Gemeenschap in verkeringstijd

Ds. D.W. Tuinier / Geen reacties

Vraag

Aan iemand van de Ger. Gem. Hoe zit het nu precies als je in verkeringstijd meermalen een met elkaar bent geworden/gemeenschap met elkaar gehad hebt en vervolgens de relatie op gemakkelijke wijze wordt beëindigd? Heb je gemeenschap gehad wanneer er sprake is van coïtus interruptus? Ik lees hier wel wat over. Er wordt geschreven dat je de relatie niet zomaar meer op mag geven. Maar hier moet je het wel samen wel mee eens zijn, want als een van de twee stopt gaat dat niet, ook al wil de ander wel door. Wat zijn de gevolgen?

Antwoord

Voor God ben je als man en vrouw getrouwd als je met elkaar gemeenschap hebt gehad. Je hebt dan vooruit gegrepen naar Gods schone gave, Die Hij voor in het huwelijk heeft bestemd. In de Bijbel zie je altijd dat geslachtsgemeenschap en huwelijk bij elkaar horen. Dat is niet alleen bijbels, het is ook logisch. Je hebt het over de intiemste omgang tussen man en vrouw.  Het is een geschenk van de Heere waar hij het veilige plekje van het huwelijk voor bedacht heeft. Houdt je daaraan...

“Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten, zijn vrouw aanhangen en dan tot één vlees met haar worden” (Gen. 2:24). Maria, de moeder van de Heere Jezus, reageert, op het bericht van de engel dat ze bevrucht zou worden: “Hoe zal dat kunnen, dewijl ik geen man beken?” (Luk. 1:34). Jozef en Maria hebben geen seksuele gemeenschap met elkaar voor het huwelijk. Hebben jullie dat wel, is het zaak dit eerlijk voor de Heere en voor elkaar te belijden. En tegen deze zonden te strijden, in Gods kracht. Zeker mag de relatie niet op een gemakkelijke manier worden verbroken, integendeel. Hopelijk mag er de band van liefde met de Heere en jullie samen er zijn en groeien, dat jullie verkering zich voortzet en verdiept.

Ds. D. W. Tuinier

Tags in dit artikel:

seksualiteit voor het huwelijk