Geen seks meer

W.E. (Wilbert) Weerd / 6 reacties

Vraag

Ik ben een getrouwde vrouw van 35. Alleen mis ik veel in onze relatie. Mijn man en ik hebben al bijna drie jaar geen seks meer. Voorheen hadden we ook niet zo heel veel seks en vond m'n man het fijn om oraal bevredigd te worden. Eigenlijk stond alles in het teken van zijn genot. Als ik er wel eens op aanstuurde dat ik ook mijn gevoelens heb dan hadden we wel eens seks, alleen kwam het ook vaak voor dat mijn man geen erectie kreeg. Ik vond dit heel erg, net of hij er minder van genoot dan als alles alleen om hem draaide. Ook zoekt mijn man geen toenadering. Alleen in het bijzijn van anderen kan hij erg close zijn. Het lijkt dan net of hij dan ‘durft’. In het begin voelde ik me altijd erg blij als hij zo deed maar zodra de anderen erg zijn is er van dat gedrag weinig meer over. Voor de buitenwereld lijken we een heel close stel, maar in werkelijkheid is er weinig warmte. Ik voel me daarom erg eenzaam. Steeds vaker valt het me op. Ik weet niet wat ik moet doen. Erover praten durf ik niet meer.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Het missen van (seksuele) intimiteit kan een verborgen lijden en eenzame pijn zijn. Verdrietig om dit zo te lezen en heel goed/knap dat je deze vraag stelt. Ik lees dat je niet alleen de seksuele intimiteit mist in jullie huwelijk, maar ook openheid, veiligheid, wederkerigheid en warmte. Extra vervelend als dit voor de buitenwereld wel geportretteerd wordt maar vooral voor de bühne is. Misschien dat je hierin meegaat omdat je hunkert naar kruimeltjes aandacht van je man. Zijn terughoudendheid en initiatiefloosheid heeft iets met jou gedaan. Het heeft je waarschijnlijk pijn gedaan, onzeker gemaakt, misschien ook boos en verontwaardigd. Mogelijk dat je deze gevoelens wegstopt en probeert redelijk te blijven. Waarschijnlijk ben je erg over je eigen (seksuele) grenzen gegaan in de hoop dat dit jullie seksleven zou verbeteren en je man meer oog voor jou zou krijgen. Met andere woorden: “als ik geef en blijf geven, ontvang ik na verloop van tijd misschien wel iets terug.” Dit blijkt niet het geval. Misschien heb je gedacht dat jij niet mooi, seksueel bevredigend was en heb je daar iets aan geprobeerd te doen. Totdat je koos om het onderwerp even te laten rusten en af te wachtten of je man actie zou ondernemen. Nu, na drie jaar, is dat dus niet het geval.

Ik vraag mij eerlijk gezegd af wat er met je man aan de hand is. Hij wil wel oraal bevredigd worden en toen jij erop aandrong ook wel penetreren, maar heeft geen echte aandacht voor jou. Het is best wel mogelijk dat er een verstoring in zijn seksuele en emotionele ontwikkeling is geweest. Bijvoorbeeld door verwaarlozing in zijn jeugd of seksueel misbruik. Een sociale angst en onzekerheid die hij verbloemt en compenseert (wat de reden zou kunnen zijn van het sociaal aangepaste gedrag als er andere mensen bij zijn) of iets van een vorm van autisme. Mogelijk dat pornografie of homoseksualiteit ook een rol spelen in dit gedrag. Het is namelijk geen natuurlijk gedrag om vooral gericht te zijn op orale seks en de coïtus te vermijden. Hij heeft hierin een probleem en houdt iets voor je geheim.

Nu ben ik benieuwd naar de reden achter je laatste zin: “erover praten durf ik niet meer.” Je hebt er dus over gepraat maar de manier waarop dit gesprek ging heeft je bang gemaakt. Dit terwijl erover praten belangrijk is, maar in een gesprek over echt dichterbij elkaar komen lukt niet altijd. Mijn tip aan jou is: ga staan voor jezelf, wees onbevreesd en doe wat je het liefste zou doen als angst je niet tegen zou houden. Je man heeft tot nu toe de regie gevoerd en kon zijn gang gaan, jij hebt jezelf waarschijnlijk weggecijferd en als je erover sprak geprobeerd naar een oplossing te zoeken. Laat de oplossing los, laat jouw verantwoordelijkheid over de situatie los en neem alleen de verantwoordelijkheid voor jezelf. Deel met je man wat jij echt voelt, je boosheid, frustratie en eenzaamheid en laat je niet intimideren door hem. Wees eerlijk! Hij moet voelen dat wat hij doet niet is wat een echte man zou moeten doen. In Bijbels perspectief onthoudt hij jou zijn lichaam terwijl zijn lichaam van jou is. Natuurlijk niet om dit op te eisen maar als besef dat het toevertrouwen van de regie aan elkaar in veiligheid een openheid en kwetsbaarheid geeft die je niet uit de weg mag gaan. Hij zal moeten gaan delen wat er nu echt aan de hand is met hem en moeten doorkrijgen dat hij niet zo met je kan blijven omgaan. Als je dat nog niet durft, neem een goede vriendin in vertrouwen. Huil je verdriet eruit. Vraag advies en laat je troosten, onderschat niet hoeveel pijn en verdriet deze situatie doet.

Jouw gemis en spanningen rond jullie situatie kent waarschijnlijk al een langere geschiedenis, je hebt misschien ook een vorming meegekregen van geven, zorgen, conflicten vermijden, enz. Dat kan een manier van leven zijn die je nu in de weg zit en de situatie voort kan laten duren. Vraag jezelf eens af waarom je de eenzijdigheid hebt geaccepteerd? Wilde je hem echt oraal bevredigingen of had je andere redenen om dit te doen? Als je hier antwoord op weet kom je mogelijk bij je echte motieven uit. Als je motieven zijn geweest dat jij je man als degene zag die al jouw geluk en vervulling zou zijn en dat jij, als je jezelf voor hem zou wegcijferen, geliefd zou zijn, wil ik je een hoop meegeven die het huwelijk overstijgt. Petrus schrijft in zijn brief dat wat van waarde is voor God niet de aantrekkingskracht van je uiterlijk en lichaam is, “maar uw sieraad moet zijn de verborgen mens van het hart, met het onvergankelijke sieraad van een zachtmoedige en stille geest, die kostbaar is voor God.” Natuurlijk is seksuele aantrekkingskracht enorm belangrijk tussen man en vrouw, maar je echte waarde hangt samen met de kostbaarheid die je voor God hebt. Juist als je erg alleen bent in je huwelijk.

Warme groet,
Wilbert Weerd

Tags in dit artikel:

seksualiteit in het huwelijk
6 reacties
muurbloempje
Lieve vragenstelster, je verhaal is herkenbaar. Het zou goed autisme kunnen zijn. Het was voor mij eenzelfde lange zoektocht, maar ik zie steeds meer in dat het ook moeilijk voor hem is. Het is onvermogen om zich goed in je in te leven, moeilijk eigen behoeften opzij te zetten en daarbij angst om 'af' te gaan (niet klaar te komen). Probeer het wel bespreekbaar te houden, ook al is dat zo moeilijk. Spreek in duidelijke ik-boodschappen.
Een eenzame weg, maar God kent je strijd. Zoek bij Hem je kracht om met je man te leven en Hij zal je -in je strijd- overvloedig Zijn genade geven voor iedere dag. Gods nabijheid in alles!
drj
Sluit allereerst uit, dat hij zijn behoeftes met porno op een snelle manier bevredigt, zodat er van zijn kant geen reden bestaat moeite te doen voor een "echte" lichamelijke relatie.
In mijn praktijk blijkt dat de vaakst voorkomende reden van geen zin bij mannen.
Vragen heeft geen zin, omdat hij zich er ws. voor schaamt.
Gewoon eens de geschiedenis van de computer bekijken (incl. de "cookies").
Als hij vaak later naar bed gaat dan jij of veel achter de p.c. zit is dat een slecht teken.
Als dit de oorzaak is (~80% in mijn ervaring) moet het stoppen en komt de interesse naar jou meestal binnen een paar maanden terug.
Als je niets vindt, dan verwijs ik op het mooie en uitgebreide antwoord van de expert.
Adjng2
Hoe was het in jullie verkeringstijd?
Was het moeilijk om geen gemeenschap met elkaar te hebben voor het huwelijk?
Probeer met elkaar in gesprek hierover te blijven, hoe moeilijk het ook is.. als er geen duidelijkheid is kan er ook niet aan worden "gewerkt".

Sterkte, en kracht van God!
johnknox46
muurbloempje alleen een expert kan autisme vaststellen, ik vind het nog al makkelijk geoordeeld zeg.

ook de makkelijk van hoe er gepraat word over sex, het lijkt wel porno, zoiets iets teers tussen twee mensen wat vanuit ware liefde moet komen voor elkaar, hou het gesprek open en vertel elkaars behoefte zo ontstaat er geweldloze communicatie en begrip voor elkaar.

kom je er niet uit maak dan een afspraak bij een deskundige.
renemo2
Beste vragenstelster, ik zit in een zelfde situatie maar dan ben ik een man en wil mijn vrouw geen enkele toenadering, dit is heel moeilijk om mee te leven, ik bid al jaren tot god om een oplossing maar die is ere tot nu toe niet, zoek overal bij mijzelf om de oorzaak te vinden bij mijzelf maar zonder resultaat.
Ik heb geen extreme eisen om sexuele omgang te hebben dus daaraan kan het niet liggen, ik mag zelfs niet zeggen ik hou van je en we zijn toch al langer dan 30 jaar getrouwd.

brg
hopeloos
Emerald
Mijn situatie is gelijk aan Hopeloos. Ja, ook ik mocht niet eens zeggen dat ik van haar hield. Dacht lang dat ik de enige was die het gemis aan intimiteit had. Uit en met elkaars verbondenheid. Dat er hier op Refoweb er in alle liefde over wordt gesproken. Dit geeft mij heel veel troost. Een huwelijk zonder geestelijk én lichamelijk intimiteit is niet wat de Heer voor ogen heeft. Desondanks nooit vreemdgegaan. De Heer is mijn getuige.
Ik had immers een huwelijksbelofte gedaan tegenover de Heer.
En ik dacht werkelijk, bijna dertig jaar lang: het komt wel goed!
Alles geprobeerd. Goede, niet-beschuldigende of verwijtende gesprekken gevoerd. Relatietherapie.
Aan de situatie dat ik getrouwd was (en dus trouw was) waarbij geen sprake was van een huwelijk heb ik een einde gemaakt. Naast al die jaren voor haar, nu voor mijzelf gekozen. Dat vind ik eigenlijk ook heel erg en hoop dat de Heer mij dit vergeeft. Ik bid tot de Heer alsnog de liefde tussen man en vrouw te mogen vinden zoals hij bedoeld heeft.
En ik bid hoop dat voor u allen.
Emerald.