Op zondag in de zorg werken

Ds. J. van het Goor / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jonge vrouw en moeder. Ik werk parttime in de zorg, wat financieel niet persé noodzakelijk is, maar waar ik wel heel erg van geniet. Nu vraag ik me al een tijdje af; moet ik er moeite mee hebben dat ik ook op zondag werk? Doe ik daar de Heere verdriet mee? Ik werk meestal één soms twee zondagmorgens of -avonden in de maand. Gisteren bad de dominee voor een ieder die niet in de dienst aanwezig kon zijn o.a. voor hen die werken in de dienst der barmhartigheid, dat zij met de liefde van hun hart voor hun naasten dienstbaar mogen zijn. Mag ik het zo zien?

Antwoord

Beste vraagstelster!

Jouw vraag vind ik best lastig, niet zozeer vanwege het werken op zondag in de zorg. Dat is een gegeven, want ook op zondag moeten mensen zorg ontvangen. Zondagsarbeid is met jouw werk gegeven.

Je vraagt je af of je er moeite mee moet hebben. Waarom moet je er moeite mee hebben en van wie? Waarom prangt die vraag jou? Zit ‘m dat in het feit dat je het financieel niet nodig hebt en toch wel mooi meegenomen vindt? Ik weet niet of weekenddiensten ook nog beter betaald worden. Ik hoor wel eens van mensen-in-de-zorg die bijna alleen in de weekenden werken; dan is manlief thuis, hoeft er geen oppas te zijn en zijn de kosten minder en de opbrengst/inkomsten hoger. Men vergeet wel eens wat het negatieve aspect is van werken in het weekend/op de zondag. Je mist een deel van de kerkgang. Op twee ochtenden of avonden kun je niet naar de kerk, maar als je kinderen jong zijn, kan wellicht ook je man niet naar de kerk. Er is dus meer aan de hand dan alleen het werken op zondag.

Maar als het bovenstaande niet aan de orde is, en als je behalve op zondag ook de rest van je parttime baan door-de-week valt, dan is het een gegeven dat niet alleen een ander voor de weekenden opdraait, maar ook jij je plek erin voor je rekening neemt. Ik kan me voorstellen dat je je baan in de zorg ook graag wilt bijhouden, doe dat dan met een gerust hart.

Om voor jezelf een eerlijk antwoord te geven voor Gods aangezicht op jouw eigen vraag, zul je eerlijk moeten zijn tegenover de Heere: 1. Werk je in de zorg voor het geld/de luxe en dan moet ik de minpunten van het werken op zondag maar voor lief nemen... 2. Werk je in de zorg omdat je zoveel van je vak houdt en van de mensen die je mag verzorgen en heeft dat helaas ook de consequenties van zondagsarbeid zoals hierboven genoemd.

Hopelijk kun je met dit antwoord verder (in de zorg).

Ds. J. van het Goor

Tags in dit artikel:

gezondheidszorgzondag