Verschillend denken over geloof in relatie

J.P. van den Brink / Geen reacties

Vraag

Ik ben nu ruim een jaar samen met mijn vriend en we zijn allebei gelovig vanuit huis. Ik ben afkomstig uit de Ger. Gem. en hij uit de GKV. We hebben al veel toekomstplannen en willen ook over minder dan twee jaar trouwen. We hebben echter één ding waar we op vast lopen en dat is dat we over veel dingen verschillend denken. Bij hem in de kerk denken ze al snel dat ze bekeerd zijn en zo denkt hij dat dus ook over zichzelf. Natuurlijk weet ik dat ik daar niet over mag oordelen, maar als ik zijn levensstijl bekijk (uitgaan, drinken, seksuele gemeenschap, rare films etc.) heb ik daar eerlijk gezegd mijn twijfels over. En zo zijn er meerdere dingen waar we wel eens discussies over hebben.

Ik denk dat als je bekeerd bent, je vanzelf veel dingen niet meer wilt omdat je weet dat je daar God pijn mee doet. Je hoeft niet onder een steen te leven, maar toch zal je veel dingen achter je moeten laten. Nu staat er ook in het huwelijksformulier dat je met iemand moet trouwen als christen met wie je op één lijn zit qua geloof. Toch denkt hij dat God ons bij elkaar heeft gebracht om een reden. Maar welke reden is dat? Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om hem te moeten verlaten, maar moet geloof op de eerste plek zetten. Hoe moet ik dit oplossen? Kunnen wij gewoon verder of mag ik niet trouwen met iemand die er zo anders over denkt dan ik?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Ik heb even over je vraag moeten nadenken. Er zijn al veel vragen in deze richting op Refoweb gesteld en ik denk dat je er goed aan doet om deze nog eens na te lezen. Zoek maar eens op “verschillen in relaties” of soortgelijke zoektermen. Ik ga de daarin genoemde adviezen niet herhalen. Ik probeer aan te sluiten bij wat je schrijft.

De kwaliteit van een relatie laat zich niet meten naar de mate we van elkaar houden in de dingen waar we met elkaar overeenkomen, maar juist naar de mate we van elkaar houden in de dingen waarin we van elkaar verschillen. Houden van elkaar in de dingen waarin we op elkaar lijken is eigenlijk een vorm van eigenliefde. Elkaar bewonderen en liefhebben in die dingen waarin we elkaar aanvullen omdat de ander capaciteiten heeft die jij mist en andersom, daarin kan een relatie zich verdiepen.

Ook het hebben van een verschillende mening zou ik in zekere zin hieronder willen scharen. In een goede relatie heb je elkaar in alles lief, ook al ben je het niet in alle dingen met elkaar eens. Dat vraagt wederzijds offers en inzet! Praten, praten, praten!

Een basis bij het omgaan met deze verschillen is wel vertrouwen. Als je van elkaar van mening verschilt en elkaar daarin ook niet vertrouwt, dan is er meer aan de hand. Dat proef ik uit je vraag. Hij zegt/denkt dat hij bekeerd is, maar jij hebt zo je twijfels daarover. Je vertrouwt hem daarin niet. Je noemt een aantal concrete punten uit de levensstijl die je niet helemaal hebt uitgewerkt, maar uit wat je schrijft ben ook ik bang dat je die punten niet in overeenstemming kunt brengen met wat God van ons vraagt. Overigens vraagt de Heere dat niet alleen van bekeerde mensen, maar van iedereen.

Het huwelijksformulier geeft aan dat gehuwden elkaar moeten bijstaan in alle dingen die tot het tijdelijke  en het eeuwige leven behoren. Als jullie elkaar straks moeten bijstaan ook in de dingen van Gods koninkrijk en je gelooft niet dat het waar is wat de ander zegt, wordt het wel erg moeilijk. In je huwelijk moet je je veilig kunnen voelen en als die basis er niet is (die kan in de verkeringstijd overigens wel groeien) dan zou ik de huwelijksplannen nog eens goed overdenken.

Je vriend denkt dat God jullie bij elkaar gebracht heeft met een reden. Als hij dat niet concreet kan maken, vind ik dat een wat te algemene uitspraak. Ik kan uit wat je schrijft die reden ook niet opmaken. Ik wil altijd tot enige nuchterheid en voorzichtigheid oproepen als het over het gevoel gaat dat God mensen bij elkaar brengt. Natuurlijk brengt God mensen bij elkaar, maar als ik graag iets wil en daarbij van mening ben dat God ervoor heeft gezorgd, zou het zo  maar kunnen zijn dat ik de Naam van God misbruik om mijn eigen wensen kracht bij te zetten. Als je als jongen en meisje verliefd op elkaar bent en dat eerlijk in je gebed voor de Heere brengt en je ervaart daarin de  zegen des Heeren, (ook omdat je relatie met elkaar eerlijk en rein is), wil de Heere door Zijn Woord je ervaring nog wel eens onderstrepen. Leg zulke bevestigingen maar in je gebed weer terug voor de Heere neer en zoek zo door het Woord van God gesterkt te worden in Hem en in elkaar. En als je zo in Zijn weg mag gaan en tot je trouwdag mag komen, dan mag je het formulier nazeggen dat God gehuwden bij elkaar gebracht heeft.

Ik vind het moeilijk om een concreet advies te geven, omdat ik in dit soort gevallen hoor en wederhoor nodig heb. Ik moet het nu doen met wat je schrijft en daarmee zou ik je vriend tekort kunnen doen. Ik raad je aan om samen met je vriend een pastoraal gesprek aan te vragen bij je predikant of ouderling en dat ook te doen bij zijn predikant of ouderling. Daarin moet je jouw zorgen wel open en eerlijk op tafel leggen en het met elkaar bespreken. Laat deze gesprekken op je inwerken en ga eerlijk bij jezelf na of hierdoor je zorgen afnemen of dat ze juist toegenomen zijn.

Wat de uitkomst van deze afweging ook zal zijn, het zal niet makkelijk voor jullie worden. Ofwel jullie gaan samen de strijd aan tegen de verschillen, tegen de wereldgelijkvormigheid en ook tegen je eigen vlees in; ofwel jullie wegen gaan uiteen en ook dat zal pijn en tranen kosten. Jullie hebben wel wat met elkaar, zoveel is mij wel duidelijk uit je brief. Je schrijft: “Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om hem te moeten verlaten, maar moet geloof op de eerste plek zetten.” Ik ben blij dat je dit laatste erbij zegt. Want ook voor jou is het een belangrijke vraag: waar gaat het jou om in je leven? In je verkeringstijd (juist ook dan) geldt: zoekt eerst het Koninkrijk van God en al dit andere zal u worden toegeworpen.

Gode bevolen!
J. P. van den Brink

Lees meer artikelen over:

verkering