God heeft aan de mens de oorlog verklaard

Ds. A.T. Vergunst / 6 reacties

Vraag

Aan een dominee van de Ger. Gem. Gisteren hoorde ik in een (lees)preek verkondigen dat God aan de mens de oorlog heeft verklaard. Is dit bijbels? Andersom werd ook genoemd en dat begrijp ik. Maar God zoekt de mens toch op?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend,

In zekere zin kun je inderdaad dit zeggen. Gen. 3:15, hoewel vaak als de moederbelofte aangeduid, is feitelijk een oorlogsverklaring tegen satan en zijn volgelingen. Johannes schreef in 1 Joh 3:8: “Hiertoe is de Zone Gods geopenbaard, opdat Hij de werken van de duivel verbreken zou.” Dat verbreken houdt ook in dat God door Zijn Geest de satan verslaat. Deze oorlogsverklaring is echter niet om de mens te vernietigen maar om satans rijk te verslaan. Omdat satan in elke mens zijn kracht doet gelden, kan het werk Gods ook inderdaad als een ‘heilige oorlog’ beschreven worden tegen ons.  Maar dan wel met het doel om ons uit de kracht en macht van de zonde te bevrijden.

Hartelijke groeten,
Ds. A. T. Vergunst

Ds. A.T. Vergunst

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Carterton (Nieuw-Zeeland)
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

6 reacties
Nieuwverbond
Ik heb me altijd af gevraagd wat het zaad van satan was. Of daar mensen die onbekeerd zijn wel mee bedoeld werden. God heeft de oorlog verklaard aan het kwaad. Door het Zaad geboren te laten worden. En omdat dit Zaad stierf en weer opstond is God Overwinnaar over het kwaad.
Nieuwverbond
Ik heb het nog eens nagelezen maar God zegt daar dat er vijandschap zal zijn tussen de vrouw en satan, en tussen zaad van satan en de Heere Jezus die uit Eva ooit voort zal komen. Alle mensen zijn zaad uit Eva en dat kan toch nooit hetzelfde zaad zijn als het slangezaad. Misschien dat iemand daar antwoord op weet?
Lekkerbek
Ik denk dat wij allen hiermee bedoeld worden zoals we geboren worden. We worden onbekeerd geboren, liggen dus verloren. Er zal een wonder moeten gebeuren om behouden te zijn. Gelukkig gebeuren er nog steeds wonderen. Zolang de zon en de maan er zijn zullen er mensen zalig worden!
cicero
@nieuwverbond:

Het 'zaad van de slang' is in de eerste plaats letterlijk alle slangen. Volgens Calvijn staat er eenvoudig dat er altijd vijandschap zal zijn tussen mensen en slangen, waarbij de mens zal overwinnen.

Een diepere betekenis volgens Calvijn is dat het menselijk geslacht uiteindelijk de Satan zal overwinnen, die van de slang gebruik maakte.

Als je het slangenzaad overzet in de diepere betekenis, gaat het om de demonen, denk ik (al zegt Calvijn daar niets over).
Nieuwverbond
Het zaad van de slang=onbekeerde mensen klopt dan niet helemaal. Want dan zou heel veel zaad van Eva ook slangen zaad zijn. Want de Heere Jezus is niet het enige zaad van Eva. Ik ga eens nakijken hoe deze tekst in het Hebreeuws luid.
CrA
"Want dan zou heel veel zaad van Eva ook slangen zaad zijn." Inderdaad @ Nieuwverbond, Kain was de eerste. Hij sloeg zijn broer Abel dood. En waarom sloeg hij hem dood? Omdat zijn werken slecht waren en die van zijn broer rechtvaardig 1 Johannes 3:12. Het is ten diepste de strijd tussen het vlees en de Geest.