Gods wil en onze kinderwens

mr. J.H. Doeven / 2 reacties

Vraag

Ik ben nu vijf maanden getrouwd. Mijn man en ik hebben een grote kinderwens en vinden dat ook onze plicht. Nou heb ik nooit een normale menstruatie gehad. En ben ik negen maanden aan de pil geweest om mijn lichaam te resetten. Dit is helaas niet gelukt, want heb daarna geen menstruatie meer gehad. Nou ben ik bij de huisarts geweest en ik moet nog even wachten om doorgestuurd te worden naar de gynaecoloog. Maar de huisarts denkt dat ik PCOS heb. Wat dan kan helpen is om pillen te krijgen die zorgen dat er een eisprong komt.

Nu de vraag: is dit niet egoïstisch, want wij willen graag een kindje en gaan dit doen. Maar misschien is dit Gods weg wel dat we moeten wachten of het helemaal niet krijgen. En als het kindje niet bekeerd wordt heeft het geen goed leven... Kan iemand ons hier mee helpen met deze vragen? Wij zitten in de Ger. Gem.

Antwoord

In Psalm 127 en Psalm 128 wordt gesproken “dat kinderen een erfdeel van de HEERE zijn, een beloning (= een bekroning) en dat zij zullen zijn als olijfplanten rondom uw tafel.” En het huwelijksformulier noemt de opvoeding van kinderen in de waarachtige kennis en vreze Gods, God tot eer en tot hun zaligheid, als een reden waarom God het huwelijk heeft ingesteld. De kinderwens heeft dus een Bijbelse grond. Dat wil overigens niet zeggen dat een huwelijk dat kinderloos blijft een ongezegend huwelijk is. God heeft voor gehuwden meer zegens dan de kinderzegen.

Nu moeten we wel oppassen geen overspannen verwachting te hebben dat God ons huwelijk onmiddellijk zal zegenen door de vrouw in verwachting te doen geraken. De Heere is vrij in Zijn handelen. Wanneer er een belemmering bij de man en/of de vrouw is die een zwangerschap moeilijk maakt, mogen we wel de door God gegeven middelen gebruiken om zwanger te worden in de wetenschap dat God die middelen moet zegenen. Dat betekent ook dat we niet op een gespannen wijze alles moeten doen om maar zwanger te raken. Biddend de middelen gebruiken en in ontspannen verwachting de wens om kinderen te krijgen aan de Heere voorleggen, berustend in Zijn beleid. Onze verantwoordelijkheid moet ook hier worden ingebed in het geloof in Gods voorzienigheid in de wetenschap dat Hij alles regeert.

Het is dus niet egoïstisch wat jullie willen, maar wees er niet te gespannen mee bezig. En je vrees dat als je kindje niet bekeerd wordt het geen goed leven heeft, is niet goed. Je bent daar te vroeg mee. Wanneer de HEERE jullie huwelijk zegent met een kindje, zal Hij aan Zijn verbond gedenken. Lees wat daarover in ons doopsformulier wordt opgemerkt. Psalm 123 zegt: “Ik hef mijn ogen op tot U Die in de hemelen zit... alzo zijn onze ogen op de HEERE, onze God, totdat Hij ons genadig zij.”

Houten, J. H. Doeven

Tags in dit artikel:

kinderwens
2 reacties
Sammie2016
Het leven op aarde is nu eenmaal niet wat het had moeten zijn. Door de zonde van Adam en Eva zijn wij als hun nakomelingen zondig en vol met gebreken, zowel geestelijk als fysiek. Wij mensen zijn ver verwijderd van de volmaaktheid dat pas na de 1000 jarige regering van Jezus bereikt zal worden, een leven zonder alle gebreken die we nu kennen.

Lieve zus, mij viel op dat je zegt 'het is onze plicht' bij het krijgen van kinderen. Is dat zo!
Besef dat het leven verre van het volmaakte idee van God is. Satan is de heerser van de wereld en niet God.
Onze Heer Jezus verklaart over satan de duivel Joh 14:30): "Ik zal niet veel meer met u spreken, want de vorst/heerser van deze wereld komt en heeft geen macht over Mij."

Je denkt misschien aan de opdracht van God aan het 1ste mensenpaar in Gen 1:28 ... Wees vruchtbaar, word talrijk, vervul de aarde.
Maar deze verklaring deed God voordat zij zondigden, toen hadden zij Gods zegen daarna niet meer alhoewel zij kinderen kregen, God heeft het vermogen om kinderen voort te brengen niet weggenomen.

God zegt ook van onvolmaakte mensen in het algemeen ....(Psalm 14:1).. er is niemand die goeddoet.
Wij kunnen alleen maar goeddoen als we Gods wetten naar eer en geweten in ons leven toepassen.

Lijkt mij dat je niet tegen Gods wetten in gaat als je medische behandelingen gebruikt om zwanger te worden, mits die in strijd zijn met Gods wet natuurlijk.
Mijn vrouw en ik hebben ze ook allemaal bekeken en komen toch wel tot bezwaren m.b.t. enkele behandelingen.
Enkele maken het bijvoorbeeld onmogelijk dat een bevruchte eicel zich in de baarmoederwand nestelt, zo wordt ontwikkeling tot een mensje voorkomen!
Maar een bevrucht eicel ( de mens is al in ontwikkeling) is al een beginnende mens in Gods ogen, denk maar aan wat David zei in Psalm 139:16 ... Uw ogen zagen zelfs het embryo van mij.
Vind je ook niet dat we zulke behandelingen moeten mijden.

Er zijn genoeg veilige en toelaatbare behandelingen mogelijk.

Veel wijsheid toegewenst en onderzoek de Bijbel goed voor God goedkeuring hierin.
Prisma23
"En als het kindje niet bekeerd wordt heeft het geen goed leven... "

hier schrik ik van, dit is toch gewoon God de schuld geven en het effect van onze zonden ontkennen?