Een dienst van de Gereformeerde Gemeenten bezoeken

Redactie Refoweb / 61 reacties

Vraag

Aan Ger. Gem.-dominee. Ik ben een jonge vrouw/student van bijna 21 jaar. Momenteel zit in nog in een behoudende gereformeerde kerk (geen GKV), maar ik ben op zoek naar een andere kerk. Ik kom via kerkomroep/kerkdienstgemist uit bij de HHK of Ger. Gem. Ik heb de laatste tijd veel preken uit de HHK geluisterd en die kan ik goed begrijpen (in tegenstelling tot de preken uit mijn huidige gemeente, die begrijp ik niet). Op internet ben ik aan het zoeken geweest, maar er zijn maar weinig Ger. Gem.- gemeenten waar ik de diensten van kan luisteren. Of beveiligd of ze zenden niet uit. Best jammer vind ik. Maar dat terzijde.

Mijn eigenlijke vraag: hoe zit het qua kleding in de Ger. Gem.? Ik neem aan dat meisjes/vrouwen rokjes dragen. Maar is een hoedje dragen ook verplicht? Bij mij in de kerk maakt het niet uit als je al vrouw/meisje zijnde een broek draagt. Hoedjes komen bij ons niet voor. Nu was ik van plan om, zo de Heere wil, op biddag van de gelegenheid gebruik te maken om een Ger. Gem.-gemeente te bezoeken. Nu heb ik dus geen hoedje die ik op kan doen en misschien word ik wel vreemd aangekeken omdat ik dan geen hoedje draag. Hoe wordt er met gasten omgegaan in de gemeente? Heeft u tips?

Antwoord

Het dragen van een hoedje tijdens de eredienst is bij de Ger. Gem. niet verplicht, het dragen van een hoofddeksel wel. Dat mag dus bijvoorbeeld ook een muts zijn, een hoofdbedekking die iedereen wel in huis heeft. Veel gemeenten hebben ook reserve hoeden en mutsen voor kerkgangers die zelf niets bij zich hebben. Je zou dat vooraf bij de koster van de kerk kunnen vragen. Het dragen van een broek door vrouwen tijdens een kerkdienst is bij de Ger. Gem. inderdaad niet toegestaan. Zie ook onderstaande artikelen:

'Kledingvoorschriften in de kerk'

'Kort haar en hoofddeksel'

Lees ook: 'Een dienst van de Gereformeerde Gemeenten bezoeken (2)'

Tags in dit artikel:

Gereformeerde Gemeenten (GerGem)
61 reacties
GR78
Ho ho ho, wat een belachelijk en onwetend antwoord van de RefoWeb redactie.
Het verschilt per plaatselijke gemeente. In zo'n 70% van de Gereformeerde Gemeenten kan je gewoon in broek, zonder hoed, in de kerkzaal gaan zitten. Dat is daar geen enkel probleem, als gast ben je hartelijk welkom. De vraag is wel of het voor jezelf niet 'chiller' is om je een beetje aan te passen aan de gebruiken. Gasten zijn -bijna overal- welkom zoals ze zelf willen komen.
Er zit natuurlijk een verschil tussen gastbezoekers en vaste kerkleden. Die laatste moeten zich vanzelfsprekend houden aan de regels van de kerk waarvan ze vrijwillig lid zijn. Bij gasten is dit niet zo, altijd welkom om te komen.
bastiaan37281
@ GR78: jouw reactie klopt absoluut niet. In het grootste deel der Gereformeerde Gemeenten is men niet bepaalt blij als je als vrouw in broek, zonder hoofdbedekking, het bedehuis betreedt. In veel Gereformeerde Gemeentes krijg je van de koster een hoedje aangereikt of een leenrok, dus ik zou niet met een onbewezen percentage van 70% gaan zwaaien terwijl daarvoor objectief bewijs ontbreekt.
CrA
Meld je bij de koster, hij legt het wel uit wat de regels zijn in die gemeente. Vraag ook om een Bijbel, ze lezen nl uit de Statenvertaling en neem voldoende collectegeld mee. Er zijn soms wel 4 collecten op biddag. Als je na afloop de Bijbel terugbrengt bij de koster krijg je misschien wel een kop koffie of thee aangeboden en kun je meteen vertellen hoe je het e.e.a. ervaren hebt.
Omega
Misschien bedoelt @GR78 dat 70 procent van de kerkgangers in ZIJN gemeente het goed vindt dat vrouwelijke gasten met broek en zonder hoed de diensten bijwoont ;-)
Autumn
Ik heb een keer een GG dienst bezocht met rok maar zonder hoed/hoofdbedekking. Dat was geen probleem. Het zal per gemeente verschillen denk ik.
pannenkoek
Hoed idd niet verplicht, hoofddeksel wel.
Maar gelukkig zijn er gemeenten die je daar niet op aanspreken. Na een paar diensten ga je je vanzelf aanpassen, omdat jij er anders bij zit.
Wij gaan in onze gemeente mensen NIET de deur wijzen als ze zonder hoofddeksel en met broek in de kerk zitten.. Er ligt ook niks klaar, en er hangt ook geen bordje van 'verboden toegang zonder hoed' ;-) Wij zijn blij dat je in de kerk komt. Maar zoals eerder gezegd verschilt het per gemeente. De tip van CrA is goed. Vraag de koster er naar, dan sta je niet voor verrassingen.
bastiaan37281
Als je als vrouw veiligheidshalve in een rok komt, ben je 'safe'.
Lincoln
Beste vragenstelster,

Veel preken gehouden in gereformeerde gemeenten worden op prekenweb.nl geplaatst, heb je daar al gekeken? Veel plaatselijke gemeenten hebben daarnaast een website met daarop een prekenarchief en/of de mogelijkheid om live mee te luisteren. Daarnaast zenden de meeste gemeenten de preken ook uit via kerkradio, die je dus met een scanner kunt beluisteren (een beetje ouderwets, maar het werkt wel ;)). Een laatste optie is nog om de plaatselijke gemeente op te bellen/mailen (contactgegevens vind je op gergeminfo.nl en op kerktijden.nl), waarbij je vraagt of je opnames van oude preken zou kunnen krijgen. Hiervoor betaal je dan wel een kleine onkostenvergoeding voor de datadrager (tegenwoordig meestal een cd). Er zijn natuurlijk ook talloze prekenboeken verschenen met dergelijke preken, gewoon om thuis te lezen.

Gasten zijn altijd welkom; in veel gemeenten gewoon zoals ze zijn, in enkele plattelandsgemeenten zal de koster misschien naar je toekomen met een leenbaret o.i.d. Ik kan me niet voorstellen dat je niet welkom bent als je een broek draagt. En zeker in een doordeweekse dienst (zoals een biddagdienst) kijkt niemand op van een vreemd gezicht in de kerk ;)

Ik wens je - boven al deze bijzaken - een gezegende dienst!
katlheen
Toch even een opmerking hoor. Waarom worden er nu ineens allerlei tips gegeven over wat mogelijk is qua kleding en hoed? Normaliter krijg je bij dit soort vragen een antwoord van een predikant met de strekking: je hoort te blijven kerken waar je zit, daar ben je geplaatst en onder geen beding mag je daar weg want dat is egoïstisch etc (vraagsteller zit ook nog eens in een gereformeerde kerk en niet in die verfoeilijke RK).
Waarom is dat nu ineens geen issue? Vraagsteller is op zoek naar een andere kerk, daar krijgen we normaal een heel ander antwoord op. Of werkt dat antwoord slechts een richting op?

Tweede gedachte die helaas bij me opkwam toen ik de vraag las: Wat een hoop stress om naar een kerk te gaan en een hoop zorgen of je wel welkom bent en of niet wordt nagekeken omdat je niet in "dress code" van de lokale club bent. Zou kerk zijn nu echt zo bedoelt zijn?
Lekkerbek
Katlheen, vragensteller stelt geen vraag of het wel of niet geoorloofd is, ze deelt mee dat ze een dienst in de gergem hoopt te bezoeken. De vraag gaat over kleding, dus ook het antwoord gaat daar over.
En wat je laatste opmerking betreft, ik kleed me met liefde in een rok, doe ik elke dag al, en zet zondags met liefde iets op mn hoofd. Dat is voor mij geen regel maar iets wat ik zelf graag doe. En de meesten met mij. Ik hoor hier zondags ook nooit over preken. T wordt nooit gezegd: denk erom dat.......
Wat dat betreft doen de mensen buiten de gergem er moeilijker over dan wij zelf, is mijn ervaring.
Hobbes
Ik kleed me ook in liefde met rok maar vermoed dat ik dan als man niet welkom ben in de GG :-D

Maar goed, wat is nou ineens een verschil tussen een hoed en hoofddeksel?

Overigens blijf ik het raar vinden dat je je druk moet maken over je kleding voor de kerk. Volgens mij vielen melaatsen voor Jezus op de knieën en werden ze door Hem aangeraakt...
Hobbes
Sorry voor de typo's; maar vergat aan @bastiaan te vragen: wat bedoel je met 'safe' als je in rok naar de GG gaat? Ben je niet veilig in een broek daar als vrouw zijnde?
Johnvb
@Kathleen: je hebt absoluut gelijk. Deze vrouw geeft aan dat ze op zoek is naar een andere kerk en er wordt met geen woord gerept dat zij daar geplaatst is, dat ze er niet zomaar weg kan etc. etc.

Inderdaad vreemd, als je weg wilt uit de Ger.Gem. of andere -om het zomaar even te zeggen- rechts reformatorische kerken wordt er geageerd dat dat niet kan en mag en als je weg wilt uit de -om het zomaar even te zeggen- wat minder rechts reformatorische kerken mag je zomaar weg en krijg je tips.....

Preken voor eigen parochie lijkt dit wel.

Zou Jezus ook zo bezig zijn geweest met kleding voorschriften en allerlei eisen om het Evangelie te horen en te verspreiden. Je mag toch komen zoals je bent, wordt zovaak gezegd......

En dan de opmerking dat kosters wel een leenrok hebben liggen, dat is toch echt te zot voor woorden. Een leenhoofddeksel kan ik me nog enigzins voorstellen, maar een leenrok....

In China zijn onze zusters eenvoudig gekleed, maar wel in een broek. Daar zij weer weten dat hoeren etc. rokjes en jurkjes aan hebben. Maar wat houden zijn stand in de verdrukking en dat toch in een broek....

Misschien wat negatief van mij, maar waar houden we ons mee bezig...

Overigens niks ten nadele van vraagstelster: zij wil zich aanpassen en de minste zijn. Is heel mooi.
Wiel
Ik denk dat je in moerkapelle welkom ben daar gebeurt dit meer, is niemand die daar praat over maakt hier staan ze naast je. En wordt je in liefde ontvangen, heb ook in een andere gemeente gezeten, waar het zo krampachtig was, zo werp je een drempel op en zal je gemeente nooit groeien.
katlheen
@Lekkerbek:

Ik quote even de vraagsteller: "Momenteel zit in nog in een behoudende gereformeerde kerk (geen GKV), maar ik ben op zoek naar een andere kerk."

Lijkt me vrij duidelijk. En de vraag is niet of het geoorloofd is. Maar daar gaat het niet om. Blijkbaar is het geen enkel punt om advies te geven inzake kleding advies. Echter, wanneer deze vraag zou zijn voorgelegd met de mededeling dat men vanuit een HHK of GG naar een andere richting wil gaan, dan is de boot aan om het zo maar te zeggen. Dat lijkt mij meten met twee maten.
Omega
@Johnvb @katlheen Vanzelfsprekend is dit preken voor eigen parochie. Wat is daar mis mee? Het zou pas wonderlijk zijn als een site met de naam Refoweb gaat adviseren om je te laten overdopen of anderszins de reformatorische kerken te verlaten. Daarvoor moet je bij Evaweb zijn ;-) En tegen het verbondsautomatisme van de GKV wordt in de reformatorische kerken eveneens gewaarschuwd. Er liggen dus ook nog eens uitstekende argumenten aan ten grondslag.
Johnvb
@Omega: wie heeft het nu weer over overdopen? Daar gaat het hier toch totaal niet over?

Ik bedoel meer dat als men uit Ger.Gem naar een Hervormde Kerk of naar een Christelijk Gereformeerde Kerk wilt gaan (wat toch gewoon ook reformatorische kerken (kunnen) zijn) wordt er gezegd dat dat niet mag, dat God je geplaatst hebt in de Ger.Gem. Dat dat Zijn voorzienigheid is dat je, verantwoordelijkheid bent etc. etc.
De vraagstelster zegt dat ze in een behoudende Gereformeerde kerk zit. En dan worden zonder pardon aanbevelingen gegeven om weg te gaan en tip s gegeven om je aan te passen aan andere kerkregels.
Je zou ook kunnen zeggen: blijf biddend, laat je licht schijnen daar waar God je heeft gesteld etc.

Ik zeg dat niet en ik heb al helemaal geen waardeoordeel over anderen die naar "lichtere" of "zwaardere" kerken overgaan.
Een ieder zij in zijn eigen gemoed verzekerd.

Mara mijn punt is dat er in die zin met twee maten wordt gemeten.
Incognito_2
Het wordt zo voor de vragenstelster misschien wel erg onduidelijk als iedereen wat anders roept. Duidelijk is dat het verschilt per gemeente.

De vragenstelster komt zoals ik lees niet uit een reformatorische kerk zoals ger gem, cgk, hhk of hervormd maar uit een kerk die zich hebben afgescheiden van de gkv.

Gods Woord moet centraal staan tijdens de dienst. De kleding niet... mijnsinziens

Nog een vraagje van mij: wat voor soort hoed kan je het beste dragen en waar kun je zoal zo'n hoed kopen?
bouwmanjr
Een hoed kopen? dat kan gewoon bij Boessenkool aan de muldersweg te Staphorst.
Ook bij de kringloop in Staphorst, v d Walstraat (Adullam) kun je voor een appel en een ei eigenaar worden van een hoofddeksel.
sydneylover
Het antwoord illustreert eigenlijk precies waarom er zo onthutsend weinig evangelisatiekracht uitgaat van de GerGem - en van rechts-reformatorische kerken in het algemeen.