt aan vernederd worden.

De SM-vorm van lustbeleving en seksuele gevoelens kunnen ook fungeren als een pijnstiller tegen de pijn van het leven, maar ook als manier om met je zelfafkeuring om te gaan. Dat maakt de drang vaak zo sterk want de uitweg voor je gevoelens van schaamte, walging, spijt en zelfverwijt is datgene te herhalen wat je juist die gevoelens gaf. Alsof dit het enige is wat je tijdelijk een prettig gevoel geeft, hoe gek dit ook klinkt.

Heb je enig idee wat je zou willen ervaren als dochter van een vader? Waarschijnlijk is dat wat je pijn doet als je een liefdevolle band ziet tussen een vader en dochter. Een verlangen naar diezelfde geborgenheid, liefde, veiligheid en waardering. In plaats daarvan ervaar je het tegenovergestelde. Het ontbreken van affectie geeft de indruk slecht, verwerpelijk en verwaarloosbaar te zijn. Liefde en geluk lijken niet binnen jouw bereik te zijn terwijl je dat net zo nodig hebt als ieder mens.

Bij deze intense en verwarrende gevoelens van afwijzing en slechtheid, gekoppeld aan seksueel gedrag, treedt een conditionering op (= gewenning). Zodra je iets ziet wat jij associeert met voorgaande SM-sessies of een soort van vaderfiguur, triggert dat een seksueel opwindingsrespons in je lichaam. Dat wil niet zeggen dat jij liefde en intimiteit voor zo iemand ervaart, maar het is een vorm van het seksualiseren van je emotionele behoeften. Er is een nare koppeling ontstaan tussen frustratie, afwijzing en een seksuele opwindingsreactie. Als je eenmaal verder toe hebt gegeven aan deze drang, ervaar je vaak dat de lust het overneemt. ‘Je moet’, als het ware, alsof je slaaf bent geworden van je eigen begeerten. Na afloop komt je weer bij zinnen en denk je: waarom heb ik dit gedaan? Diepe gevoelens van afkeer, schaamte en schuld dienen zich als een mokerslag aan. Op dat moment van bezinning wil je het liefste ver weg rennen van wat je hebt gedaan (of ondergaan) en zou je wensen dat het nooit gebeurd was. Soms kun je het gevoel krijgen dat je hierdoor straf verdient en daarom jezelf in gevaarlijke of pijnlijke situaties brengt. En je belooft God om het niet meer te doen. Een poosje (meestal één, twee weken tot twee maanden) houd je dit vol, totdat de aandrang weer sterker wordt en de verleiding onweerstaanbaar.

Het lastige van deze zelfwalging en spijt achteraf is dat deze gevoelens vaak niet helpen om te stoppen, maar juist zorgen dat het gedrag blijft bestaan. Juist die gevoelens voeden het verlangen om je vorige ervaring te herhalen. Alsof iets in je zegt dat, nu je dit toch gedaan hebt en jij deze grens over bent gegaan, er voor jou geen toekomst meer mogelijk is en je beter dood zou kunnen zijn. Dat is niet zo! Ondanks de intense drang, het gevoel helemaal vast te zitten, is ook wat jij gedaan hebt door Jezus Christus gedragen toen Hij de beker van toorn leegdronk aan het kruis van Golgotha en Hij opstond uit de dood zodat wij mensen, hoe diep ook verdwaald in de duisternis, bij Hem mogen komen als we voelen dat we sterven van de dorst. Er zijn mensen net zo diep, of zelfs dieper, in de zonde die deze reiniging, vergeving en verlossing hebben meegemaakt. Je kunt jezelf niet bevrijden door je best te doen of zelf sterk genoeg te zijn. Je zult hulp moeten vragen, gaan delen wat je denkt en voelt en een vorm van liefde gaan ervaren bij mensen die de liefde en vergeving van Jezus Christus zelf kennen.

Ik heb geen reden om aan te nemen dat je psychisch ziek bent, maar je bent wel verdwaald, beschadigd, eenzaam en te weinig geliefd en je hebt hulp nodig. Ik hoop dat je iets meer duidelijkheid hebt over wat er met je aan de hand is. Wat ik wil weten als mensen met deze klachten in therapie komen is of er traumatische gebeurtenissen of seksueel misbruik heeft plaats gevonden. Hoe je ontdekte dat je SM opwindend vond en door wie dit kwam.

Je kunt je met deze klachten aanmelden bij een hulpverleningsinstantie of naar je huisarts gaan. Zij hebben een beroepsgeheim en kunnen je verder helpen met je vragen, angsten en moeiten en zo nodig doorverwijzen. Hierover praten kan al helpen. Ik kan je geen specifieke hulpverlening voor hulp bij SM adviseren of een forum. Wellicht kan er in onderstaande reacties nog tips gegeven worden.

Veel sterkte!
Wilbert Weerd

Tags in dit artikel:

fetish