Stiekem geloven

Ds. M. (Michel) van Heijningen / 1 reactie

Vraag

Hoe kan ik mijn omgeving duidelijk maken dat ik ben gaan geloven of dat ik voel dat er meer is. Ik heb een relatie met een christelijk persoon, de gehele familie is zeer kerkelijk. Regelmatig ben ik mee geweest naar de kerk, wat heel nieuw voor mij was. Ik ben zonder geloof opgevoed. Het is thuis dan ook een strijd dat ik af en toe in de kerk zit. Daar ga ik steeds vaker naar toe; waar ik heel blij mee ben overigens. Er wordt bij ons zeer negatief over kerkgangers gepraat. Hoe kan ik nu vertellen dat ik wel geloof en graag altijd naar de kerk wil? Ik lees momenteel stiekem uit de Bijbel, luister stiekem christelijke liederen. Wat is nu de beste weg? Ook voor de toekomst. Kunt u mij een antwoord geven?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend(in),

Mooie vraag! Ik wil kort reageren en een link aan je doorgeven van een vraag die behoorlijk wat overlap heeft met jouw situatie nu.

Allereerst mag je enorm blij en dankbaar zijn voor je relatie. Wees er zuinig op. Via je vriend(in) maak je kennis met de wereld van christenen. Trouwens een wereld waarin van alles en nog wat mis is en mis gaat. Daar heeft jouw familie oog voor.

Ik vraag me af hoe het contact is tussen jou en je (aanstaande) schoonouders. Wanneer er goed contact is, kan het (voor)oordeel van je ouders ten opzichte van christenen wellicht ter sprake komen. Daarnaast is het contact tussen jou en de ouders van je vriend(in) erg belangrijk. Zij kunnen je waarschijnlijk helpen met raad en daad. Wellicht kunnen zij jou ook in contact brengen met een voorganger. Mocht dat niet lukken, dan geldt mijn aanbod uit het andere antwoord ook voor jou.

Je zegt dat je ondanks dat het thuis niet gewoon is, dat je zelf wel steeds je wil verdiepen in het geloof. Je leest de Bijbel en je luistert liederen. Dat is erg mooi. Ik wens je toe dat je Gods stem daarin opmerkt en dat je door de Heilige Geest veel fijngevoeligheid (Filp.1:9) krijgt om met je familie om te gaan. Je hebt een hoge roeping! Onze goede God wil je zeker helpen.

Met een hartelijke groet,
Michel van Heijningen

Ps. Link naar eerder antwoord dat je ongetwijfeld ook kan helpen:
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/24448/heel-veel-vragen-over-het-geloof/

Ds. M. (Michel) van Heijningen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Alblasserdam
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

Tags in dit artikel:

God zoeken
1 reactie
pvbdj
Stiekem geloven is zeker lastig, maar op vele manieren kun je toch de eerste tijden doorkomen en zo de ander niet lastig vallen met het geloof. Daarvoor heb ik tips die je wellicht kunnen helpen. Maar er dit is alleen zoals ik zei tijdelijk want uiteindelijk zal er aan je gedrag en woorden gehoord en te zien kunnen zijn dat je met iets (in dit geval geloof) iets bezig bent. Want het geloof blijft nooit stil.

Daarom een paar tips

1. Dit is de allerbeste tip die ik je kan geven: Bid dagelijks tot God of Hij je wilt vullen met zijn Heilige Geest en leg al je vragen die je hebt bij Hem neer!. Bidden is namelijk iets heel sterks en kan ook nog eens in stilte gebeuren zonder dat iemand het door heeft.

2. Download de app zie: https://www.dagelijkswoord.nl/ op je mobiel en lees zo elke dag een tekst uit de Bijbel. En zo hoeft niemand direct te weten dat jij de Bijbel leest.

3. Als je twitter hebt kijk dan regelmatig op christelijke accounts bijvoorbeeld: https://twitter.com/Totaleovergave. Niemand hoeft dan te zien dat je ze volgt en je kunt er denk ik goed van leren

4. Praat zoals er al geschreven is met je vriend(in) over het geloof!
5. Bekijk als het kan filmpjes op YouTube zie: kanaal van Jijdaar: https://www.youtube.com/channel/UCS0hmliLmgFA01UrlQhiVCA of die van mij: https://www.youtube.com/user/beker3.

5. Wees altijd eerlijk en oprecht tegen je ouders! en als zij niet over geloof, God en al dat soort dingen willen praten doe het dan ook niet, maar maakt wel op een liefdevolle manier duidelijk dat jij het wel interessant vind en er blij van word!

Dit waren de tips. Ik hoop dat je er iets mee kunt en wens je alle goeds toe,

Met vriendelijke groet,

Hendrik